os
camiños no tempo
(Avilés de Taramancos na bohemia coruñesa) |
Os cafés de
París, Viena, Praga ou Lisboa gardan aínda memoria ilustre dunha
bohemia non moi lonxana dos días de hoxe cando, ó pé das grandes
ventás ou en discretos recantos, poetas e narradores traballaron,
quizais, o mellor das súas obras. O "Xixón" madrileño, que
é testemuña de múltiples casos, evítanos ir máis lonxe e, sen saír
da casa, o desaparecido "Español" de Santiago ou o
"Derbi" que conserva unha indesmaiable atmosfera de café
literario: o encanto da decadencia dun tempo no que podemos imaxinar a
un Valle-Inclán ou un Otero Pedrayo, ámbolos dous pluma en ristre,
dándolle forma a un texto.
Nós temos memoria dalgunha figura das letras
lendo ou escribindo nas mesas do "Café Galicia" da Coruña
aló polos anos cincuenta: un establecemento que foi lugar de encontro
dos intelectuais daquela época. As tertulias, nas que se comentaban
novas da cultura, eran alí suceso diario e a mesa que había ó pé da
ventá dereita -mirando de fronte ó café- foi máis dunha vez mesa de
redacción da revista Atlántida: aquel fermoso proxecto cultural
de curta vida, nave que non deu chegado ós portos merecidos e na que se
embarcaran, entre outros, Mariano Tudela, Miguel González Garcés,
Xosé María de Labra e Urbano Lugrís. Esta último ilustraba a
publicación da que era tamén colaborador literario.
E se falamos de Urbano Lugrís, temos,
necesariamente, que falar de Antón Avilés de Taramancos que, andando o
tempo, ía ser o amigo inseparable, o gran irmán espiritual do pintor
-o pintor do mar que non era deste mundo, porque o mundo real, o mundo
do día a día, non era o dono do soño- porque, tanto para Antón como
para Urbano, o real era a súa imaxinación, o elaborado por ela.
Avilés
chegou de Noia cun fardel de soños que é esa equipaxe coas sementes da
humana proxección desexada, e non tardou en decatarse que na Coruña os
seus soños podían realizarse, vivirse nos alcances máis esenciais,
participar nesa especie de inauguración dos sentidos, de apertura dun
universo novo. A súa sensibilidade necesitaba un determinado ambiente e
atopouno na cidade herculina e entrou nel a fondo, limpo de corazón
para colmarse de maxia e de aventura: alí descubriu o mozo noiés a
formidable fábula do mundo mariño creada por Urbano Lugrís (a grande
revelación, o deslumbramento, pois non todos os artistas amigos
deixaron pegada tan profunda na vida de Avilés). Antón veu de Noia
cunha poética que xa abranguía moito e moi propiamente, considerando
os seus poucos anos, e en Lugrís estaba a lenda, a realidade
transmundana, o tempo detido no símbolo e na alucinación, a nova e
turbadora xeografía, os ámbitos celestes imposibles... En suma, os
escenarios e as representacións oníricas que transforman todo en
beleza. Avilés veu polo camiño dos poemas puros que olen a suco recén
aberto, a tarde embreada e neles resplandece unha seda inviolada, as
intuicións que permitiron tantos resultados felices. En Lugrís, pola
súa banda, estaba a mostra do Edén que o artista crea como refuxio. Un
artista que tamén escribe; que di o monólogo de Hamlet; que recita a
Rimbaud, Verlaine, Baudelaire, Rilke, Hölderlin; que lembra a San Juan
de la Cruz e ó Neruda menos complacente; o artista que fabula, que fai
a pallasada de luxo, que toca o piano aínda que ocasionalmente e que
semella perdido nalquel (este) mundo fóra da órbita da rutina e do
convencionalismo. Cualificar a Lugrís de xenial non é un exceso.
Gústanos perder o sentido do tempo nas súas frondas, nas súas
asombradas soedades, na transparencia dos seus ámbitos e no instante
irrepetible dunha navegación. Houbo quen chegou a crer que o pintor era
unha invención colectiva de poetas e escritores de posguerra. E nós
tamén chegamos a pensar se Avilés non foi unha creación nosa, un
producto do surrealismo tan necesario que se sobrepoñía como unha
formidable metáfora a aquela paisaxe despois da batalla do 36 que
deixou cinsa suficiente para enzoufar as vindeiras décadas.
Na pensión "La Flor Noiesa", sita na praza de Santa Catalina,
ocupou Avilés unha bufarda. Alí coñeceu a Jan Joosen, un holandés
"errante", o escultor que, navegando desde Borneo, naufragara
preto das illas Cíes. Tamén fixo amizade cun filósofo ruso chamado
Aléxis Vivicov que pasara pola tertulia parisina do "Gato
Verde" e pola "Lexión Estranxeira". Asemade tivo trato
cun príncipe romeno de apelido Cantakuzeno, piloto na Guerra Mundial
que gañaba a vida facendo piruetas coa súa avioneta. Nesta embarcouse,
un día de agosto, Avilés para sobrevoar Betanzos. Pouco despois, o
príncipe estrelábase en terras zaragozanas cando facía un birbiquí.
En "La Flor Noiesa", Avilés chegou a comer gratis e aínda
recibía da súa patroa cartos emprestados. Neste lugar érguese hoxe
unha xigantesca pantasma de lona cubrindo as obras que rematarán en
vivendas de luxo, tal como alí di.
Na rúa da Estrela, onde o viño do Ribeiro era inesgotable, reina agora
a hamburguesa, a máquina de salón de xogos e os productos de baratillo
que ilustran tanta vía pública. O edificio do cine Avenida mostra,
como sempre, a traseira do cine que xa puxo en pantalla o derradeiro The
end, ademais dun costado por mor dunha obra que alí leva a cabo unha
entidade financeira. Na rúa dos Olmos xa queda moi pouco daquela
hostalería para clases pasivas, agás o "Fornos" onde os
ministros de Franco tiñan mesa. No seu interior deixou Lugrís unha
importante mostra da súa arte. O bar "O salto do can" é
outra ruína que axiña dará paso a un novo negocio pero aínda
respiramos o reconfortante cheiro a calamares fritos do bar
"Otero" que segue aberto ó público. Tamén pechou, e para
sempre, a sucursal coruñesa do Parnaso que foi a vivenda de Pepe
Guillén (Olmos, 16, 4º) onde naceu a Peña Amanecer e falamos por
primeira vez con Avilés. No edificio que agora se ergue no solar que
acolleu á "casa dos poetas" fanse operacións bancarias.
No principio da rúa Galera, "La
Tacita de Oro" exhibe no escaparate un sombreiro mexicano e anuncia
comida azteca. Achegámonos alí nunha hora de pechado silencio que fixo
difícil imaxinar que, nalgún tempo, naquel local se deran cita
músicos e músicas e se compartiran viño e corcheas. Na librería onde
acudiamos a mercar, con grandes dificultades, as publicacións
prohibidas de Ruedo Ibérico ou da Editorial Losada
baixabamos coa
axuda dunha lanterna a un soto escuro como a noite, venden na
actualidade calzado tipo drag queen e unha boutique exhibe as
transparencias da última pasarela. Pechou o bar "Pacovi" das
grandes tapas, no canellón de Canuto Berea, que tiña unha tenda de
instrumentos musicais na esquina á rúa Real. E pecharon tamén
"Las siete puertas", que nunca foron sete, e outras tascas da
rúa Barrera onde os bocois á vista, as mesas de piñeiro sen pintar, o
chan cuberto de serrín e o gato melindroso dábanlle un innegable
encanto a estes establecementos. Con todo, resisten a galerna do cambio
"La bombilla" e "La Traída", na rúa de Torreiro.
Pero é "Casa Enrique", sita na rúa Compostela, a que ofrece
o mesmo aspecto tanto interior como exterior que tiña nos anos
cincuenta: mostrador, estantes, mesas, cadeiras, reloxo, decoración...
Aquí tomábanse os últimos chanqueiros da noite no curso dunha
recollida demorada, ás veces, ata as primeiras luces do novo día,
camiño de San Andrés 200, onde vivía Lugrís. Pero aínda había que
matizar, xa coa lingua torpe polo alcol, detalles daquel tema nunca
definitivamente pechado, e todo isto en presencia do sereno da zona: un
paciente san Pedro con gorra de viseira que non entendía nada do que
debatían os amigos, o que contribuía a facer un pouco máis
surrealista o momento.
Por estes camiños pasearon Antón e Urbano soños radicais e carencias
porticadas de lirismo: Avilés cun poema incompleto no peto da
xenerosidade con algún burato e Lugrís urdindo algún disparate propio
da súa singularísima personalidade; falando de Ulises, de San
Balandrán ou de Verne; recitando a Whitman con voz de caoba,
torrencial, envolvente; ou recordando a Rousseau polo primitivismo que
non lle era alleo ó pintor coruñés. A figura de Avilés é
inseparable da sombra-luz de Urbano. Viviron en perfecta sintonía:
"El foi a miña universidade", chegou a dicir o poeta. Non
houbo na Coruña dous amigos que, xuntos, chegaran a soñar tanto e con
tanta forza. Por outra banda, é doado entender a necesidade dos soños
cando a realidade é unha dona cotrosa e avarenta, e máis aínda no
túnel longo da posguerra que foi miseria e humillación sen par.
Na Coruña, Avilés enriqueceuse coa aportación dos saberes daqueles
amigos máis experimentados ca el, "mozo con cara de mazá
reineta", inevitablemante despistado e non pouco tímido. Arte,
literatura, cine, teatro, música... o mundo da cultura foino atrapando
pouco a pouco con tanto amor como veleno e tiranía, pero todo
contribuíu á apertura dunha maxia impensable, o pálpito constante que
posibilita a proxección humana. E imparablemente cando a mocidade é a
urxencia dunha brasa, cando a vida está adxectivada polas paixóns.
Nas rúas Estrella, Olmos, Galera,
Franxa, etc., estaban as obrigadas estacións do viabaris de cada día.
Nalgún momento lembra Avilés de Taramancos "cando as tabernas
eran cátedras onde florecía o pensamento, cando as noites abrollaban
como unha flor escura onde cantaba a mocidade e nos mostradores se
oficiaba como se oficia nun altar". Fala tamén o poeta do
"canto solidario á vida tal e como nos caía de seu sen máis
ansia que descobrir unha raiola de fermosura que sustentara un cadro ou
un poema, e logo algo de noite para dormir e lograr a ventura de outro
día".
¿Naceron nalgunhas destas "cátedras"
A frauta i-o garamelo,
os poemas da separata que baixo o título de As moradías do vento
publicara na revista Atlántida, o poema "Amor" que apareceu
no primeiro número dos cadernos de Amanecer?. ¿Onde tomou forma o
texto manuscrito da conferencia que en febreiro de 1954 pronunciara
Avilés sobre o poeta Rabindranath Tagore? Temos diante os papeis: tinta
que o tempo esvaeceu, seis folios escasos, amarelados, como querendo
ficar en polen, numerados na marxe superior esquerda...
Do que sí podemos dar fe é da capacidade de abstracción que tiña
Avilés á hora de escribir. Na "Tasca típica" de Noia
chegamos a sorprendelo en pleno traballo de creación poética, entre o
rebumbio do mostrador e o fragor da cociña:
Orvalla
tan miudiño na felicidade!
De que horta no tempo alampexan os ouros?
Concretamente,
As torres no ar foron
gañando altura ó pé da fiestra que deixa pasar unha luz especial,
como depurada, ó interior da taberna: folios Din A-4, rotulador negro,
algún debuxo e unha caligrafía aberta, xenerosa como o seu espírito
de amigo cordial e entregado sen reservas.
Papel de Color, Casa da Gramática nº 17, Marzo 2003, Noia
|
|