![]() ![]() |
textos que fixen por encarga |
||
|
(Escolma) |
|
v2estibalizespinosapoemasdeundous.html
Índice:
1.- Caza [ tema: Letras galegas 2003: Antón Avilés de Taramancos]
2.- Esta é a historia que quero comerme... [tema: Prestige. Texto que por azar quedou fóra da selección de Sempre Mar, de Burla Negra]
3.- Ta Fantastika [ tema: Prestige. Texto que aparece no libro Negra Sombra]
4.- made by homo sapiens [tema: Prestige. Texto que aparece en Alma de beiramar]
5.- 20 de outubro [para a exposición sobre mulleres de Afganistán da Asociación Alexandre Bóveda, 2001]
6.- 17 de setembro [para o libro Intifada. Ofrenda dos poetas galegos a Palestina]
7.- Louise [para o número da revista Salamandria dedicado ao pelo]
8.- Postal I e II dende a refinería [para o libro colectivo LUME]
9.- Poema con lingua [para o libro colectivo en alemán Sprache ist alles...]
10.- Universos I e II [para o libro colectivo Que la fuerza te acompañe, de El Gaviero]
11.- Círculo [para o número da revista Salamandria dedicado ao Círculo]
12.- Lista de cousas que me prometín facer [para unha homenaxe en Noia a María Mariño, 2003]
13.- Mulleres de Ciudad Juárez [para a exposición da Asoc. Alexandre Bóveda sobre os crimes de Ciudad Juárez]
1
cando un escribe aquí a palabra caza, entón todo muta
caza
esta é a historia do home que entrou por esta porta e quixoquedar para sempre
acubillado no fondo da páxina, como un cazador daprovincia de Harar de hai un millón de anos
afiando as linguas para dicir só o necesario
coa beleza afiada que comporta só o necesario
esa beleza de adobe ou lanza ou algo que non se me ocorre
esta é a historia que eu sei
e que el puxo na miña boca desde unha boca que foi a súa
e que debo referir, anque da beleza eu non saiba máis caunhas poucas frases feitas
e que, como a historia de Ulises, ten a aventura e o marpor medio
como un piano como un sancocho ou como algo que non seme ocorre
que fago aquí? escribe Rimbaud dende Harar
o home fica nesta páxina e o bisonte, no teito da cova
forman parte dunha historia que non quere pórse fin
el, o cazador que nas estrelas viu o percorrido da especie
e deitou seme sobre a herba e a muller aleitouno
todo isto sen saíren desta folla, que é como o lugar deTaramancos
e eu afío os coitelos tal e como el me aprendeu
igual en Chachauí, que en Anserma
que aló onde non se me ocorre
e o home que aquí entrou e aquí quixo vivir para sempre
empuña a súa lanza dende o máis alto
e lanza a súa lanza
e alcanza o teu costado
e ti poste ferido, e poste postrado e poste
como algo que non se me ocorre
e o cazador, simplemente,
fica
2
contra a desmemoria, que invade
esta é a historia que quero comerme
a trampa pola que quero que sigas lendo
porque preciso de ti ao meu lado, preciso de vós
unida a ti polas costas, unidos coma siameses
quero comerme esta historia por que non regrese ela a comer de min
e que o único teatro negro no que poida eu meter as mans
sexa o de praga
durante moitos versos que omito, choveu
durante moitos versos que omito,
esta é a historia que quero comerme
[intemperanza
Eu tiña unha grande historia que vos contar. Unha historiaque revelaba un tempo e un lugar e alguén, creo que era
un home, qué máis dá, ou unha muller, é igual, alguén que
abría e pechaba portas, que dicía cousas e puña o oído
como a un tambor no seu propio existir.
Que comerciaba coa vida e comerciaba coa morte, e puña ooído como ao ventre dun barco remoto no seu propio
existir.
Non sei cómo empezaba a historia, nin cómo acababa. Sósei que era grande, que facía grande a quen a dicía, incluso
a min, que non son grande contando historias. Era unha
historia que falaba do onte ou do mañá. Non sei. Sei que
era grande. Unha grande historia que se gravaría na cara
interna dos brazos, aí onde a pel é máis delicada, aí, aí se
gravaría. Ou na medula dos ósos. Ou na cana mesma do
óso, aí, aí deixaría as súas marcas, no fémur, na derradeira
vértebra do colo, no martelo do oído medio...
Era ben grande a historia que eu tiña.
Ben grande.
Pero esquecina toda, de cabo a rabo. E agora non sei quéfago aquí, con esta cara de parva, escribindo]
3
TA FANTASTIKA
teatro negro de praga
no medio da escuridade nós soñabamos outra escuridade porque nonse nos ocorría outra cousa
Italo Calvino
"Chove cara arriba", admitiu o home colgado polos pés. Consignaron:"Axústase á verdade"
S.J. Lec
non sigas lendo. isto é unha trampa.
O principio desta forma de facer teatro baséase no engano óptico da chamada cámara negra...
¿lembras? porque é esta unha forzada máquina que dicousas
...resultado da incapacidade do ollo humano para distinguir...
sobre esta folla están agora os teus ollos, pero antesestiveron os meus
...unha silueta escura sobre un fondo da mesma non cor
e tras de ti virán outros. e logo outros. e eles saberán quéfoi de todo isto
un dos máis famosos en praga, Lanterna Máxica, foi presentado por vezprimeira na expo 1958, bruxelas
nós estaremos así no fondo e, superposta, a infamia, quereloce con escamas de peixe
naceu probablemente na china hai máis de 2000 anos
igual que alicia, non saber qué país é este
os actores, vestidos de escuro, moven obxectos no escenario sen serenvistos
comermos a medula tóxica que nos vertebra as costas, vivirdrogados
as cousas que se observan no escenario fanse todas coas mans
cómeme, bébeme. porque isto é unha trampa.
as cousas inertes pasan a ser axentes activos do argumento dramático...
cando parece que non di nada, en realidade si o di
...ao igual que os movementos, a música, os trucos mecánicos...
e nós estaremos así no fondo e, superposta, a infamia,relucente coma a pez
...pero só no teatro negro esa trampa é marabilla
como siameses, unidos todos polas costas, e sen vernos
gracias a este traballo común, sen as barreiras do idioma...
e que só fique o noso sorriso de gato cun dente menos poloque sae o aire
...Ta Fantastika converteu nun clásico...
pero palabra, ningunha
...dos teatros de medio mundo
palabra, ningunha
as funcións no Teatro Oriente serás ás 20:30 horas o venres...
palabra, ningunha
...entradas de 20.000 pesos para a platea...
sorriso. falta un dente
4
made by homo sapiens
unha nova entrega do Teatro Negro de Praga con sorprendente finalen prosa para ti
vén, quero invitarte
tras a revolución de veludo emerxeron Ta Fantastika e Pan Optikum...
na miña adolescencia, cando escribía cousas comointerpretando sí existo, eu non coñecía o teatro negro de
praga
...cativando á súa audiencia con todos os elementos posibles:
a vida segue sendo enorme, unha campá que dá e dá e dá
son, luz, música, mimo, baile, color
agora estou no centro desa campá e ti estás comigo
made by homo sapiens, por exemplo, penetra no noso máis profundo anhelo...
e agora estou no centro desa campá e ti estás comigo
...dun planeta limpo e de abundancia
porque agora estou no centro desa campá
unha adaptación das loucas aventuras do barón Munchhausen...
e ti estás comigo
...desfacéndose da autoridade
ha de ser que quero que saibas que, de todas aquelasviaxes - a dorsal atlántica coa que hoxe respiro, a area que
comín, as algas do meu pelo e a infamia, que tanto relucía
no poema primeiro-
a miña intemperanza rapinou para ti unha grande historia
unha historia que di así:
[intemperanza
Eu tiña unha grande historia que vos contar. Unha historiaque revelaba un tempo e un lugar e alguén, creo que era
un home, qué máis dá, ou unha muller, é igual, alguén que
abría e pechaba portas, que dicía cousas e escoitaba con
máis ou menos paciencia o seu propio existir.
