A NOSA TERRA, n.
12 / 27 xunio - 3 xulio / 1980
O entusiasmo do popular a caron de lisa
memória das cousas e do tempo xuntanse nun literato dos nosos anque so
un libriño repartido polas tabernas da Coruña e unha escolma de
revista deixen sua constancia agachada, case tan agachada como da obra
do seu compañeiro grande o pintor surrealista Urbano Lugris:
"Lugrís nunca lle deu importancia a sua obra trocábaa por cousas,
aproveitaronse moito del, mercabanlle cadros por dous reas porque
necesitaba vivir diariamente... unha vez veu conferenciar un ministro
non sei se Arias Salgado, da emigración e empezou a facer numeros
"o ano pasado mandamos tantos para Venezuela, tantos para
Arxentina, se Deus quere o ano que ven temos que mandar o 10 por cento
máis" e Lugris, un home alto, ergueuse a berrar: beee, beee.
Leváronnos aos dous o Comisário, Manzano, que escrebia noveliñas do
FBI con seudónimo, convidounos á cea e soltaronnos a outro día, pero
o interrogatorio foi absurdo porque nunca decia o que tiña que decir:
|
¿Como se llama usted? Urbano Lugris,
tengo nombre de tranvia..."
O seu nome é Antón Avilés Vinagre,
ao pé do mar noiés, en Taramancos ("nunca podo escribir dentro do
meu paisaxe, teño que sair e cribar un pouco dentro de min") ou en
Colómbia, vinte anos emigrante, unido polas novas que lle chegaban
desde García Bodaño, facéndolle escribir versos en galego a un
embaixador de Guatemala en Bogotá, tal é a confianza que pon na vida
desde sempre.
"Eu nacín galeguista, quizais polo meu orixe labrego e mariñeiro,
e na época collín unha postura un pouco rebelde pero que era para min
unha postura natural, non me facia falta unha idea teórica ou
intelectual do galeguismo senón que era unha idea de home criado ao pé
da Terra.
Iso trouxome un pouco de problemas, incluso a nivel de escola
de nautica, porque era un estudante raro antes de mais: sempre procuraba
falar en galego, sempre escribin en galego, nunca escribin unha palabra
en castelan"... mediaban os anos cincuenta.
|
AVILÉS DE TARAMANCOS
"Son un pouco da poesía secreta"
|
O Avilés adoita
decir que foi, con Urbano Lugrís, un dos últimos boémios ¿que mais
contas do teu convivir con ese home maior que facia tanto mural polas
tabernas?
Iso era tamén un
xeito de facer boémia, unha maneira de vivir porque nas tascas onde
Urbano habitualmente pintaba nunca nos pagaban en cartos eu era un axudante
de pintor, pasáballe os pinceis, pasáballe as terras, pasáballe os
ocres... pagaban en tapas de pulpo, tapas de xamón, tazas de
viño. Entón eu vivía nunha buardilla da rúa Tabernas e Urbano na sua
casa. Tiña cousas moi raras, entre elas tocar o piano cos pes e creo
que era o único home no mundo que podia facer iso.
E tocaba ben?
E tocaba ben. Gustábanlle moito os tangos.
Tiña incluso unha colección de discos de Gardel moi ben gardada, pero
sobre todo coñecia moi ben a poesia galega e recitábaos a todos de memória, igual que a portuguesa; con el coñecin a Guerra Junqueiro, a
Teixeira de Pascoaes; con el aprendin intimamente a vida de Pondal
porque o seu pai, Lugrís Freire, fora un neno moi amigo de Pondal, e
sempre que pasabamos polo 22 de Xoana de Vega, onde vivira Pondal, subiamos ao piso e
explicábame que Pondal escrebia sempre de pe... tiña
outros coñecimentos que eu non podia chegar a eles, falaba alemán
correctamente non sei onde o aprendeu di que para recitar a
Rilke e eu aínda que non entendia nada collia esa musicalidade. Tiña
unha cultura moi profunda que os demais non entendian porque el estaba
sempre en plan teatral.
¿Como chegaches de Noia á Coruña?
Cheguei para estudar para mercante, imposto un
pouco polos meus pais pero non era o que sentia realmente e tocoume
cair nesa bohémia de ser un aprendiz de escritor, que é que é un
sempre na vida. Non sei por que, quizais por ese mundo que eu tiña que
vivir sen ter medios, sen ter cartos, sen ter casa, un pouco orfo na
Coruña, acolleume Urbano Lugrís. Na vida literaria da Coruña de
entón, falo dos anos 55, 56, 57 en que escribir en galego era case
pecado tiñannos un pouco apartados, o caso é que para publicar o meu
libriño "A frauta e o garamelo" tiven que facer un cursiño
na Real Abadia de Samos para que o abade
mirrado
falara
co sobriño, co Serrano Castilla, para que dera autorización.
A Samos fuches na compaña de quen
mais?
Na compaña de Xosé Luis o que pintou no
claustro da abadia uns murais onde estou eu retratado catro ou cinco
veces facendo de San Benito cando era mozo, facendo de demo porque
había uns milagres do San Benito... habia tamén un escultor catalán
que hoxe se adica a facer queimadas na Coruña, Carlos Molla. Pero ao
mes e médio botaronnos porque quixemos reformar a orde cousa que, ao
parecer, non estaba permitido... ao fin o Padre Mauro falou co seu
sobriño, o Serrano Castilla, que tiña unha mente un pouco de
fielato porque fora guarda de fielato en Málaga e tiña
pola poesia o mesmo concepto que se ten por unha mercancia: pode pasar
polo fielato ou non pode pasar. A miña non podia pasar, ainda que era
un libro sobre paxariños, pero coa recomendación do abade...
Despois, esa tua primeira obra cómo se
publicou?
Foi unha suscripción pupular feita nas
tabernas da Coruña: os que estaban tomando tazas daban a 10 e a 15
pesetas; publicouse en Moret e os libros despois regalaronse mais ou
menos aos que deran algo.
Fuches un dos que saiu do país, as veces,
antes de sair do país desempeñabanse milleiros de ofícios.
Eu tamén fixen muitos ofícios antes e despois
de irme. Traballei nas primeiras pedras que se puxeron en Genosa, na
fábrica de Alumínio traballei de obreiro; traballei astra de
practicante; fíxenme químico e traballei en Emesa, pero o laboratorio
non andaba moi ben, habia unhas certas explosións e botáronme fora,
ben, non era químico profesional e habia cantidade de problemas.
Despois fun vendedor de libros, de zapatos, de botóns; traballei de
axudante de pintor; volvin á terra traballar de labrego un ano en
Taramancos: fun a Samos facer de monxe, cando me tocou traballei de
mariñeiro...
... E dormiches nun caixon de birutas de
Normandia
Dormia nun caixón de birutas de Normandia
porque o que me pagaban en Genosa unha empresa moi grande e moi forte
aliada a Pechiney francesa eran 1200 pesetas que nen chegaban para
comer, iso gastabamolo Lugrís e eu en viño nuns dias, e pedin
permiso na fábrica para dormir nun caixón de birutas que Urbano decia
que eran de Normandia porque como viñan da Pechiney e, pois, para darlle
un pouco de sentido e un pouco de calidade, loxicamente un poeta non podia dormir nun caixón
de birutas calquera e asi ano e médio astra que me prestou unha
buardilla Xosé Luís, frente a casa da Pardo Bazán. Entre nos había
unha grande solidaridade, compartiamos o que tiñamos que era bastante
pouco case sempre. Non sei se hoxe estas cousas teñen un sentido
profundo do que se vivia entón pero a vida era compartida e iso
quedaba grabado para sempre, nunca fomos donos de nada. Daquela
coñecín a Novoneyra a Salvador mais tarde, cando vin de regreso para
Noia, a Manuel Maria que facia recitais no Mercantil, no club San
Amaro... Novoneyra líame os seus poemas " Os Eidos" que ainda
non estaban publicados sempre traballando neles, correxíndoos, aínda
penso que hoxe está sempre facendo neles.
E no sesenta e un saiches
Si, penso que son o último emigrante
tradicional, o que ia para America e se perdia para sempre, porque agora
non hai que atravesar o mar o emigrante que chegaba a América
como cheguei eu, sen cartos e sen esperanza de regreso, a Colómbia que
foi sempre a miña casa. Andiven os países andinos, Ecuador, Peru,
Bolivia, non me gustou moito ir a Venezuela porque é un país rico e
sempre tiven certo desdén pola riqueza: casei con colombiana, meus
fillo son colombianos.
Se che dan arrepío os paises ricos ¿que
pensas do papel dos Estados Unidos en Latinoamérica?
E un papel xa descuberto e coñecido por todo o
mundo, un papel asoballante, pero neste momento non lle pode xa ir ben.
A xente sabe millor que son os EE.UU, da cantidade de cousas que leva
non só no orde material senon espiritual, porque lle estiveron roubando
a Latinoamérica todos os seus profesionais, que lle costaran moitos
cartos a eses países e que os USA levan aproveitando un cursiño. Pero
afortunadamente déronse conta disto, e hai unha reacción moi forte por
parte dos estudantes para acatar os mandos das fundacións Rooswelt,
Rockefeller, Ford que nunca dan nada sen pedir algo en conta: os pobos
despertan, vanse facendo donos do seu, e os EE.UU. téñense que ir de
América...
Igual que nos anos cincuenta compartiches
cos amigos...
... Con Urbano, con Alexandre, Naveira, Xosé
Luis...
...Tamén compartiches en América, coido
que un viaxe con Quadra Salcedo cando aínda no era coñecido
Fun, fomos polo Amazonas, fomos visitar unhas
tribus indíxenas, fomos astra Iquito no Perú, astra Ciguazunga no
Brasil, coñecimos toda unha parte que hoxe xa no é selvática, que
andan a explotar para o turismo; mesmo as cobras de Quadra Salcedo eran
cobras domesticadas que aqui fixeron moito impacto e tal, pero que eran
culebras que teñen ai para que os turistas se entreteñan, pelexen con
elas. Foi unha época un pouco de aventura porque quixen meterme de
verdade no corazón do pobo e fun un colombiano máis... un dos dos
graves problemas do emigrante e non sentirse nen do país que está nen
ser do país do que se foi.
E nesa aventura tiveches un encontro con
outro galega.
Si, un galego xefe da tribu dos Macús que
agora debe ter oitenta ou mais anos, que é de Betanzos, que levaba
quizáis vintecinco metido ali, que non quería saber nada da
civilización, tiña arredor de cen fillos, sentíase tranquilo facendo
un labor moi importante na tribu e estaba integrado coa sua xente, era
conselleiro de varias tribus ademais de menciñeiro.
O oficio de menciñeiro, debe mesmo ter
influencia social ¿que dis de Regina Once?
Empezou cun consultório en rádio, chamábase
"Doctora corazón", que aconsellaba as parexas e asi.
Profesionalmente penso que non é nada pero foise metendo na
parasicoloxía, na mediciña natural, que se utiliza moito e seriamente
nas tribus chegou a abrir un consultório, foi moita xente ao pé
dela, arranxou problemas porque ten certa disposición para os arranxar
e chegou a ter fama. Pero é un caso mais entre centos.
Esta xente é manipulada políticamente ao
millor polos própios EE.UU?
Son aproveitados non polos EE.UU tipo goberno
senón por certas sectas USA e poden chegar a termos catastróficos
dominando mentes de xente inocente, como pasou na Guyana non hai moito.
E, por fín, as razóns da sua volta.
Non é unha razon económica é unha razon
fundamental de home. Chega un momento que tes que decidir se quedar en
America para sempre ou voltar á terra e se o pensas seriamente
indubidabelmente escolles a tua terra. Porque eu nunca podería ser
outra cousa que galego... no outro sempre son un fracaso.
|