O niño de pombas

Páxina Anterior

Capítulo V

Páxina Seguinte

m3alopezferreironino1.005.html

[páx. 37]


V



COMO, do que é mal, as maas noticias soen chegar máis axiña que as boas, a nova d'a derrota d'os Condes D. Fernando e D. Rodrigo e máis a d'a prisón de Ramil, non tardou en chegar á Deza, e n-un átimo estendeuse por toda a comarca.
     Cómo quedaría a probe de Mariña cando lle veu a noticia d'a prisón de Ramil, xa o poden fegurarse os nosos leitores. Pra ela, orfa de pay e nay, sagrestada d'os hirmás, herdeira por parte d'a nay d'un caudal imenso de sufrimentos, como foran os que lIe acasionara aquel mostro de Gondesindo, e diante en prespeutiva as traidorías e ruins maquinamentos d'aquel Caín, verse agora privada d'a única presona que lIe quedaba n-este mundo que lIe poidese dar algún consolo e algunha axuda, foy un golpe que a descompuxo de mala maneira. E que certo é o que din: Dichoso mal si ven soilo!; á os poucos días deron en correr a voz de que tamén 


[páx. 38]


sacaran á Alvira do castelo de Gondufe e arramplaran con ela pra Purtugal; e a nova ésta acabou d'afundila n-a máis negra door. Entrou tal sequío e malenconía con ela, que nin comía, nin descansaba, nin vía máis gusto que en estar soila cara á cara ca-suas penas. Todo n-ela era mudo, frío, sombrizo, loitoso coma n-un mortuorio; e soilo as bágoas que á diario lle manaban xordamente d'os ollos, bágoas que lIe queimaban e roían as meixelas, daban á entender que n-aquela estadea seca e mirrada inda había algún zume de vida. Mais como fora tan ben educada n-o santo temor de Dios, non tardou en procatarse de que o entregarse así d'aquel xeito ao door e a angustia, non está ben n-un cristiano, que sempre debe creer con toda firmeza, que ten un Padre que conoce todal-as suas faltas e miserias, e que sempre está prestes á socorrelo.
     Este santo pensamento obrigouna á sacudir e rompel-a lousa que a tiña en vida como encerrada n-aquel sepulcro, que á ela lIe paricía que era a morada que máis lIe aditaba. Tratou, pois, de aconsellarse e esbafár as suas penas con algunha alma boa e caridosa, que a consolase e lle dese algunha guía n-aquela tempestá e gran tribulación que estaba padecendo. Tiña oído falar moito d'un santo home, que vivía retirado n-unha ermida á a vei-


[páx. 39]


ra do Miño e contra a parte de Ourense. Maxinou de ir á velo, e pedirlle algún consolo, algunha luz que lle disipase as teebras en que se hachaba envolvido o seu corazón. Todos din, pensaba ela, que é un home moy santo e moy discreto, e mal será que pra mín non teña algunha pinga de bálsamo celestial que alovée as miñas congoxas e restoire o meu peito.
     Era aquel ermitaño tudesco de nación, natural da cidá de Colonia, e de mozo viñera á visitar o Santo Apóstolo; e como era tan cobizoso de deprender cousas santas e proveitosas pra a sua alma, quedouse aquí tres anos ao lado d'un crego, gran maestro en esta cras de saudabres doutrinas. Ao cabo d´os tres anos, degaxando sempre cada vez máis por coñecer e servir a Noso Señor, foise á os Lugares Santos de Xerusalén, e alí estivo outros tres anos. Volveu despois á a Europa; pero en vez de encamiñarse pra a sua terra, veuse pra a nosa Galicia, que tan contento quedara d'ela, c'a intención de quedar aquí todo o que lle marrase de vida. En pirmeiro parou n-un bosque, facendo alí vida solitaria e contemprativa; pero despois, como se lee n-a sua estoria, que pubricou o Padre Manrique n-os seus Anales Cistercienses, arrimouse á unha Cumunidá de Ermitaños, que eisistía n-unha eirexa adicada á San Cosme e San Damián. 


[páx. 40]


Todo o mundo falaba de Cuardo, que éste era o seu nome, e das suas vertudes, e das suas penitencias, e dos seus milagres; e a sua fama corría e estendérase por cuase toda a Galicia.
     Todo esto que Mariña oira falar de aquel santo home, foy o que a induceu á ir á facerlle unha visita e pedirlle algún romédeo pra as suas coitas. Colleu, pois, c'unha das suas doncelas, montou n-unha gran faca que tiña, e siguida d'un escudeiro púxose en camiño pra onde lle dixeran que estaba o santo ermitaño.
     Era un monte alto pobrado de soutos de carballos e castiñeiros. Por antre os soutos apelumbrábanse así como garitas formadas de grandes croyos; e n-a cima, n-unha baganta que facían os priegues d'a faldra do monte medio escondida antre os albres, erguíase unha pequena eirexa, que era coma a dona e madre de toda aquela redonda. Ao pe do monte, Mariña apeouse d'a faca; enteirouse de cál era a celda do ermitaño Famiano, que tamén lle puxeran este nome; e soila por antre as silvas e matas, mal gardada d'os cachóns d'un sol que esmechaba, foy camiñando e vencendo ben agras subidas. As ansias que tiña de ver e falar ao home santo, dábanlle alas pra ir avanzando por aquel terreno tan montesío; que d'outra maneira, soilo que a levasen n-un cadaleito.