Non sei cómo empezaba a historia, nin cómo acababa. Sósei que era grande, que facía grande a quen a dicía, incluso
a min, que non son grande contando historias. Era unha
historia que falaba do onte ou do mañá. Non sei. Sei que
era grande. Unha grande historia que se gravaría na cara
interna dos brazos, aí onde a pel é máis delicada, aí, aí se
gravaría. Ou na medula dos ósos. Ou na cana mesma do
óso, aí, aí deixaría as súas marcas, no fémur, na derradeira
vértebra do colo, no martelo do oído medio...
Era ben grande a historia que eu tiña.
Ben grande.
Pero esquecina toda, de cabo a rabo. E agora non sei quéfago aquí, con esta cara de parva, escribindo]
(* os textos en letra reducida pertencen, máis ou menos, ao folletoinformativo do Teatro Negro Ta Fantistika&Pan Optikum na súa visita a
Coruña hai varios anos)
5
sábado, 20 de outubro
o sol sae ás 6:23 horas
nos contos a fermosa sempre é unha princesa disfrazadaque recobra a súa forma cando se pón o sol
unha estalactita está a piques de alcanzar unha estalagmita
o núcleo do sol supera os 15 millóns de graos centígrados
un neno aprende a debuxar o "o"
expira un escaravello, nace unha leoa
a terra está formada por numerosas placas cuxas marxesestán activas
agroma un trevo de catro follas nun bosque de Catai
nos contos a fermosa sempre é unha princesa disfrazadaque recobra a súa forma cando se pón o sol
alguén fuma e se veste e asubía Under my skin
a australopithecus Lucy séntese hoxe un pouco deprimida
nos abismos as algas se fornecen de pigmentos específicospara realizar a fotosíntese
xorde a arte figurativa
alguén destrúe algo
alguén reconstruirao máis tarde
premian unha película de baixo presuposto
nos contos a fermosa sempre é unha princesa disfrazadaque recobra a súa forma cando se pón o sol
por un patio soa La mer
Aladino verte aceite nunha lámpada de latón
a estrela Izar, na constelación de Bootes ( O Boieiro)extingue
un golpe de vento desenterra unha osatura de mamute
alguén chama por teléfono cando ti non estás
a moa do emperador Carlos vai hoxe máis rabuda ca nunca
unha forte borrasca con fronte fría en Ucraína
crece o lapislázuli baixo os seus pés
un home descoñecido di "é hora de ir acendendo a luz"
os cans proveñen dos lobos
nos contos a fermosa sempre é unha princesa disfrazadaque recobra a súa forma cando se pón o sol
a muralla china visible dende o cráter Gassendi e o lacussomniorum
quen esqueceu comprar o té?
hai outros mundos, pero están neste
hoxe o ministro non se pronunciará ao respecto
o sol ponse
o sol ponse agora
6
mércores, 17 de setembro
o sol sae ás 8:21
nas películas, todo acontece máis de présa
nas películas, nada acontece tan de présa
aquí, sobre esta pedra, hai un lugar
aquí, baixo esta pedra, hai un lugar
isto que escribo é a gran falla de San Andrés
isto que escribo é a grande Xericó
unha estalactita está a piques de alcanzar a unhaestalagmita
unha actriz está a piques de bicar a unha actriz
porque mil anos son aos teus ollos coma o día de onte, quepasou
coma o día de mañá, que non pasou
escribo todo isto, obediente, pero en realidade imaxino a unhome moi novo que chega portando a súa vida e unha
pedra na man. Con esa pedra golpea a súa cabeza unha e
outra vez ata que o sangue se lle reseca no borde do
tempo. Eu tiña medo, pero non facía falla o medo. Nas
películas todo acontece máis de présa. Nas películas todo
acontece a cámara lenta.
Ese home novo cae enriba do que dirán de seguido.
Está caendo. Cae.
Alí, sobre esa pedra.
Alí, baixo esa pedra.
O sol ponse.
O sol ponse agora
7
Louise
O que hai debaixo do pelo de Louise Brooks é fascinante,non credes?
encantaríame tocarte
Ese candor astronauta dos que xa non existen e tiveron afama suxeita polas solapas
eu cumpría 20 anos, meu irmán dixo: toma
era Louise Brooks
tanto acadar a túa gracia ignorante
como meterche a lingua por debaixo deste texto
entramos neste século chamando ás cousas por outro nome
só sabemos imitar o teu pelo adolescente
Louise Brooks
Louise Brooks,
a túa cabeza soa nun espacio moi cheo de nadafaime dicir isto
a bágoas tan finas,
tan finas, Louise, como para raparte ao cero i empezarunha conta longa indómita
cos meus cabelos orientados carnivoramente ao infinito
8
"SUBSTANCIA PIROTÉCNICA: É unha substancia ou mestura de substancias destinada a producir un efecto calorífico, luminoso, sonoro, gasoso oufumíxeno, ou unha combinación de tales efectos a consecuencia de
reaccións químicas exotérmicas autosostidas non detonantes"
Non sigas lendo.
Isto é unha trampa.
Todo o que se escribe é trampa, porque nos propicia ailusión de permanencia. Sen embargo, este papel que les
agora mesmo podería empezar a arder. E todos os soportes
nos que se rexistrou este texto, simultaneamente. Empezar
a arder. Podería acontecer iso.
Sei que iso te sorprendería. Disque no universo físicopoderían suceder moitas cousas sorprendentes:
Que comezases a levitar agora mesmo
Que o ceo se abatese sobre os tiranos vitalicios
Que un mago sacase unha pomba negra dunha chisterabranca
Só que a probabilidade é de 1 entre un millón. Pero quensabe.
***
Hai moitas cousas que empezan con labaradas ou pequenasexplosións:
Un paseo en coche
As festas do San Xoán
Blade runner
Os xogos olímpicos
A criatura de Frankenstein
O número circense do tragalumes
Unha visita ao Inferno
O amor
Unha canteira
O aninovo
Unha espada
Un peixe ao forno
Unha conversa cun dragón
Unha anana branca do espacio sideral
A cidade cincenta de Pompeia
A transformación de Pinoccio en neno real
Nagasaki hoxe
A apocalipse
Os ciumes
O Big Bang
O lanzamento dunha nave
O todo
A nada
Unha sopa quente con fideos de mamá
"O fogar estaba no centro da casa... para cada membro dafamilia era coma o embigo da terra... ao seu redor reunían
todos para compartiren o xantar e a calor do lume. Era o l
ugar de honor reservado para o hóspede ou visitante
ocasional".
O lume non é humano. Pero fíxonos homes. Para estarneste mundo cómpre pasar polo lume: cauterizar unha
ferida, saltar nove veces unha lumieira, ver a salamántiga,
cociñar, experimentar o terror animal perante un incendio,
visitar aos bombeiros cando se teñen nove anos e choutar
na cama elástica de salvamento, enredar coas pastillas de
acendido, dicir o esconxuro da Queimada, martirizarse
nunha barbacoa, visitar refinerías de noite, prender un
misto no escuro...
"No Paleolítico superior, en Moravia (Chequia) utilizouse como combustiblea medula que penduraba dos ósos esnaquizados de grandes animais, coma
o mamut"
Postal desde a Refinería (I)
Aquí se vive a principios do milenio III, no ano 2005 tras deCristo.
Esta é unha cidade de provincias violentada polo vento. Ovento volve tolos aos homes. Esta é unha cidade de
provincias onde se veste ben, unha cidade de provincias
cinto negro en refinamento de petróleos.
Nesta época os humanos entretemos facendo prognósticos.Falamos moito do futuro. Nas casas hai auga corrente.
Temos plantas e froitas artificiais. Os pirómanos son
perseguidos pola xustiza. Michael Jackson é o primeiro
mutante voluntario. A lúa ten ciclos de 28 días. A xestación
da muller alcanza as 40 semanas. Os libros arden a 451º
Farenheit. As píntegas invaden os carreiros do monte Xalo.
As píntegas disque viven no lume.
A pupila dilátasenos cando escoitamos certa música, candosaboreamos certos alimentos, durante a excitación sexual.
Somos escravos das nosas células sexuais. Escravos conanel de amos. O sexo non é centro. É circunferencia.
No centro estamos nós, cos cranios pelados, sen sexo.
Facemos o amor coa lentitude dos astros. Non existe varón.Non existe muller. Non distinguimos nada. Só
avermellamos os centros do pracer con certa inocencia
ardente.
A carón dunha Refinería sucede a mellor pornografía. Aespectral. A uránica. A que non é deste mundo.
Postal desde a Refinería (II)
Escribo estas letras i espero que ao recibo da presente teatopes ben dende unha cidade calquera con vento, con
augas, con oleoductos. Con xente que merca zapatos e
conduce automóbiles brillantes con cagadas de gaivota.
Penso moito neles. Ás veces eu síntome unha deles. Ásveces eu non me sinto unha deles.
Acaban de empezar un novo milenio. Iso aféctalles moitoporque son seres sensibles á luz e ás cábalas numéricas.
De súpeto fálase moito do Xapón. Dos emperadoreschineses. A tinta vén de China. A imprenta vén de China. A
microelectrónica, de Xapón. O anime, de Xapón. Todos os
soportes da transmisión e propaganda cultural semellan de
fabricación oriental. Moita xente, confundida, pásase ao
budismo.
Ou escribe haikus intolerables nas portas dos retretes.
Nesta época o gran contador de historias é un Proxectornunha Sala Escura. A Realidade é unha tira máis ou menos
longa, de cor acastañada e duns 35 mm de ancho.
Aman certa épica, certas artes marciais, certos códigos dehonor... porque perderon o rastro, as pegadas da especie.
Non saben fabricar lume. Carecen do suspense, paciencia,intriga, astucia necesarios. Non teñen o cerebro tosco e
incriblemente ben amoblado do homo erectus. Gastan
chisqueiros baratos e con debuxos pop.
Eles son nós: cyborgs sen experiencia. A nosa memoria sonimplantes comúns a toda a especie.
E logo está a arte. Un embrión que sempre se xesta noutraparte. Que todos queremos para nós porque nos fai crer
grandiosos, épicos, fillos dalgunha civilización perdida, pais
dalgunha saga galáctica.
E logo está este obxecto, este libro, esta páxina, esta frase,a túa man, o teu brazo [quen es?], o teu ombro, o teu colo,
o teu queixo, os labios teus, a lingua túa [quen es?] i eu
aproximo o meu peito, o colo meu, a miña lingua porque
dende nena devecín por bicarte, por bicar ao tragalumes do
circo xitano
a carón
da miña
refinería
En combustión,
estíbaliz...
9
poema con lingua
acabo de esquecer o meu idioma. Esquecino todo e non seicómo volver empezar.
Mirarei debaixo desta folla.
Mirarei enriba.
Mirarei dentro da miña boca.
E non saberei onde o puxen. O meu idioma.
Non saberei.
Se alguén colleuno, e levouno. Se nevou por riba del e haique agardar o desxeo. Se non vai volver xamais i eu non
vou ser quen de dicir máis nada no que me resta de vida.
Agardade: véñenme palabras soltas. Maial, escarapote, uz.E logo urki i emakume. E pau. Acódenme como bichos,
pero eu non distingo as que algunha vez foron miñas. Todo
confúndese dentro.
Unha vez saín núa polas rúas. Ou soñeino.
Unha vez díxeno todo en todas as linguas. Ou tal vez non.
Para non ser como a actriz desatendida no escenario polasúa mala memoria. Eu digo vén comigo, erdu nirekin. E
creo aproximar un cachiño de alento á miña lingua solitaria
no fondo da boca.
O meu idioma xa é outro.
10
UNIVERSO I
estás no principio dunha páxina en branco
Mesmo este cúmulo, o cúmulo de Virgem, é pequeno em relação aosgrandes cúmulos de galáxias que podemos observar em outras partes
do Universo. Nossa localização no Universo é portanto insignificante.
á túa esquerda, o planeta dos teus antepasados
á túa dereita, a estrela da morte
os teus ollos volven ser de nebulosa. Violentos
Hai unha cicatriz en ti onde se some outro universo posible
un universo pequeno, do tamaño dun cuarto escuro
no que se proxecta unha luz que fabrica a historia
por favor, chamando a todas as unidades, percíbense movementosnas inmediacións desta galaxia
Tes levado un peiteado absurdo, parido xemelgos, perdidounha man
A épica é saber medir a grandeza diso que non son eu
Tes loitado tanto sen te mover
Engulido cosmos para chegar a este porto seguro. Co teutraxe finés, o teu helmo negrísimo, a maquillaxe nipona. Os
cables do teu corpo tremen coma nervios humanos. Ti,
mediobesta, ti, emperador enfermo, ti, holograma...
...Mestre dunha saga de seres máis reais que o real...
apréndeme a perdurar así na memoria dos homes
UNIVERSO II
estás ao final dunha páxina
a escena es ti vendo o final dun film que fala de ti
suspendido sobre o estremo dun universo posible
alguén di "É hora de ir a casa" e as naves emerxen despoisde teren ardido
sospéitase consumo de estupefacentes coa fin de chegarcon vida
ao outro lado deste hiperespacio
ninguén sabe a ciencia certa que é ficción
ónde remata exactamente o lado luminoso da forza
qué di o guión agora mesmo, neste intre
no que extingue o meu universo
e reina o teu
11
o voso embigo
a vosa boca coa que bicades bocas
os vosos esconxuros contra Santas Compañas
traza un círculo no chan. Non mires
as vosas pompas de xabrón
as vosas rodas para irdes de parte a parte
a estrutura preferida das vosas historias
os vosos iris
mírame con eles. Por favor
o voso planeta
os vosos pezóns
a fin das vosas cadraturas matemáticas
o voso cero
as vosas bolas de adiviñar o futuro
a planta dos vosos circos
as vosas moedas
a traxectoria das vosas vidas
os vosos melocotóns
o voso sol
a vosa fertilidade
as vosas coroas
as vosas olas de patacas
os collares cos que atades chimpancés e mastíns
as vosas miras telescópicas de francotiradores
todas trazan un signo no aire
impenetrábel
esponxosamente
ileso
e vós, humanos,
dolidamente estirados coma rectas
para sempre non circulares
12
Lista de cousas que me prometín facer
Prometinme ser unha e prometinme ser dúas
estás dentro do meu texto, pero non dentro da miña vida
Prometinme ser o caber dun mundo, calquera, que nonsoubese
porque nós, os seres, miramos o universo como querendocaber nel
Prometinme deslizar neste poema o teu obxecto mariño
sen preocuparme en lembrarte, María,
sen teimar en lembrarte, María
porque non te lembro
Prometinme non revelar cal das miñas partes é metal
cal dos meus ollos de linda cosmonauta
Prometinme non revelar que es un recordo enxerto
que non te lembro, María, nin a curva da túa boca
Prometinme ser eu quen te mecese neste verso
prometinme tantas cousas, María, e todas
todas
ser saber a unha da outra, nada máis portando eu a túapalabra no peto
13
Mulleres de Ciudad Juárez
Dentro deste texto... había algo
Algo que esquecín, porque o olvido é o único que dura
e somos máis o que esquecemos
Hei seguir con este texto, xa que o comecei.
Xa que come de min... Xa que o comecei.
Os teus ollos mimetizan os meus cando len isto.
Tamén aquí detiven eu.
...en posición decúbito dorsal y vestida con pantalón demezclilla...
Unhas poucas palabras que duren parasemprenunca.
Hainas da exacta duración do pestanexo que fas.
Máquina. Animal. Cromagnon de refinado sorriso
escravo dun algo que vén de máis lonxe
...de tez morena clara, 1?75 cms... pelo castaño, ojosgrandes color café, 24 años...
É máis duro aínda acabar poemas de circunstancias.
A memoria é un artefacto cuxa indolencia tiraniza.
Non lembraremos aquilo que paga a pena ser lembrado.
Dentro deste texto había algo que xa non está.
Localizado el cuerpo de una mujer no identificada
...A veces, no les queda más opción que caminar solas por lotes baldíos y caminos sin iluminación...
A elas.
Xa as lembro.
Paríronlle fillos á adversidade. Non teñen fillos. Son virxes.
Non sei quen son.
Non lles gustaba o café.
Devecían polo café.
Durante un intre pestanexaron neste texto.
O texto acaba aquí.
novembro 2004
|
|
|
![]() |
![]() |
© 2006 Biblioteca Virtual Galega |