[...] O caso de Xosé María Álvarez Blázquez (Tui, 1915-Vigo, 1985) non é
inusual no panorama da nosa cultura contemporánea: infatigábel activista
cultural, escritor con poucas obras hoxe nas librarías do país
exceptuando a súa Poesía galega completa e Roseira do teu
mencer pero con moitos títulos e traballos nas bibliotecas e
hemerotecas; erudito pouco coñecido, vítima das crueldades do 36,
polígrafo con moita obra dispersa e pouco accesíbel, galeguista algo
esquecido; entusiasta axente da literatura e do libro galego no difícil
período da ditadura franquista, amante da liberdade e da dignidade
estética e escritor plural aínda por situar convenientemente no noso
sistema literario.
Trátase, inevitabelmente, dunha excursión polo século XX: as
esperanzas republicanas e estatutarias cando o noso protagonista milita
no Partido Galeguista e na Federación das Mocedades Galeguistas, a
historia viva do nacionalismo xunto con figuras de primeiro nivel como
Alexandre Bóveda ou Otero Pedrayo, a guerra e as súas consecuencias
comezando pola dramática desaparición do pai, a instauración dunha
ditadura longa e asfixiante que deixa ao Xosé María sen casa, sen pai e
sen traballo na Galiza, o combate e os soños desde dentro para que as
cousas mudasen e para que logo da desaparición da ditadura e do ditador
existisen as bases para construírmos un novo país. É o que fixo con
Monterrey, sobre todo con Castrelos, coa súa inxente obra xornalística,
co seu contributo á renacencia das nosas letras desde os anos 30 e
nomeadamente desde 1949. Esas son para nós algunhas das débedas da
cultura galega con Xosé María Álvarez Blázquez.
A historia local, os recorrentes asuntos da súa vila natal de
Tui e da súa cidade de Vigo, o descubrimento da égloga Belmiro e Benigno
de Pastor Díaz, a edición e o estudo da obra de Martín Codax e da lírica
medieval no seu conxunto, Quevedo traducido para a nosa lingua, o cura
de Fruíme e toda a literatura dos chamados Séculos Escuros, Gil Vicente
e todo o universo portugués ao que estivo sempre tan ligado, Aurelio
Aguirre e a literatura galega oculta, Álvarez Giménez, Castelao, Amado
Carballo, a literatura popular e a culta, a historia, a prehistoria ou a
etnografía foron só algunhas das múltiples paixóns do home que foi
mestre da República, libreiro, editor, escritor, profesor, articulista,
arqueólogo, conversador, conferencista, académico, galeguista, cronista
de Vigo, ávido coleccionista, pai, voz da radio e erudito en tantos
saberes.
Entre as súas inquietudes figura tamén, desde a primeira
mocidade, a arqueoloxía, que se materializa en publicacións e
descubrimentos como as lendas sepulcrais da época romana en Vigo, as
industrias paleolíticas do Baixo Miño e das Gándaras de Budiño con
Fermín Bouza Brey, os restos dunha instalación romana de obtención de
aceite de oliva en Teis (Pontevedra) ou unha cisterna con pezas
funerarias da época de bronce en Atrios. Foi Xosé María Comisario Local
de Escavacións Arqueolóxicas na cidade olívica e en certa medida
continuador do labor que nesa materia fixeran as persoas das xeracións
precedentes (nomeadamente a Xeración Nós e o grupo do Seminario de
Estudos Galegos). [...]
Henrique Rabuñal
[En Xosé María Álvarez
Blázquez na súa canle secreta, Edicións Laiovento, 2008] |