[páx. 41]


     Ao tempo que Mariña chegou á a celda do santo ermitaño, hachábase él sentado sobre un penedo que estaba acarón e formaba á modo d'un canapé, e arrentes do cal caía do monte un rego de auga limpa coma un cristal, que despois de chapuzarse coma quen enreda n-unha poza que estaba ao pe, siguía ruxindo e á brincos pol-o monte abaixo medio encaixonado n-un suco que él mesmo co seu corrente abrira. O venerabre Famiano estaba á a sombra d'un frondoso castiñeiro, e tiña aberto sobre d'as rodillas un gran libro que contiña a antiga coleución entitulada Vitae Patrum, os Comentarios de Esmaraudo á a Regra de San Benito, e máis outros tratados místicos e ascéticos. Estaba tan embebido n-a leitura, que máis ben que presona viva, paricía a imaxe d'un home feito de pedra. Non se decatou d'a presencia de Mariña hastra que d'aquí á pouco o bafo e a sombra d'ela lle dou encima; pero por eso non fixo á menor mostra de estrañeza ou de sorpresa. Solo fixo un movemento como pra poñerse direito; pero en esto xa a nobre moza se lle botara diante de xionllos pra bicarlle a man ou máis ben os pes, chorando coma unha Madanela.
     —Qué tendes, filla —perguntoulle con moito amor—, pra que así vos doyades tanto?
     E vendo que os saloucos non-a deixaban per-


[páx. 42]


nunciar palabra, fíxoa sentar ao seu lado n-o canapé do penedo, e tanto a aloumiñou e tanto a acalentóu, que a boa d'a muller foise serenando e collendo folgo pra esbochar e botar fora o que lle atromentaba o peito. Comezóu de contar toda a sua vida, cómo se hachaba orfa de par e nay, cómo acababa de perder os seus hirmás e non ao fío da gadaña d'a negra morte, senon de outra maneira máis loitosa, máis atravesada, máis atraizoada; cómo a deixaran soila n-o mundo pra que durase máis o seu martirio, pra estorceren pinga á pinga todo o seu sangre, pra que non alentase senon pra padecer e sufrir.
     —Moy mala debo ser eu —concruía chorando coma unha perdida—, moy mala debo ser eu cando Noso Señor me castiga d'esta maneira. No me bastaba ser aborrecida do mundo, e que as pedras se levantasen contra de mín, senon que hastra as estrelas do ceo me negasen a sua luz e aumentasen as teebras que envolven a miña alma! ¡Ay que...
     —Cala, filla, cala —enterrumpeuna o ermitaño—, non botes á perder o campo, tan cheo e repreto de sazoados froitos, tan esmaltado de fermosas froles como podías ofrecer á Noso Señor. O áspero tarreo que á custa de tantas faticas e afáns cultivaches, ese tarreo antes tan bravo e montesío, e agora tan cargado de mechos e pesados monIlos 


[páx. 43]


que é un alabar á Dios, anque o mundo outra cousa pense, quérelo tí n-un momento despois de queimar os froitos, convertilo en desolado e espantabre ermo! Noso Señor eche moy boo manciñeiro. Qué enfermedá podrá padecer a humana fraqueza pra que Él non teña afical meeciña? Dios non te oy, ou fay que non te oy, porque tí c'o atordoamento da door, non sabes o que dís.
     Mira, vouche á contar un conto, que anque non pasou ha de pasar, si Dios quer, e máis non ha de tardar. Non sey si repararías ao vir pra acá n-unhos montes que hay á a man ezquerda pouco antes de chegar á Cea. Si non reparaches, o mesmo dá. Pois n-eses montes, d'os que todo o mundo foxe por medo á os osos, á os lobos, e á outras ferocismas alimañas, que alí nubean á semeIlanza dos nosos pecados, n-eses mismos montes hase de levantar unha casa que ha de ser á modo d'un paraíso, en que han de hachar paz, sosego e descanso, moitas almas aborrecidas do tráfego e máis d'as tramoyadas d'este mundo. Eu xa me feguro —continuaba o santo ermitaño coma trasportado e mirando pra o Ceo— xa me feguro ver feita e dereita unha gran eirexa ca-suas tres naves todas abovedadas, co seu presbiterio rodeyado de capelas e máis da sua coroa ou xirola; co seu coro alto e baixo tan ben trabaIlado; ca sua sancristía de pran-


[páx. 44]


ta cadrada, cuberta c'unha bóveda sostida por clunas tan brandamente retorcidas que han de parecer coma grandes cirios pinzados que non resisten ao peso e queren dobrarse; ca-suas paredes cubertas d'arriba abaixo de moy vistosas pinturas de pasaxes d'a Historia Sagrada, d'a vida de Nosa Señora e máis d'a d'ese gran home de Dios, natural de Borgoña, que chaman Bernaldo, e que coma un Apóstolo está enchendo o mundo co resonido d'a sua palabra. Xa me feguro contemprar levantada a fachada do mosteiro recamada de finas labores e esculturas, os seus tres espaciosos claustros, as suas celdas, o seu refitorio, a sua bibrioteca, a sua hospedería, e as demáis dependencias que aquecen en casa tan prencipal como ha de ser esa. Xa me feguro estar presenciando as solenismas testas que se han de celebrar n-esta eirexa; ver ao Reverendo Abade ca mítora n-a cabeza, e co báculo n-a man presidindo a Cumunidá, repartida en duas longas ringleiras semeIlando á Obispo d'unha gran Catedral, e á todo esto a eirexa atuñada de familia, de señores, de cabaleiros, de moy nobres donas, asistindo todos atentos, humildes e devotos á as funcións e á os divinos Misterios.
     Agora dime tí si non parece cousa de milagre o ver convertido un sitio onde antes non saían máis que ouveos e aIlaridos que deixaban atirido 


[páx. 45]


de medo e espanto ao máis atrivido, un sitio onde antes non había vivenda máis que pra a desolación e estreminio, en mansión de paz, de mansedumbre e de caridá, en que todo o mundo sin distinción ha de recibir boo acollemento, boo trato, boo agarimo, coma na sua propia casa, e leiciós, e enseño e consellos de celestial vertú pra a sua alma. Pois eso que ha de soceder n-esa brava serra, pode soceder cando menol-o penses no teu corazón. Hastra o d'agora non foy senon tobo d'os móstroos máis feros e espantabres; cova de pezoñosas serpes e dragóns; forxa d'os dardos máis agudos e penetrantes; pero n-un átimo pode Noso Señor facer que todo ese batideiro, toda esa angustia, toda esa congoxa desapareza do teu peito, pra que quede maino e asosegado coma unha balsa de aceite. E pra eso, filla, escusas esbafar en layos e queixas, que non sey hastra que punto poderán ser aceutabres á os ollos de Dios. Mira, filla: moitos son os sacretos e misterios e cousas encomprensibres de que estamos rodeyados n-este mundo corpóreo que vemos e prememos c'as mans: misterios n-a terra, misterios n-a auga, misterios n-o aire, misterios en nós mismos; mais con ser tantos e tan grandes, non son nada ao respeutivo d'os do mundo moral, que soilo o ollo de Dios pode pescudar, porque soilo na sua man está o tempero de todal-as cousas. Por eso é indiscrei-


[páx. 46]


ción e necedá querer o home penetrar n-eses misterios; á nós bástanos saber que acordándonos d'Él e encomendándonos de corazón á Él, ningunha cousa pode callar en mal da nosa alma.
     A todo esto Mariña estaba calada, c'a vista cravada no chao; pero con tal xesto de resinación e conformidá, que os dous longos rosarios de bágoas que Ile manaban d'os ollos, paricían bordarlle do bálsamo que alá n-o intrior ll'enchía e restouraba o peito. E cando Ile pareceu que o santo ermitaño acabara co seu razoamento, sin poder conterse botouse aos seus pes pra bicarllos, dicíndolle ao mesmo tempo: —Ay, Padre, cómo vos hey de pagar o ben que me fixéstedes asosegando as miñas penas, que coma cans doentes me atanazaban a alma e dando meeciña e alovéo á as chagas que me roen e consomen o peito!
     —Non, filla —contestou él arredándose moy amorosamente—, eu non fixen máis que axudarche á tirar fora esa malenconía que che revolve os miolos, e que che fay variar e ver as cousas ao rivés.
     —Eu non debía largarme de xunta os vosos pes, —continuóu ela cas mans direitas—; pero xa me sufreu bastante a vosa gran caridá; soilo vos pido por amor de Dios, que morreu por nosoutros, que no-me desbotedes si pol-aventura veño algunha que outra vez á esbafar con vos as ansias que me aburan o peito.


[páx. 47]


     —Mira, filla: eu estou sempre prestes ´a escoitarte e facerche todo o ben que eu poider; pero paréceme que sin necesidá non debes de mortificar tanto o corpo e pasar tanta fatica. Preto da tua casa tes unha presona moy sabida, moy discreta, moy relixiosa, o Abade de Carboeiro (que poida que tí ben-o conozas), con quen mellor que comigo —xa o creo— podes comunicar as tuas penas e aconsellarte nas tuas coitas. El é ben sabido e suficiente pra darche luz e consello nas tuas dúbedas e cavilaciós.
     —O Abade de Carboeiro é coma meu pay.
     E con esto Mariña, que xa paricía outra muller, bicoulle por última vez a man e foise pra onde estaban as bestas, e montando na sua faca púxose en camiño e chegou á a casa c'un boo anaco de noite. E eso que a faca era lixeira coma o pensamento, e custáralle ou dicían que valía doucentos soldos, ou sean duacentas pesetas, que era bastante valer de faca pr'aquel tempo; pero a xornada fora máis que regular.

Páxina Anterior

Ir ao índice de Páxinas

Páxina Seguinte


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega