Letras Galegas 2003 Voltar atrás |
Cando na
primavera do ano 92 veu a morte a seiturar a vida de Avilés de
Taramancos, atopouno disposto para a viaxe; só remataba pechar o círculo
dos camiños que tan a miúdo percorrera. Pero el era e sabíase
viaxeiro, coa partida arelada no fondo do corazón: o paradiso perdido,
ao que quixo nomear primeiro como o souto de Taramancos e,
despois, como o lexendario Cauca. E, no medio, ese Atlántico do
tempo, esa inmensidade da ausencia, na que os sentimentos son un fráxil
barquiño abaneado. Dúas beiras: Noia e América e un só home, un só
espírito dividido; o anxo da morte podía finalizar a súa obra,
pois Avilés levaba anos dialogando con el ou co seu xeito de
arrincarnos a vida a anacos.
Xa nos primeiros
libros, en medio de versos luminosos —case sinxelos de puro
transparente, nos que aínda agroma a ledicia e o pulo vital, nos que
Galicia aínda é un edén inocente, un "mansío enfeitizado",
"unha terra virxe"— mestúrase ese fado, ese agoiro
doente que rachará a cantar con furia grega en PEQUENO CANTO
(1959). O corazón do poeta ía ser duramente probado e a súa voz xa
estaba mol para a colleita, xa atopara o seu acento, xa era o que ía
ser para sempre:
Con estes versos
abraiantes o poeta pisaba unha raia imposible, era expulsado do paradiso
definitivamente; lonxe ían quedar "os bosques entrañables
perfeitos da quietude" e a "fermosa moradía",
na que ata entón vivira e crecera. O desterro, as terras alleas de alén
mar, non sería xa senón a prolongación dun desterro máis radical e máis
íntimo: o que nos fai descubrir que este mundo non é outra cousa que
un territorio de paso, e todo amor unha aprendizaxe para a morte.
Abraiado,
preguntarase que fixo para merecer tal destino; compararase con
Prometeo, o roubador da luz, para exculparse da súa condea, tan
inxusta:
A dimensión da
súa dor só pode ser expresada agora por medio do laio doente, do brado
esgazador que berra pola patria lonxana; pola patria terra, pero tamén
pola luz que é a patria da alma:
Hai sufrimentos
que non se poden medir se non se apoñen a algo enorme, xigantesco,
hiperbólico; a magnitude da ferida só se pode valorar axeitadamente
coa magnitude da imaxe:
Difícil atopar
versos máis varilmente apaixoados na poesía galega, nin expresión máis
fonda e certeira da nostalxia que a que aparece neste POEMAS DA
AUSENCIA (1963), escritos con sangue, con bágoas, con verbas
arrincadas da propia carne.
Coa ledicia de
reencontrar os eidos nativos, o lar polo que tanto chorou, mésturanse
agora outras saudades. Así nacerán CANTOS CAUCANOS, libro
fermosísimo no que deixará testemuño de que o paradiso é
irrecuperable:
O seu penúltimo
libro de poesía é AS TORRES NO AR (1989). Xa curtido e
amolecido por tantas derrotas e periplos, o poeta noiés está, de pleno
dereito, en posesión da palabra que revela o reino das sombras, os órficos
abismos; agora pode saber cal foi o sentido da longa viaxe: descer ao
inferno da crúa dor para descubrir a luz:
Tres anos
despois destes versos esclarecedores, que resumen toda a sabiduría
duramente adquirida, todo o misterio que a poesía encerra e cuxa
experiencia só parece privilexio duns poucos —moi poucos— elexidos,
entre os cales tiña Antón Avilés de Taramancos un lugar de honra, o
noso poeta entregou o seu corazón ao anxo da noite para que o
sementase nunha nova terra, na que puidese "cantar no coro",
"tanxer na rosa", "lamber un corpo /
consagrado, todo corpo de amor é man de Deus, / na carballeira e no
xuncal florido".
|
Letras Galegas 2003 Voltar atrás |
© 2003 Biblioteca Virtual Galega |