Normais nun país anormal

 

 

v2franciscocastronormaisnunpaisanormal.html

     Levo máis de 1000 anos dicindo que os escritores galegos temos que deixar de queixarnos e escribir como se este fose un país normal, é dicir, como se os escritores puidesemos vivir e gañar dignamente a vida só co noso traballo literario e, xa que logo, non tiveramos que ocupar gran parte do día noutros atafegos que nos rouban a enerxía, as gañas e, probablemente, as neuronas (as poucas que nos restan despois de oito horas, ou máis, facendo o traballo de verdade). Daquela cómpre dicilo e cómpre dicilo xa: os galegos somos escritoresheroicos, porque temos que facer como se só fosemos escritores cando, na práctica, somos outras moitas cousas ademais de escritores. Isto, é claro, é unha eiva grande para unha cultura. E dígoo sen ánimo de ser esaxerado: é un problema grave para o país que o seu sistema literario estea sen profesionalizar. Igual pensamos que todos os problemas de Galicia se limitan a ter, ou non ter —velaí a cuestión, Shakespeare si que sabía— unha Selección de Fútbol. O que lles comento é moito máis grave. Moito máis. Pero coido que a sociedade non o percibe como tal.
     No ano 2004 publiquei en Galaxia unha novela que titulei Xeración Perdida na que, ademais de contar unha historia, pretendía reflexionar sobre o asunto de "que significa ser escritor en Galicia hoxe". Alí ironizaba sobre o feito de que a nosa literatura é unha "literatura con olleiras". Disimulen a autocita pero aí vai: "Os escritores galegos andan cansos e con olleiras por roubarlle o tempo ao sono para escribir novelas e poemas interesantes porque deben gañar a vida con outras cousas menos interesantes". Velaí resumida a traxedia: o que nos apaixona é a literatura, antes que todo somos escritores e quixeramos dedicarnos en corpo e alma ao noso Proxecto Artístico, pero este país, non dá para máis. Onde vostedes len "país" poden probar a substituilo por Atención (escasa) dos Medios, Inexistencia dun Programa de Libros na TVG, Invisibilidade do Libro Galego en Todas Partes, Sensación Social de Insignificancia (¡Ah!, pero ti escribes en galego, ¿e por que?, ¿non te iría mellor en castellano?), etc... E así as cousas, resulta que tal escritor érguese dúas horas ou tres antes de ir ao traballo para, mentres o resto da humanidade dorme, escribir; aqueloutro faino cando toda a familia xa está deitada; o de máis alá deixou de saír cos fillos e co compañeir@ por ver de rematar, dunha vez, esa novela marabillosa (A Gran Novela Galega, xa saben, ese Ser Mitolóxico que non dá aparecido, coma Ness).
     ¿Que conclusións podemos tirar do feito de que aos escritores galegos a literatura non lles dea para vivir?
     Primeira conclusión tráxica: a literatura, para que se faga ben, como calquera outra forma da arte, esixe dedicación exclusiva. Ninguén imaxina a Ronaldinho repartindo pan por Barcelona ou nunha oficina oito horas ao día para logo xogar na Champions e esperar que, ademais, o faga ben.
     Segunda conclusión tráxica: mentres a nosa literatura sega a vivir nesta situación de "anorexia cultural", non podemos esperar que aparezan Grandes Obras Mestras. Aparecerán libros. Aparecerán textos. Apareceran historias, de cando en vez, máis ou menos inspiradas. Pero facer Literatura, así, con maiúsculas, Escribir Libros, así con maiúsculas, é algo que só pode ser feito desde a tranquilidade de saber que se conta con tempo porque o cocido está garantido e a pota quecendo no lume. E os escritores galegos non teñen tempo. Escriben cando poden. O incrible é que, ademais, de cando en vez, lles saia algo interesante.
     Terceira conclusión tráxica: A escrita vólvese urxente (por falla de tempo). Sempre se dixo que algo típico da literatura galega é a querencia polo relato curto. Aínda vai ser por isto (léase isto, se se quer, cunha certa retranca, se quer, non).
     Cuarta conclusión tráxica: Como a sociedade non se toma en serio aos escritores galegos (nin aos músicos, nin aos pintores, nin...), o propio sistema literario non se toma en serio a si mesmo. Síndrome de Estocolmo pero ao revés e para mal. Daquela, os escritores galegos deixan de ser esixentes co seu propio labor e daquela corremos o risco de facer "calquera cousa" como se fose literatura, e confundir cantidade (¡canto se edita neste país!) con calidade. Mais volvo ao primeiro: a pesares de todo isto hai que facer como se todo fose normal e non queixarse. Daquela corrixo o de Síndrome de Estocolmo. Direi mellor: esquizofrenia auto-provocada.
     Quinta conclusión tráxica: Os escritores pasan a ter un comportamento "raro". Conscientes, no fondo, desta realidade pato(i)lóxica, e desexosos de mudar esa situación, damos en desenvolver unha conducta militante, un comportamento radical. Así rematamos todos, mais ou menos, polos mesmos lugares ideolóxicos, asinando os mesmos manifestos, pensando igual. Se hai Pensamento Único é na literatura galega. E iso é insán e nocivo. Non pode ser bo para a saúde estar sempre en pé de guerra, cabreados con todo, protestando a eito.
     E aquí deixo este artigo. Que estou canso. E non podo seguir escribindo. Preciso durmir.

 

 

 


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega