O incógnito monte Zephiro da "Ora Maritima"

 

[Texto íntegro]

 

v2bernardezvilaroincognitomontezephiro.html

A Cristina Castro Quinteiro,
para que se anime co seu latín.




O vello "Periplo"

     Cúmplense agora, aproximadamente, 2.550 anos do momento no que un descoñecido mariñeiro grego fixo unha viaxe que había de ter profundas repercusións. Partindo da entón recén fondada Massalia —hoxe Marsella— este ignoto navegante conduciu a súa embarcación ata as riveiras atlánticas. Unha auténtica primicia exploratoria, que aínda hoxe nos enche de admiración. Con todo, sin embargo, esta excepcional viaxe tería sido esquecida por completo de non se ter dado a feliz circunstancia de terse tomado este home a molestia de redactar a continuación un Periplo. Un Periplo era, traducido á linguaxe actual, un Manual de Navegación. A falta de mapas, e doutras das axudas técnicas coas que agora conta a navegación, os Periplos da antigüidade, axuntaban indicación respecto a distancias, ventos, correntes, ou orientacións, imprescindibles para recoñecer, e mesmo evitar, os distintos accidentes marítimos.
     Eran tan precisos que, no pasado século, durante a Guerra de Crimea, as flotas occidentais que loitaban alí coa Rusia zarista, rexeitaron os modernos mapas cos que contaban, para utilizar o xa dúas veces milenario "Periplo do Ponto Euxino", redactado polo grego Artemidoro arredor do ano 90 antes de Cristo, moito máis fiable.
     Mais, voltando ao que nos ocupa, digamos tamén que o Periplo daquel descoñecido navegador atlántico foi recollido, e complementado, coa adición de novos informes, por outro autor grego, algúns séculos despois. Por último, uns mil anos máis tarde da realización da viaxe, o procónsul romano Rufo Festo Avieno, tomaría esta refundición e traduciríaa ó latín, versificándoa nun longo poema de 714 versos, que hoxe coñecemos baixo o título de "Ora Marítima".
     O Periplo que nos transmite esta "Ora Marítima" é un documento realmente excepcional, xa que contén os máis vellos informes xeográficos, históricos, económicos e etnográficos que sobre o occidente europeu se coñecen. Tamén é o máis antigo texto histórico que se ocupa de Galicia. A nosa auténtica partida de bautismo.



O "iugum Zephiro"

     Non é, sen embargo, sobre ningún destes aspectos do que nos propoñemos ocupar neste comentario. O noso propósito non vai máis alá de tratar de localizar un dos moitos lugares que tan compridamente aparecen descritos neste Periplo. Trátase dun accidente que, aínda que de relevancia algo máis secundaria, non por iso deixa de ofrecer un certo interese.
     Referímonos ao denominado "iugum Zephiro". A súa importancia céntrase tanto nas circunstancias físicas e descritivas que o arrodean, coma no feito de que somente nos sexa coñecido a través da obra de Rufo Festo Avieno.
     Vexamos, pois, o que con respecto a el nos refire a "Ora Marítima":

(verso 201) ... tyneticum iugum,
qua syderalis lucis inclinatio est,
alte cumenscens ditis Europe extimum,
in beluosi vergit Oceani si salum.

(v. 205) Ana animis illic per Cynetes effluit,
sulcatque glaebam...

(v. 222) Hinc dictum ad anne solis unius via est,
genti et Cynetum hic terminus. Tartesus
ager his adheret, adluitque caespitem

(v. 225) Tartessus amnis: inde tenditur iugum
Zephirum sacratum: denique arcis sumitas
Zephiris vocata...
(v. 201) ....O promontorio Cynético, que está onde declina a luz dos astros, érguese soberbo, situado no extremo da opulenta Europa, e exténdese cara ás augas do Océano cheo de monstros.
(v. 205) O río Ana, flúe alí, entre os Cynetes, e surca a súa terra...

(v. 222) Dende este lugar ata o referido río hai unha viaxe de un día. Este é o limite do pobo dos Cynetes. Despois empeza a terra dos tartessios cuxos prados rega
(v. 225) o río Tartessos. Dende alí obsérvase o monte consagrado: o Zephiro, cuxa altura máis importante chámase Zephírica...




     O sudoeste da Península, segundo a "Ora Marítima". Entre paréntese os nomes actuais.


     
     Coma podedes observar, este "iugum", ou monte Zephiro, atopábase no tramo da costa situado entre o promontorio Cynético —actualmente o Cabo San Vicente — e a provincia de Huelva, da que cita o río Ana, hoxe o Guadiana. E sabemos, ademais, que este "iugum Zephiro" podía verse dende o limite do pobo dos Cynetes, que non é outro que ese mesmo Guadiana. Non se nos di, sen embargo, en qué dirección, se ben o feito de que Zephiro fose para os gregos o vento do oeste, inclina a pensar nunha ubicación cara o occidente.
     Aclaremos tamén que a expresión "iugum" —cume, altura, cadea de montañas — é utilizada case sempre por Avieno para referirse a cabos ou promontorios. Pois ben, os únicos cabos ou promontorios que se albiscan dende a foz do Guadiana son o cabo Santa María, no centro do Algarve, e as lombas da ribeira onubense. Mais, antes de inclinarnos por un deles, e para unha maior exactitude, esgotemos cantas posibilidades nos ofrece aínda o texto:

(v. 225) ... inde tenditur iugum
Zephiro sacratum: denique arcis sumitas
Zephiris vocata: celsa sed ad fastigia
iugo eriguntur vertici; multus timor
conscedit auras, et super syderis quasi

(v. 230) caligo semper nubilus condit caput.
Regio omnis inde maxime herboso solo est
nebulosa iuge his incolis convexa sunt,
coactus aer atque crassior dies,
noctisque more ros freguens: nulla ut solea

(v. 235) flabra inferuntur, nullus aethran discutit
superne venti spiritus; pigra incumbat
caligo terras, et solum lade madet.
Zephyridos arcem siquis excedat rate,
et inferatur gurgiti nostro maris,

(v. 240) flabris vehetur protinus favoni.
(v. 225) ...Dende alí obsérvase o monte consagrado, o Zephiro, cuxa altura máis importante chámase Zephirida, erguéndose ata a cima do monte un elevado punto dominante. A súa enorme masa sube ao aire máis alá dos astros, e case sempre a néboa escurece e oculta a súa cabeza.
(v. 231) Toda a rexión inmediata está cuberta de herbas. Os seus habitantes ven a bóveda celeste continuamente atoldada, o aire mesto, o día pouco transparente e as noites, por costume, con frecuente orballo. Nunca soe chegar alí o soplar do vento para remexer por enriba a atmósfera. Unha lenta brétema exténdese sobre a terra, e o chan está mollado nunha grande extensión.
(v. 238) Se alguén pasa en barco pola altura Zephyrida, cara ao Noso Mar, será transportado en liña recta polo vento Favonio.


     Atopámonos, pois, cunhas concrecións moi claras. Sen embargo, a realidade tanxible é que dende a foz do Guadiana non se albisca ningún cabo ou promontorio que se asemelle siguera por aproximación á anterior descripción: o Cabo Santa María non é máis que unha barra de area que se adentra no mar, mentres que as lombas onubenses non pasan de simples rebordes da chaira litoral do occidente andaluz.



¿Onde se atopaba o iugum Zephiro?

