Sabela, eu... o mar

Diego Taboada

n3diegotaboadasabela.html
     O traballo na pensión era duro, pero tiña momentos especiais...mesmo enriquecedores: o salón da pensión enchíase a partires das nove da noite. Pouco a pouco iban chegando o grupo dos obreiros, o grupo dos pensionistas e máis un pequeniño grupo de anónimos suxeitos en anónimas tarefas pola vila. O comedor era un comedor modesto, con ese cheiro característico a madeira vella e coas paredes fendidas dende o chan ata o tellado. Co paso do tempo, o branco dera paso a unha cor marela pálida. Catro prantas mal dispostas e coidadas daban unha dubidosa alegría ó salón, habitado polas voces dos obreiros e polo incesante e molesto murmullo que o asolagaba á hora da cea.
     Os pensionistas mataban o tempo en silencio co dominó e con historias da súa mozidade. Oservaban —non sen certa envexa— o vigor dos obreiros xóvenes que eles posuíran tempo atrás e os miraban con certo aire de modesta superioridade; esa pequena soberbia que a certos vellos se lles vai pegando no seu tránsito pola vida. Ás veces facían un pequeno comentario satírico-burlesco ás manías e ocurrencias dos obreiros máis xóvenes, pero no fondo sabían que eses xuízos tamén eran os mesmos que os seus xa non presentes avós fixeran sobre a súa inocente mozidade.
     Os obreiros ceaban e parolaban, totalmente ausentes ós comentarios dos vellos piratas da vila, vivían ó día con modestia e carecían do inflado idealismo de quenes ben podían se-los seus avós; idealismo que podía ser excusado; pois as circunstancias históricas e políticas do seu tempo —o que eles chamaban sinxelamente,"a vida"— fixeron que moitos tiveran que sacrifica-la cotidianeidade polas ideas. Os mozos sabíano, por iso lles perdoaban ese estar de volta de todo, e incluso ás veces os escoitaban con respeto e curiosidade. O contraste xeracional era simbólico, podía palparse en apenas vinte metros cadrados, nos que se xuntaban a saudade dun frustrado idealismo republicán e a inocencia de quenes viven ó día.
      De cando en vez, os obreiros xa entrados en anos acercábanse a parolar cos vellos raposos, poisque cando un se fai maior e comeza a perde-la inocencia, precisa falar co seu pasado; ¿e qué mellor portavoz do pasado ca experiencia e a historia vivida dos avós?. Os vellos apreciaban este sinceiro acercamento das novas xeracions ás súas vidas; as gañas de saber e as gañas de contar...son unha perfecta simbiose, na cal tradición e modernidade xúntanse pra comprenderse mutuamente.Esta especie de charla interxeracional alongábase ata catro ou mesmo cinco horas despois da cea, charla amenizada por contos e historias da pasada cotidianeidade, que alumbraban o espírito dos tempos vividos moito mellor que a académica charlatanada de certos cadeirádigos de historia nas universidades. Os mozos asistían —non sen admiración— a ese retranqueiro e malicioso humor ó que os pensionistas botaban man pra converti-la tristura dos malos recordos nun inxenio envidiable; onde os vellos piratas encontraban un irónico sorriso, os xóvenes reaccionaban cun certo arrepío, poisque pra eles era algo novo iso de trocar o desacougo en maliciosa creatividade, acostumados a recorrer exclusivamente ó augardente e máis ó viño en etapas escuras.
     Chamaba a atención a retranca de Don Cosme, pensionista de sesenta e sete anos. Conservaba a vitalidade e a frescura de moitos homes de trinta, mesturada co inxenio que o tempo vai pulindo neste tipo de persoas. Cando algúns mozos lle preguntaban pola cuantía das pensions percibidas, preocupados polo seu futuro, Cosme respostaba:"tranquilo home, hoxe as pensions non dependen da cor das ideas".Os camaradas rían a cachón as respostas do Cosme, máis os obreiros mozos, que buscaban calma-la ansiedade dun incerto futuro, non recibían de bo grado a súa retranca; eles buscaban a seguridade que dá a opinión experimentada...e o que recibían era calqueira cousa menos promesas. Nestas respostas pode un entender a ambiguedade que caracteriza a esta terra, sobre todo no seu refraneiro popular, escoitando o testimonio dos persoeiros que non escribiron nin opinaron do seu tempo; individuos que estaban fóra e mesmo descoñecían ise termo saxón tan moderno chamado..."public opinion".
     As conversas remataban ás duas ou ás tres da madrugada, á calor dunha vella estufa, entre o humo das cigarretas baratas e a lóxica preocupación polo futuro. Cosme facía dous chistes apresurados pra aliviarlle-la ansiedade ós mozos, que bosquexaban un sorriso nervoso coa escoita das súas ocurrencias. As dúas xeracions volvían xuntas ós seus camastros, aproveitando o corredor que daba ás habitacions pra facer un último comentario; era alí, entre as estreitas paredes do corredor, onde dúas xeracions se recoñecían a sí mesmas, non coma hoxe, nestes desmemoriados tempos, nos que ninguén recoñece a naide. Será que o televisor e mailo ordenador se converteu no individualista substitutivo das persoas...será que a memoria viaxa agora en microchip, bulindo dun lado á outro, pero sen identidade.
     Deixei de traballar na pensión ós vinte anos, pouco despois de coñecer a Sabela. Comezei a botar de menos as charlas de Don Cosme a súa retranca e —sobre todo— o seu admirable descaro; aínda agora o recordo sen disimula-lo meu desinteresado aprecio.Con Sabela todo iba ben: pasabamos toda a semana metidos na cama, acendo o amor unha vez sí e outra tamén, reíamos coma raparigos e recuperabamos toda a inxenuidade que precisabamos para soporta-lo mundo.Estar con ela era respirar vitalidade e sinxeleza ó mesmo tempo.Disfrutar da súa compaña era evadirse do mundo...perderse no verde punzante dos seus ollos, na intelixencia do seu sorriso...no descaro do seu corpo.Posuía unha intelixencia descaradamente pragmática; namentres outros se adicaban a luci-la súa intelixencia e a súa facilidade de palabra, ela aplicábase a fórmula contraria:Calaba e actuaba, era a súa maneira de mostrar valentía, sen necesidade de recorrer á fría retórica.
     Paseabamos tódolos días en silencio, comunicándonos a base de apertas e sorrisos; o mundo non existía pra nós...viviamos na eternidade do momento, xogando a recuperar unha inocencia perdida. Ter unha oportunidade para querer...nun país que estaba en guerra, era un regalo de Deus —ou do azar,quen sabe—.Poder alonxa-lo corpo da envexa e do resentimento era moi difícil naqueles tempos. Todo o mundo se sentía político, por tódolos bares abundaban intelectuais de cervexería "five o'clock". Non se tomaba o té, coma na Gran Bretaña, pero a xente reuníase pra falar moito e facer pouco...igual cas esposas dos membros da "cool society" de Inglaterra. A guerra convertiuse nun tema de conversación máis, nunha oportunidade para darse un pequeno barniz de intelectualidade...e iso non nos gustaba, non.
     A cidade non tiña nada especial...agás o mar. Ese mar atlántico; teimudo, caprichoso e inquedo coma una neno grande. Ese mar que agochaba o conflicto coa súa aparente calma, que se revolvía de sotaque sen dar explicacions a ninguén. Ese mar impredecible e bravo, cheo de enerxía, louco e orguloso.O mar sí era un heroe, e non certos pailans barnizados de marxismo de Visa Exprés. Diante del pasabamos tódalas tardes, sen necesidade de cambia-lo mundo desde unha cervexería, compartindo a nosa soidade e respectando o noso silencio. Mentras o mundo tremía de loucura e fame, o mar ría connosco, ríase da megalomanía humana, da súa intrínseca animalidade, da súa atávica paixón pola ignorancia.! Qué lle importaba ó mar os homes e as súas ideas!, o mar xa estaba no mundo antes das ideas. Sí, él, o mar.O mar da Coruña era o noso mito particular, unha especie de Deus panteísta ó cal confia-los nosos íntimos segredos, un pai adoptivo; sempre orguloso e seguro de sí mesmo.Confiabamos máis no mar que nos Deuses, porque ó mar podíamos escoitalo, ós deuses non, os deuses calaban, eran tan covardes coma os homes. Á noitiña caminabamos sen parar, o vento axudábanos a ignora-lo cansazo empurrándonos polas costas, a cidade comezaba a durmir...e nós seguiamos espertos. Os problemas e as persoas refuxiábanse nos rañaceos ou no tonificante free-jazz dos locais dos arrabaldes. As parellas bicábanse nas esquinas coa excusa de sacar ó cadelo á rúa. O claxón dos automóbiles daba paso pouco a pouco ó silencio...e as gaivotas deixaban de facer slalom entre as antenas dos edificios. A cidade tamén era un ser vivo, tiña a súa propia dinámica, a súa fisioloxía...o seu propio sístole-diástole; era un ente rutinario e predecíbel, pero nós ignorabamolo e seguiamos preguntando ó mar.
