mb2rcabanillas.html
Ramón
Cabanillas Enríquez naceu en Fefiñáns (Cambados, Pontevedra)
no ano 1876. Despois de abandonar a carreira eclesiástica en
Compostela, regresou a Cambados, onde traballou como funcionario
do Concello. Incansábel lector, foi un autor decididamente
monolingüe, de grande proxección pública, que xogou un papel
determinante na superación dos moldes do Primeiro Renacemento
malia comezar a publicar a idade avanzada. Con trinta e catro
anos emigrou a Cuba, onde residiu entre 1910 e 1915. Alí
coñeceu a Basilio Álvarez que o gañou para a causa agrarista.
Na Habana publicou No desterro (1913) e Vento
mareiro (1915).
De volta á Galiza, traballou en
varios concellos do país e coñeceu a loita agrarista. O
compromiso co proxecto das Irmandades da Fala levouno a colaborar
asiduamente en A Nosa Terra, converténdose na voz
lírica do movemento. Inicialmente próximo a posturas
tradicionalistas, axiña partillou as teses de Vicente
Risco,
cuxo proxecto estético e cultural influiría decididamente na
súa produción posterior. Foi aclamado como Poeta da Raza e
utilizou os seus poemas ao servicio da construción nacional,
abandonando os ecos intimistas presentes na súa primeira
poesía. Así, en Da terra asoballada (1926) e nas novas
edicións dos poemarios publicados na Habana, Cabanillas mantivo
unha actitude educadora. Pretendeu conscienciar o pobo e achegalo
ao nacionalismo. Con estes mesmos obxectivos redixiu, a
instancias de Antón Vilar
Ponte, a peza dramática A man de
Santiña (1921). En colaboración con el comporía en 1926 a
traxedia histórica O mariscal.
Tamén en 1921 viu a luz o poemario
Na noite estrelecida, onde, seguindo as teorizacións de
Risco, Cabanillas reelabora mitos do ciclo artúrico que
funcionen como símbolos produtivos. Porén, recuperou o lirismo
intimista en 1927 no poemario amoroso A rosa de cen follas.
En 1920 foi elixido membro da Real
Academia Galega, onde leu un discurso titulado "A saudade
nos poetas galegos". En 1929 faría o propio na Real
Academia Española cun ensaio sobre Eduardo
Pondal. Instalado en
Madrid desde a súa incorporación a esta institución, o poeta
atravesou un longo período de silencio que rompería a finais da
década dos 40 con Camiños no tempo. Comeza entón unha
nova etapa en que viron a luz Antífona da Cantiga (1951),
Da miña zanfona (1954), Versos de alleas terras e
tempos idos (1954) e Samos (1958), o seu último
libro publicado en vida. Faleceu en Cambados en 1959.
Autor de rápido recoñecemento
popular e académico, Cabanillas conduciu a nosa poesía cara á
modernidade e a súa obra foi considerada desde os primeiros
momentos dentro do canon da literatura galega, a pesar de se
presentar tan diversa que fai difícil a adscrición do escritor
a unha corrente ou xeración.
|