     O investigador portugués Martins Sarmento entende que esta altura ten que estar situada ao leste do río Alvor, que desemboca perto de Portimão. En troques, Antonio Blázquez, outro dos grandes estudiosos da "Ora Maritima", un tanto desnortado, considera que o monte Zephiro "é hoxe a punta da Umbría, con significado semellante". A punta Umbría, calquera o pode comprobar, non é máis que outra barra de area situada á entrada da ría de Huelva.
     En canto ao hispanista alemán Adolf Schulten, dinos a este respecto:
     "O cabo consagrado ao Céfiro, amplamente extendido, como que debe de buscarse entre o cabo Sagres (verso 215), e o Anas, (verso 205), non pode ser o cabo Santa María (que é plano e pouco importante: Mela 3, 7), senón que é o monte entre as cidades Loule e Tavira, dunha extensión de 30 kilómetros". "O cume do Céfiro, é o monte Figo, que, alto de 400 m. sobresae da cadea entre Loule e Tavira (que alcanza unha altura de 200-300 m.), e está frecuentemente cuberto de nubes".
     Semellante ubicación apártase, sen embargo, das habituais descricións da "Ora Marítima", maioritariamente referidas a puntos situados á beira do mar, xa que o monte Figo atópase bastantes quilómetros terra adentro.
     En favor desta tese compre dicir, sen embargo, que este advírtese perfectamente dende o mar, e que a voz latina "iugum", aínda que esta acepción non sexa moi usual en Avieno, tamén se pode aplicar a unha "cadea montañosa". A propio "Ora Marítima" indica ademais que este accidente ten unha "altura máis importante", afirmación que evidencia a existencia tamén de outras. Sen embargo, ¿cómo explicar unha etimoloxía como a de Zephiro aplicada a unha elevación situada no lugar que o monte Figo ocupa?
     Durante moito tempo abriguei serias dúbidas acerca destas interpretacións. E foron catro as veces nas que percorrín aquelas terras á procura dunha resposta.
     A consecuencia delas rematei por rexeitar definitivamente o cabo Santa María, situado na illa da Culatra, ao sur da cidade algarvense de Faro, que, aínda que se albisca vagamente dende a foz do Guadiana, non pasa de ser máis que un longo areal, coma xa comentei. Tamén me decatei nesta observación ocular do precario que resultaba tratar de localizar o "iugum Zephiro" na Punta Umbría.
     Restábame somente comprobar as posibilidades do indicado Monte Figo, ou Serra de San Miguel, que, segundo Antonio Blázquez e Adolf Schulten, divísase a grande distancia dende o mar, feito este que puiden constatar personalmente utilizando unha barca de pescadores. Mais, tanto dende a cativa distancia marítima que alcancei, como dende terra, e aínda contemplado dende distintos ángulos, este accidente non semellaba máis que unha débil elevación dunha pouco importante cadea montañosa. E tampouco se correspondía coa descrición, aínda que a "Ora Marítima" poidese tela hiperbolizado. Seguín a ter dúbidas.


     A serra do Monte Figo contemplada dende as inmediacións do Cabo Santa María. O monte San Miguel é a altura da dereita. O branco casal do primeiro termo corresponde á vila de Faro.





A grande sorpresa final

     Na miña última visita, porén, obtiven comprida resposta a todas estas cuestións, e entrevín ademais os motivos da curiosa denominación pola que este accidente fora coñecido naquela remota antigüidade. Esta exploración realiceina a mediados de inverno, cun tempo frío e despexado, que permitía unha excepcional visibilidade.
    A serra de San Miguel amosóuseme entón cunha inusual claridade. Gracias a isto, conforme avanza pola estrada cara ao Guadiana, apenas rebasada Tavira, puiden advertir os cambios que se producían na súa fisionomía, segundo o ángulo de observación. Ata chegar a esta vila —seguide a descripción polo mapa— contempláraa de frente. Mais, a partir dela olleina xa de perfil. O que ata entón fora unha longa cadea de cativas elevacións, convertiuse dende esta nova perspectiva nun só monte, illado, que ocultaba coa súa masa o resto da cadea, e amosaba mesmo unha clara forma cónica.
     Sorprendentemente, canto máis me alonxaba del, parecía medrar e facerse máis elevado, diferenciándose de xeito ostensible das terras baixas que o arrodeaban. Para completar as posibilidades desta nova e ata entón oculta característica súa, somente me faltaba comprobar se, con semellante claridade, podía albiscalo tamén dende o Guadiana, tal coma nos dia "Ora Marítima".
     Apenas crucei o río, puiden comprobar que, non só seguía o monte Figo a amosarse con toda evidencia, senón que dende a marxe oriental do Guadina semellaba ser unha altura importante, a pesar de contar somente con 411 metros, e da distancia —uns 45 qms— á que del me atopaba.
     Mais a principal das sorpresas estaba aínda por chegar. Continuei viaxe, moi satisfeito co que xa tiña acadado e cheguei a punta Umbría, en Huelva, ao solpor. E alí, no borde da praia, levei unha das maiores e máis agradables sorpresas da miña vida.
     Porque, aínda despois de terse ocultado o sol, o monte Figo seguía a verse claramente, recortado no horizonte. E amosábase, ademais, como un cono volcánico xurdindo no medio do mar.
     Este feito intrigoume moito, ao principio, posto que sabía que este monte atopábase a uns 15 quilómetros terra adentro. Logo advertín que, á distancia duns 80 quilómetros en liña recta á que del se atopa a punta Umbría, era suficiente para que as terras baixas que o arrodean quedasen ocultas baixo a curva do horizonte.
     Contemplado así o monte Figo, no medio do mar, practicamente no punto por onde se acababa de afundir o sol, explicábase perfectamente por que seis séculos antes de Cristo recibira o nome de "iugum Zephiro". A súa altura sinaláballe aos navegantes daquel entón, nos días limpos, e dente unha enorme distancia, a rota cara ao oeste.
     Ao día seguinte erguinme coa pretensión de fotografialo. Mais non me foi posible. A brétema ocultárao de novo, xunto cunha grande parte da ribeira que na tarde anterior poidera contemplar perfectamente. E o mesmo me acontecería varios días máis tarde, nun novo intento. Mais a visión que se me ofrecera aquela tarde fora xa o suficientemente esclarecedora.


     Fotografía tomada dende o eirado dun edificio da praia de Punta Umbría, Huelva. A imaxe está retocada para que poda observarse a situación na que se pode ollar, nos días despexados, o monte San Miguel, coma un cono volcánico xurdindo do mar. A pesar de atoparse a uns 15 qms. ao norte do cabo Santa María, toda esta extensión, e mesmo parte das terras existentes ao norte do mesmo, fican ocultas detrás da curva do horizonte.


     Quizais podan resultar, sen embargo, excesivamente escuros e inhabituais os matices cos que a "Ora Marítima" describe un lugar tan meridional coma este, ao que considera frecuentemente oculto pola néboa, e con nubes no seu curuto, brétemas e orballos habituais, ou cun chan mollado e cuberto de herba nunha grande extensión. Mais, é doado para calquera constatar a realidade da existencia de brétemas e de orballo na zona, así coma o feito de que toda a costa situada ao sur do monte San Miguel, e das inmediacións da encantadora vila de Faro sexa aínda hoxe unha intrincada xeografía de areais, canos, e lamazares verdecentes, que se amoldan á descrición.
     Estas observacións aparecen tamén confirmadas polas "Instructions nautiques" do "Service hidrographique français", Paris 1905, nas que poden lerse indicacións coma estas:
     "A calma é moi frecuente na costa do Algarve, e rapidamente tórnase vento do Oeste". "En todas as estacións hai néboas mestas nas proximidades do cabo de San Vicente". "Algunhas veces queda suspendida coma un veu inmenso". "Os ventos dominantes nel —no golfo de Huelva— son os chamados "Poniente" polos españois; son húmedos e van acompañados de nubes. O orballo é indicio de "Ponientes".
     E Adolf Shulten indica asimesmo: "En realidade, a maior parte do ano, nestas rexións do Océano soplan os ventos do Oeste". "Descrición da rexión nebulosa, húmida e con abundantes herbas entre o monte Figo e La Rábida. Isto é a rexión da foz do Ana, que aínda hoxe é nebulosa e húmida".
     A identificación do monte Figo, ou San Miguel, co iugum Zephiro, suxerida por Adolf Schulten, confirma ademais o contido dos versos 238 a 240: "Se alguén pasa en barco pola altura Zephyrida, en dirección ao Noso Mar, serás transportado en liña recta polo vento Favonio".
     O "Noso Mar" é o Mediterráneo, e Favonio denominaban os latinos ao vento Zephiro ou do oeste. Comprobade, unha vez máis, sobre o mapa este extremo e conviredes comigo que resulta meridiana a exactitude desta descrición xeográfica que Rufo Festo Avieno nos transmitiu na súa "Ora Marítima".

 

 

 


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega