vb1antondobao.html
Catorce teses para contar
fragmentos subxectivos dunha vida.
1. Quen nace sen o seu consentimento non pode ter na
infancia un paraíso perdido.
Eu non pedín vir a este mundo. Pero nacín un 16 de xullo de
1963 en Lugo, o primeiro de tres irmáns. Albisquei as primeiras
sombras na periferia de tódalas periferias, en Garabolos,
parroquia de Albeiros. Nunha chabola, como lle chamaba miña nai,
non sen cariño, a aquel faiado que se me imprime na memoria.
Lembro a fiestra pola que entraba a deconstrucción da natureza,
edificio símbolo da potencia constructora dun capitalismo que
cortaba a nosa única liña de fuga. A escola, o bus a 2.50 pta,
as tardiñas do inverno frías coma paredes, a bicicleta de meu
pai, os cromos de futbolistas que nunca dei coleccionado, o lume
novo, o fútbol ó que meu pai me levou desde os dous anos. A
infancia é subxectividade fragmentaria. Meu pai, albanel. Miña
nai, traballadora na súa casa. Os dous, a tempo completo. A
explotación da vixilia e do sono. No 69 nace meu irmán. Pouco
despois, imos vivir para a Milagrosa, o barrio obreiro de Lugo.
Miña mai mestura ledicia con morriña, coma se a mudanza lle
crebase os lazos co tempo e coa vida. No tránsito á
adolescencia, coñecín a diferencia de clase. Viviamos pé da
Avenida da Coruña, onde habitaban clases medias e pequena
burguesía. A diferencia é material, márcana posesións doutros
rapaces do meu tempo cos que se estableceu un sucedáneo de
amizade do que nada quedou cando, anos despois, marchamos a vivir
ó barrio de Fingoi. A adquisición dalgúns deses bens materiais
(teléfono, coche, televisión, etc.) vai marcando fitos na
memoria dun neno. Sobre eles, o nacemento de miña irmá en 1975.
2. O acordo da razón é o primeiro coñecemento da
materialidade.
O almanaque dos anos 70 fíxame á realidade. Desde a morte de
meu avó ó sentimento como soleira da razón, a mobilización
afectiva na materialidade dos símbolos. Meu pai é un proletario
libre, consciente, que participa nos primeiros núcleos do SOG en
Lugo e, como delegado da ING, na traizoada folga da
construcción. Da conciencia de clase saca derrota, despido, o
posterior esgazamento da INTG. Na memoria inscríbeseme o nome de
Hipólito, o seu patrón, como paradigma da explotación
capitalista brutal. Nese tempo nace a conciencia antagonista. Na
casa descubro o himno galego e a internacional en letra impresa
presididos pola bandeira da banda azul e a estrela encarnada. Esa
simboloxía explica as miñas conexións emocionais. Culpa tamén
dun poeta mozo que, en conversa coloquial, lle falaba a meu pai,
na miña presencia, da plusvalía, da acumulación, da
explotación, do exército de reserva, da máquina. É Darío
Xohán Cabana, con quen se sabe sólida a amizade herdada. A
liberdade faise necesaria, e esa conciencia trázanos diferentes.
Por eses anos tamén descubro a literatura nunha espiral de
abraio. Nace a potencia de expresar en escrito o que de palabra
non podía. Ese rodeo para enganar o abismo conducirame á
poesía. Son a miña iniciación os nomes de Salinger, Faulkner,
Aldecoa, Neira
Vilas, Celso
Emilio, Miguel Hernández, Neruda,
Vallejo, Ostrovski e a súa epopea da Revolución Soviética...
Canda eles, o de Gonzalo Allegue. O meu mundo referencial
edifícase entre Lugo e Córgomo de Valdeorras, onde naceu miña
mai e morreron meus avós. Alí experimento o mundo familiar e
tribal. Atópame a conciencia social e comunitaria no
coñecemento do agro, da viña e no oficio de meu pai, en Lugo,
con quen acudo a facer traballos de fin de semana. Son
estudiante, aprendiz de labrego e pinche de albanel. Fórmome no
compromiso con esa cultura, con esas terras, coa miña clase, co
mundo desexado e os seus símbolos. Así ten que ser.
3. O corazón da tribo dos vencidos late nunha lingua que
lle dará o futuro en forma de esconxuro contra máis derrotas.
Terminando o COU decido facer a carreira de filoloxía. Ó
primeiro, é a literatura a causa. Despois, a lingua, síntese da
materialidade coa que se fora construíndo o meu universo externo
e interno. A lingua como fundamento do ideario constructor desta
nación chamada Galicia por parte das súas clases populares. É
a única pertenza individual e colectiva. O único que se pode
perder.
4. Quizais a poesía non é unha arma cargada de futuro,
pero é imprescindible para sobrevivir.
No 81 ingreso no Colexio Universitario de Lugo, onde estudio os
tres primeiros anos de Filoloxía e contacto coa revista DORNA,
referente para coñecer a dimensión da literatura que se fai
nesa altura. Nela publico os primeiros poemas. Despois formarei
parte do seu consello de redacción. Ese camiño tiña que
concluír na publicación do meu primeiro libro no ano 87. Desde
o teito da noite é un poemario elaborado nos anos de exilio
e crecemento que van do 84 ó 86, cando terminei a carreira en
Santiago. Nel pesa a soidade, a saudade do amor, personificado en
Pilar, que queda en Lugo. Coñecémonos no verán de 1984.
5. A socialización do ámbito público da comunicación
é indispensable para a liberdade.
En 1986 terminei a carreira sen ter claro o futuro profesional.
Non estaba disposto a outro exilio de min mesmo, así que, o
mellor era esperar a ver como ese futuro me visitaba. No mes de
novembro xurdiu a posibilidade de entrar a traballar como
lingüista na TVG. O medio da esperanza. Galicia e a súa lingua,
protagonistas. Alá fun hai quince anos cun compromiso decidido
coa lingua. O pobo ten que recibir a súa lingua en forma de
comunicación. É a única pertenza. Despois viría a acción
sindical. Os dous compromisos son inseparables. Os traballadores
terían que protagonizar a implementación do estatus teórico do
idioma. Son delegado sindical e membro do Comité de Empresa,
primeiro pola CXTG e despois pola CIG, durante nove anos, os
máis deles como presidente do Comité de Empresa. Foron tempos
de folgas, peches, mobilizacións, intervención social e tribuna
pública en defensa dun medio público en perigo que acabaron por
me levar a un lustro de ostracismo profesional. A represión en
forma de expropiación do traballo.
6. A esquerda, o comunismo son valor e afecto de
transformación e subversión ou nada.
Marxismo e nacionalismo, é dicir, independentismo, forman o meu
ideario. Nesa altura, creo ver no PSG-EG o instrumento de
participación política. Pero a militancia é breve, aínda
cunha candidatura á alcaldía de Lugo resolta con menos de mil
votos. Elixín á mantenta un Día da Clase Obreira Galega para
marchar despois de alguén inventar Unidade Galega. Pese ós seus
presupostos teóricos marxistas, aquel partido só era unha
organización electoral coa que, visto hoxe, as miñas ideas
pouco tiñan que ver. Non foi engano do PSG-EG, senón meu. Hoxe
non faría parte dun ornamento dun sistema de explotación,
dominio e control.
7. O pensamento crítico é a violencia contra a
antoloxía do pensamento único dominante.
En 1990 tiven o honor de formar parte do Comité de Redacción
fundador de A Trabe de Ouro, a revista dirixida por X.
L. Méndez Ferrín. Estes once anos de presencia na revista conforman a
miña bagaxe política e cultural máis rica. Comparto compromiso
con moitas das persoas máis interesantes que coñecín desde o
punto de vista político, intelectual e persoal. A experiencia
está viva. É o meu compromiso máis importante, unha resposta
á explotación totalizadora do sistema. No plano persoal, teño
na TRABE bos e leais amigos.
8. A poesía segue a ser a trampa para enganar os
absurdos da vida.
Son escritor lento. Remoio nos textos, doulles tempo, esquézoos
e despois retómoos para comprobar a súa potencial capacidade
comunicativa. Mais iso non ocorreu co meu segundo poemario Caderno
dos dereitos e das horas. E igual o resultado non é peor
nin mellor. Non o podo saber. Véxoo como transición á
fronteira dunha procura. Mantén moito do que ofrecía Desde
o Teito da Noite e engade, creo, algo que anuncia un lento
camiñar do eu poético ó nós-outros. Un camiño que non é
máis ca un proceso de con-fusión, unha síntese entre dúas
miradas non necesariamente antagónicas.
9. A lingua oral é a débeda pendente da modernidade coa
nosa tradición cultural. O seu desprezo é a traizón e a
condena a morte do idioma.
Contra 1995 retomo na TVG a revisión lingüística das dobraxes
de películas feitas en empresas privadas. Volve xurdir o
conflicto como resultado espectacular o menos eficaz do meu
traballo. Coas empresas pola devolución de material, co
incremento de custos que iso supón e con parte dos profesionais
da dobraxe. A cuestión técnico-lingüística é simple: o
galego ten características fónicas e prosódicas que deben ser
respectadas. Fronte a isto, practícase a deturpación gratuíta,
un modelo alleo que agudiza o proceso de substitución. É o
reflexo dunha contradicción social profunda. O discurso oral
público é o gran desprezado. O símbolo do dominio de clase.
10. A literatura non é estaribel, non é festa de alta
sociedade. É a apropiación necesaria dos medios de producción
inmaterial.
Estas experiencias e a reflexión condicionan a miña terceira
entrega poética, O Tempo Entre Murallas. A vida flúe
polas súas páxinas. Para min ese é o mérito deste libro, que
se abanea entre o eu e o nós-outros, entre o amor e a reflexión
sensible acerca da existencia e a conciencia nacional e de clase.
Darío Xohán Cabana no prólogo e X. L. Méndez Ferrín no
epílogo explícano moito mellor. O libro significa pechar un
ciclo e albiscar outro, sobre todo desde o punto de vista formal.
Canto ós contidos, estou condenado a arrodear o imposible, a
utopía colectiva, a utopía individual. Sen esas utopías,
¿qué sería de nós? Así será sempre.
11. A liberdade de expresión non é patrimonio das
empresas mediáticas, é unha aspiración social comunitaria,
utopía encadeada na individualización universitaria.
A comunicación é mercancía, producto da explotación sobre a
cooperación social. En 1995 preséntome a unha praza de profesor
asociado na Facultade de Ciencias da Información da Universidade
de Santiago. Ó cabo de voltas e contravoltas, este lingüista
(dun medio de comunicación, si, pero lingüista) faise profesor
asociado de Libro de Estilo contra o desexo do gremio. Só cinco
anos. Ata que se decide non me renovar contrato por non ser
xornalista pois, ó parecer, a miña formación inhabilitábame
para ensinar comunicación. Voume, pero non me borran o
enriquecemento na relación cos alumnos, o ensaio de observar con
eles a realidade e as súas mediacións cunha ollada radical e
crítica. Unha ollada que entre o profesorado da Facultade,
quitadas honradísimas e queridas excepcións, non existe,
evítase. Hoxe vexo os meus alumnos traballando xornadas
interminables por catro pesos. É a función da facultade: formar
man de obra moi barata, reproductores do sistema de control.
12. O campo audiovisual nace alleo; practiquemos a súa
apropiación social e cultural.
En 1998 preséntolle á Dirección Xeral da CRTVG un proxecto
para unha serie de ficción, resultado de experiencias e
reflexións verbo do campo audiovisual galego artellado ó redor
da TVG. Propoño participar cun producto diferente nese campo que
sofre de alleamento orixinario. De aí xorde unha serie de
ficción da que son director. Tamén guionista, con Roberto Vidal
Bolaño e Francisco X. Fernández
Naval. Preténdese, por
primeira vez en Galicia, implicar o campo literario na escrita de
guións. Un Mundo de Historias é unha serie de
continuidade que en cada episodio integra un relato da nosa
literatura. Neste momento traballamos na preparación da segunda
fase. É unha experiencia nova que me introduce nun mundo
creativo diferente ó que eu coñecía. Esta temporal
implicación directa no campo audiovisual non quere dicir que eu
vaia dedicarme ó cine ou cousa parecida. Xa son parte deste
ámbito por ser traballador da TVG. Desde esa condición, a
intervención producirase sempre que o querer e o poder se fagan
coincidentes.
13. Preparar o asalto ó ceo construíndo, creando,
elaborando a rede emerxente de antagonismos. É a operación
contra o mando. Comunismo ou barbarie.
O abandono da militancia partidista determínao a crítica
radical do instrumento que me parecera adecuado. Algo semellante
ocorre no plano sindical; apártome do Comité de empresa e,
aínda que continúo como militante, a miña actividade vólvese
simbólica e termina por se esvaecer. Algo me di que en parte
importante do sindicalismo institucionalizado se abandonou todo
afán transformador. Elixiuse os medios de comunicación como
campo de batalla de imaxe, deséxase aparencia de instrumento
integrado e garantía da pervivencia do sistema. E un acaba por
parecerse demasiado á imaxe que desexa dar. O espello non mente
tanto como se pensa. Manteño un respecto enorme polos
compañeiros con compromiso sincero e sigo a crer no sindicato
como instrumento necesario. Pero por riba está o proletariado, o
suxeito colectivo distante das burocracias. Aquí non hai
desencanto, hai radicalización da conciencia e do desexo.
Cómpre pensar a revolución con armas novas, distanciarse das
organizacións que combaten a necesidade da subversión. Esa
razón, a idea de compartir espacios con compañeiros, amigos,
admirados, implícame nas Redes Escarlata, unha asociación de
intervención sociocultural en proceso embrionario. Oxalá sirva
para organizar potencias antagónicas e transformadoras desta
sociedade que ás veces parece morta. Gañar a conciencia para a
acción.
14. O futuro só se pode escribir con letras de fume.
Pouca máis biografía pode un ter con 38 anos. Omito outros
aspectos do ámbito persoal, ese primeiro espacio de liberdade
que xorde da conciencia das necesidades individuais e colectivas.
O compromiso fundamental coa persoa que comparte xenerosamente a
súa vida comigo. Ese queda no noso ámbito, pero preside a miña
poesía ou o que sexa iso que escribo a miúdo e publico de cando
en cando.
E o futuro, ese non pode formar parte de ningunha
(auto)biografía. Por subxectiva que sexa.
*A foto é de Robert Bass
|