     Sabela, eu e o mar. Non precisaba nada máis. Nós concebíamos ós homes coma un misterio, coma un constante bulir de contradictorias palabras, coma unha sombra alongada e pluriforme, un cumio de segredos e sentimentos que buscan o anonimato...pra sobreviviren ó dedo acusador dos "outros".Veiamolos coma o muro de Berlín:distantes, fríos e herméticos, en perpetua e silenciosa protesta, sempre á expectativa, nun mundo que —por desgracia— marca tan so un camiño.Veiamolos empoleirados nunha identidade que bule cara ningures, medoñenta e ambigua. Loitadores en perpetuo silencio, heroes de almofada, soñadores resignados,"outsiders" e iconoclastas por necesidade, pero avergoñados da súa iconoclastia. Sí, ese era o home do que o mar nos falaba; columpiándose entre o ser e a nada, entre o querer e o non poder, entre a secularización dun presente insoportábel e un medoñento progresismo.
     Non cantas veces o tempo ensínanos que certos "homiños tolos" tiñan máis razón da que lles dabamos.Cando me acordo de Don Cosme e das súas palabras, palabras que van adquirindo profundo significado no meu ser, o calificativo de "homiño tolo" que alguns obreiros lle adicaban na pensión vai perdendo total significado para min. Don Cosme morreu fai xa oito anos, pero recordo as súas palabras: "cando a patria mata, entón só queda a humana dignidade do individuo". Hoxe por hoxe, esas verbas teñen carnal significado, incluso na miña vida cotiá e na miña conversa; non quero saber nada de patrias; o que eu quero é unha gran matria. A patria é mandona, hermética e viril..exclue a quen non lle obedece. A matria é meu soño; a matria non esixe condicions pra formar parte dela, acolle a tódolos seus fillos sen distincions, xúntaos e regáñaos cando se pelean entre sí, é comprensiva e afábel. A matria non é prostituta; non ofrece o seu amor a cambio de cartos; o amor da matria é desinteresado. Pero a matria tamén se enfada; tórnase en patria cando algún fillo tenta secuestrala só pra el; vólvese arisca, inestable e fuxidiza; os fillos da matria enfádanse co seu irmán polo seu egoismo, e a matria sofre polo seu comportamento. A matria mira ós ollos, escoita, comprende e abre os seus brazos a todos; ten mirada serena...sorriso triste e intelixenteA matria ten múltiples caras, tantas coma fillos son acollidas no seu seo; é un ser orgullosamente pluriforme, unha cidade xardín..un universo dentro doutro universo.
     Son as dúas da mañán, observo pola fiestra o monocorde paisaxe dos rañaceos coruñeses, pero só vexo pasado...e o estómago berra saudade. Sabela xa non está, e as palabras de Don Cosme seguen a bulir no meu interior. A pesares de viaxar no tempo, de presente a pasado e de pasado a presente, o futuro amósaseme coma un orizonte crepuscular. Pero é nestes momentos, precisamente nestes momentos, cando sinto que son un ser humano; sen caer no erro de facer profecías augurando un caótico ou prometedor fururo...e vivindo a eternidade do presente. Cando a dor acude, ríndome ante ela, e deixo que a tormenta pase.


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega