vb2mariadocebreiro2.html
Debe de ser difícil
pensarse como "un", pero aínda é máis difícil pensarse como
"unha". As autobiografías e as autopoéticas parten do mito da
unidade do ser, que é un mito teolóxico. Coa miña perplexidade habitual, hoxe
pregúntome, ¿de que María lles falo?, ¿da que ri, da que chora, da que se
gusta, da que non se soporta, da que fala (demasiado), da que cala (demasiado
pouco)? Despois de todo, ¿quen somos nós para falar de nós?
Sempre está aí a tentación de deixar a páxina en
branco, de facer un boquete na mirada, de lembrar con calor a Wittgenstein,
tímido xardiñeiro da linguaxe. Tódolos retratos son prescindibles, porque
todos temos un "aire de familia". Pero tamén hai que contar con esa
imprescindible cota de vaidade que cabe recoñecernos ós poetas, persoas, en
xeral, bastante estúpidas. Isto é o que nos leva a escribir sobre aquilo que
deberiamos silenciar (sobre nós mesmos, por exemplo). Fin do exordio.
Cumpriría, tal vez, substituír os retratos por
paisaxes, como fixo o meu admirado Manuel Outeiriño nun glorioso catálogo da
galería Sargadelos. Non sei se se debe ó azar ou á premeditación, pero no
sitio no que debía figurar a súa foto, aparece a foto dun territorio.
Paréceme perfecto que un lugar poida chegar a ocupar o lugar do teu rostro. O
meu sería unha cidade ruidosa vista de noite, desde o aire. Como pé de foto
escribiría un beatus ille contrafeito, onde a idade dourada non é
agraria, senón electrónica. A Galicia que desexo é, sobre todo, urbana.
Se o século XX non comezou ata 1914, a miña vida non
tivo por qué comezar cando nacín. Pero, aínda que me gustaría atentar contra
a cruel cronoloxía, a verdade é que as fábulas zodiacais seguen exercendo
sobre min unha atracción poderosa. Declárome, logo, filla da canícula, nacida
ás dez da mañá do 5 de xullo de 1976, coa estrela Sirius como
protectora, e o ascendente en Acuario. Son Cancro dos pés á cabeza,
precisamente dos pés á cabeza; nos cancros todo empeza por abaixo, e,
secundariamente, cara atrás.
Son filla de poetas. De aí, probablemente, a miña
afectuosa e irónica relación coa poesía dos 80. O meu irmán é músico, como
o foi o meu avó. De aí, probablemente, o meu gusto polos auriculares. Para
algúns, estar enchufado a un discman propicia o illamento. Penso eu, en
cambio, que ás veces un relativo illamento é moi hixiénico. En Barcelona,
exilio espiritual desde o que escribo, levo a música falándome na orella e
unha canción nos labios, a punto de saltar. Isto faime feliz. Cando sexa maior,
maior de todo, gustaríame ser cantante.
Editei un só libro de poesía que aínda non fun capaz
de ler enteiro. Sei que non podería deixar de escribir, pero non teño tan
claro que me apeteza volver a publicar. De entre aqueles poemas, rescataría só
isto, nin sequera completamente meu: "A alma coa que nacín / é o único
territorio que preciso anexionarme".
Teño un coñecemento moi directo do sufrimento, tanto do vivido en carne propia
como do vivido a través da carne allea. Un certo trasfondo máis melodramático
que tráxico, e un temperamento paixonal. Non sei se todo isto casa moito con
esa imaxe de "alegría de la huerta" que (seica) ás veces transmito.
Tal vez si. Xa Rilke advertiu contra a falsa disociación esencia/aparencia. Tamén
somos o que aparentamos. Menos mal.
Chamamos pensamento
á relación entre suxeito e obxecto. Hai que desafiar o pensamento. Hai que ser
radicais.
Ler a María Mariño, por exemplo. Aínda que non
exista:
"A innovación na historia consiste en demostrar
que a historia non é continua, que pode ser inventada pola subxetividade e que
o acontencemento é máis importante que as institucións na transformación da
conciencia. A subxectividade non só se libera a si mesma, senón que libera
unha totalidade de posibilidades. Deseña un novo horizonte".
Collino dun xornal. Non apuntei o autor.
Tres anos, a verdade, non son moitos. Pero poden pasar
unha chea de cousas. Polo a que a min respecta, fixen moitos amigos, traizoei a
prosa biográfica e seguín publicando mesmo despois de atravesar o espello, de
partilo e de intentar apañar os cachos sen cortarme.
Aquel estadio, como seica fan todos os primeiros, abriu
feridas que deixaron sucos. Houbo algún máis. Unha parodia do xénero
"manual de autoaxuda" que non por acaso quixen titular (nós, as
inadaptadas) (2002). Despois veu Non queres que o poema te coñeza,
(2004), e ben se deita que eu non quería, pero hai veces que non nos queda
outra. E hai moi pouco O barrio das chinesas (2005), flor de un día e de
mil, de Xohana Torres.
Leo o estadio do espello, (nós, as inadaptadas)
e O barrio das chinesas como unha triloxía. Non queres que o poema te
coñeza rompe a orde e a música.
Quérolles ben a todos.
E teño un, na despensa, que se vai titular Os
Hemisferios. A xente pasa, pisa, é riquiña e rabuda, opina, oféndese,
ama. Cando todo sae ben, pasan a noite xuntos.
No 2003 fixen unha escolma de letras de cancións que
chamei Damas Negras. My soul is also black. Quen me dera escribir en
todos os idiomas. En ningún.
No fondo, o que eu quería estudar era filosofía.
Exercito aquel soño nos ensaios. Unha parte da miña tese de doutoramento
publicouse co título As antoloxías de poesía en Galicia e Cataluña
(2004). E tamén escribín As terceiras mulleres (2005), un xeito de
pedir, poño por caso, a terceira república.
|
|
Agora
respiro máis, por dicir algo. O amor polo silencio da xente que amo,
que intenta ser amor polo meu propio silencio. É moi longo, ten medo,
non hai páxinas. A memoria sempre arde. Pasaba moi a modo a xema do meu
índice por riba dos outeiros. Son de cinza. Pechouse. Xa pasou.
Na escrita deixei as parénteses e volvín ás
maiúsculas. Por aquilo do respecto.
No esencial, sigo tendo os mesmos gustos.
O meu ascendente non é Acuario senón Leo.
Non
é que aprendamos dos erros, é que errar é o único xeito de nos
coñecer. (En realidade a ninguén lle gusta coñecerse).
"Deus
ensina o seu rostro nos ollos dos vencidos". Desde que nos deixou,
temos menos imaxinación e hai máis buratos.
Préstame
ulir as cousas antes de probalas.
Sempre lle
fun leal á cantiga de amor. Non sempre lle son leal a quen ma inspira.
As
prácticas van caras.
Aínda non
teño carné de conducir.
Tampouco
teño contrato laboral.
Iso si, non
me queixo. |
(A primeira foto, na miña casa, no 2000, é de Manolo Vicente. A segunda foto,
nunha ría do norte, hai pouco máis dun mes, é de Esteve Valls. Moitas grazas
aos dous por me mirar así, con coidado, con tempo).
|