vb2anxotarrio.html
Nacín Piscis, Peixes,
digo, na Avenida de Raxoi, 16-2º, de Santiago de Compostela, o 11 de marzo de
1945 coa misión de poñer paz no mundo. En seis meses, nun plis-plas, como quen
di, rematei a segunda guerra mundial. ¡Panda de bárbaros! Nacín, pois, a pé
de catedral, e a que agora se chama Praza do Obradoiro, pero que de pequenos
chamabamos polo seu nome máis propio Plaza del Hospital, deturpado polo
franquismo, que obrigou a chamala Plaza de España, foi o meu patio de infancia.
Por alí vin pasar o mundo enteiro, variopinto e multicultural.
Inesquecíbel a campá Berenguela. Eu non podo olvidar
os miles de badaladas que, como chupinazos de aire grave e rouco, caían a
cachón sobre as nosas cabezas de nenos dobremente posguerrados, sempre
sorprendidos polo primeiro mazazo para despois continuar en ondas espesas e
lentas nas que navegaban os nosos soños máis alá dos vales, das montañas e
dos horizontes de Santiago.
Aquel era un son que comezaba cun choque violento, cun
chasquido grave e xordo, como un chorro de aire ceibe por fin liberado despois
de permanecer longamente reprimido. Era un estoupido que case daba no chan cos
nosos corpos miúdos. Unha broma horaria que a nosa catedral, unha xiganta
bonachona e amolada do seu propio volume, nos facía aos nenos para xogar ela
tamén un pouco ata a hora en que definitivamente, e diríase que con máis
forza ca nunca, nos avisaba de que era tarde... que xa estaba ben de xogar...
que as nosas nais ían berrarnos..., e nos arrastraba, agarimosa pero
enerxicamente, levándonos a todos a cadansúa casa na marea de bronce
atlántico.
¡Berenguela! Alegre co sol, triste nos días
grisallentos de chumbo e melancolía, pero sempre xenerosa e despilfarradora na
súa gravidade, botando a chou as súas horas multiplicadas e repetidas por
todas as terras da bisbarra, querendo cubrir o mundo, sobrevoando cabezas
campesiñas queimadas na canícula ou enchoupadas pola chuvia, e mesmo tentando
de chegar ao mariñeiro perdido ou náufrago.
Dende a galería do Leste a carón do seu cuarto, o
neno miraba para a rúa e quedaba pasmado nas irisacións das pozas que os
croios do enlousado acollían límpidas, coutándoas nos seus perfís de xeito
que nelas se reflectían as casas do contorno e a enorme catedral multiplicada
de granito, que se erguía unhas veces dourada e lixeira, ou pesada e gris
outras, dende que el tiña memoria e melancolía, dúas cousas que se lle
antollaba teren nacido con el. Os espellos de auga devolvíanlle entón a imaxe
mellorada daquela paisaxe, familiar e aburrida pero sempre enigmática, que o
neno atopaba cando erguía os ollos para tratar de adiviñar o sitio exacto de
onde saían as badaladas de bronce que hora a hora lle entraban pola cabeza
remoendo os seus mioliños cativos cheos de soños. Para tratar tamén de
interpretar no lusco fusco, nas noitiñas tristísimas de inverno, o son agudo e
algo deprimente, como unha lamentación ferida de campá miúda, que furaba a
néboa da rúa ata chegar aos seus oídos de neno solitario e dicirlle algo que
el non entendía. Moitos anos despois sabería que aquel son proviña do choque
entre o peletre metálico e o ferro do xogo da chave na horta oculta aos ollos
dos nenos nunha taberna das de antes, de pipotes e cheiro agre, onde os homes
enredaban as súas miserias de posguerra.
Mira agora o neno antigo, cincuenta anos despois, as
pedras da rúa e recorda as tardes daqueles agostos perdidos na memoria; agostos
nos que non había para o neno praias nin ríos, nin merendas nin bicicletas nin
patíns de rodas nin reloxios de pulso nin nada de nada, nin sequera amigos
daqueles que lle contaban historias de sol e de area, e de praias, de luz e de
mar. E as tardes dos agostos, vólvenselle agora violeta na lembranza.
Soaba o horrísono clarín do 'parte' de Radio Nacional
e o neno veu vir dende a súa galería do Leste, alá polo final da rúa, tan
longa na memoria e solitaria a aquela hora, dous tricornios flanqueando o
farrapo dun home que, malia a súa evidente debilidade e o corpo maltratado, no
deixaba de vociferar e de protestar, intentando inutilmente ceibarse das tenazas
que o aprisoaban. Ao principio nada se lle entendía, pois a rúa facía o
efecto dun gran tubo no que as reverberacións do son rebotando nas paredes
impedían perfilar as frases con claridade. O grupo fora achegándose, e a
perspectiva dende o alto, paulatinamente variable, anamórfica e como xiratoria,
permitiulle ver claramente a escena do home esmagado non só polos enormes
brazos dos gardacivís senón, sobre todo, por unhas alxemas que ao neno se lle
antollaron mordendo cruelmente a pouca carne que restaba naqueles pulsos
palidísimos e osudos. Foi entón, xusto ao pasar pola vertical da súa mirada,
cando logrou percibir claramente, sen chegar a comprender o por qué, pero
entendéndoas dende a súa pequena intuición, as palabras que aquel home
pronunciaba e repetía con orgullo e dignidade: "Podrán encerrar mi cuerpo
pero no mi pensamiento, porque el pensamiento es libre como los pájaros".
Esa é a miña autobiografía. Ese son eu. Todo o que
veu despois foron circunstancias.
|