vb1nachotaibo.html
Meus
pais encargáronme na Coruña, e leváronme á terra seca vinte
días antes de eu nacer, o que pasou en Madrid: dez anos xustos
do derradeiro día de guerra civil. A urbe negra de autos mate,
cregos de sotana e uniformes de inverno debeu marcarme moito,
pero eu lémbroa moi mal. Os veráns dilatados entre a rúa Real
da Coruña e a praia de Santa Cristina foron felices, o resto
anecdótico. Madrid anoxábame tanto como o franquismo:
coincidían. Once tediosos anos parei no mesmo colexio santo.
Conservo todos anos e relixiosos con agarimo e moito fastío.
No mesmo lugar estudou PPmari Aznar, que daquela xa era moito
máis pequeno ca min. Debido aos meus escasos dotes proféticos
non lle propinei nada. Hoxe xa non quero.
Logo comecei a enxeñaría que
máis me achegaba a Galiza, a naval: seis anos derramei sen
proveito, que non extraín titulación, nin coñecementos
válidos, nin me divertín. Tendo os 16 descubrín que esta
lingua, distante da familia, durmía por recunchos aletargados da
cabeza e do meu corazón: en Madrid contraín o vicio morriñento
de ler literatura galega, e foi Cunqueiro quen mellor me inxectou
o idioma vivo e real. Logo da Coruña pasaba os veráns na aldea
de Perillo: cada tarde baixaba ao bus cun libro na man, bordeando
certas leiras. En atopando unha lámpada desas que non fabrican
para dar luz, senón para esfregar, se me aparecera o xenio a
dicir Dentro de vinte anos haberá aquí un instituto, e
nel ensinarás galego e a súa literatura..., sabería eu
que soñaba, e correría á farmacia a pedir insomnio.
O exército español declaroume
inútil total e entrei a traballar na masificada central dun
banco, sempre en Madrid. Acabaran os veráns na Coruña, o tedio
medraba ata límites insuportábeis, e con el a sensación de
inutilidade, atado toda a xornada a unha máquina que sumaba
cifras inexpresivas, que uns sumaran antes e outros re-sumarían
despois. Cabería aturar todo de aceptar o banco transferirme a
Galiza, mais claramente me advertiu que nunca tal faría. Das
escasas excelentes publicacións en galego lía todo canto
podía, e ía escribindo algo: fundir Cunqueiro con Borges... Na
altura tiven boa relación con galegos xenerosos que moraban en
Madrid: ordenados por idade, o querido Ben-Cho-Shey,
histórico do grupo Nós, Celso
Emilio, Daniel
Cortezón, Isaac Alonso Estravís... En 1975 apareceu o meu
primeiro libriño, Os inmortais, pola vontade esforzada
de Xosé María Álvarez Blázquez.
No derradeiro de tres anos
bancarios, para superar o tedio, tornei á universidade,
comezando Socioloxía: Franco encetara o outono final, a
faculdade era un explosivo, e quen a frecuentabamos en horario
nocturno, en boa parte traballadores, tiñamos intereses e ideas
paralelas. Foi a única vez en que a megalópole me deu cuartel.
Xa tiña resolto marchar de alí, de xeito que non contaba seguir
máis curso que o primeiro. No mesmo ano culminante trabei
profunda amizade con Reimundo Mundo Patiño, pintor de
extrema avangarda deliberada, comunista nacionalista e empregado
do banco contiguo. Compartimos a morte do dictador e o inicio da
transición, que no verán de 1976 deixei o banco e casei, para
instalarme perto da Coruña con varias promesas de traballo que
non se realizaron. Tiven ocupacións diversas: correspondente do
diario de Ourense, especialista nunha revista técnica que me
levou a viaxes interesantes, contábel e dependente dunha
libraría...
Miña filla Iria naceu o derradeiro
día de 1977, e Iago, meu rapaz, chegou mediando agosto do 80.
1982
En xuño acabei Socioloxía dunha
sentada. Con licenciarme só sabía que non sabía nada, e desde
aquela comezou un proceso de deterioro na miña ausencia de
coñecementos, do que resulta que hoxe non só non sei o que é a
Socioloxía, senón que tampouco non sei se sei ou non sei que o
ignoro todo. A bendita faculdade madrileña sita ao final da
estrada da Coruña eles cren que é o principio nunca
pretendeu ensinarme o que era a Socioloxía: limitouse a
propoñer preguntas, a discutir se aquilo era ciencia ou non. Se
esa autocrítica ficou na miña mente, ben serían catro cursos
de visitas furtivas a Madrid. E se non, tamén.
Outubro foi o meu mes histórico.
Recibía un desemprego ridículo e terminal desque me despediran
do último traballo fixo, a libraría. Viaxaba para a revista: na
segunda semana foi a miña única visita a América, ao Perú,
para a cuarta agardábame París. Por casualidade mirei o diario
de mañá, cando sempre o lía á noite, e así cheguei a pedir a
chamada habilitación de galego. A entrevista era a véspera da
marcha a París: sen saber o que facía, estiven a moi pouco de
perdela, que non lle confería importancia ningunha.
No decembro en que acababa o
desemprego comecei a impartir aulas de lingua galega, e aínda
sigo. Descubrín o que era traballar sobre seres humanos, a
primeira ocupación que quería conservar ata o final. Tiña 33
anos. Hoxe estou en Perillo, no instituto que o xenio predicira.
LOGO
En 1985 separeime da miña primeira
muller e instaleime máis lonxe da Coruña, no Temple, concello
de Cambridge. Nos noventa iría alén con Inés, miña
compañeira, a morar no Louvre, sempre nas Mariñas.
A partir de 1981 percibín que o
meu traballo creativo suscitaba activos rexeitamentos. Co tempo
foron incluíndo brazos abertos que de súpeto acabei sabendo
predicilo se pechaban, promesas que de contado negaban,
críticas gratuitamente contrarias, como se fosen dirixidas.
Nalgúns casos cegarame o subxectivismo interesado do autor. En
moitos, a arbitraria subxectividade negativa do
"crítico" é manifestamente demostrábel. Con todo, o
que máis fere son os silencios. Para concluír, como creador son
un perfecto fracasado.
Se agora mesmo me apagase, o meu
balanzo sería positivo. Erros cometín moitos, perdín tempo
abondo, mais só me arrepinto de facer mal a algunhas persoas,
entendo que poucas: ás máis inconscientemente, a algunha porque
non souben evitalo. Cartos non debo a ninguén, uns cantos
débenmos a min. Na creación literaria fixen, como todos os que
escriben, o mellor que souben, que non é dicir nada nin asegura
resultado ningún. Tamén creei o que me deu a gana. Tal vez nos
últimos tempos ¡decenios! me deixei demasiado influír por
lecturas, críticos (auto-cualificados) e técnicas canónicas, e
prométome non facelo máis. Lembro frecuentemente o que Patiño
me dicía da súa pintura, sen dúbida difícil aos leigos: cando
eu morra xa verás o que falan de min.
Un exceso de hobbies impídeme
enfastiar, teño moito por ler, por ver e por internectar, e quen
me gratifica o traballo son os ex-alumnos meus. De quen máis me
gabo é dos meus fillos.
Nacho
Taibo, outubro-decembro de 2001
|
|