¡Lenda de horrore! A mitra de ferro ardente

Páxina Anterior

Páxinas 29-42

Páxina Seguinte

m4galodalinaslendadehorrore002.html


[p. 29]


                          III



              LOITA DE RAZAS.



     Os fillos de Jesús e os de Mahoma 
Por leises ô magin descoñecidas, 
Pro que na religión teñen a base, 
Cal feras que defendeu a eisistencia, 
Insanos gardan no seu peito os ódeos 
Que tanto durarán cal dure o imundo.
     Aqueles que invadiron nosa España 
Vencendo ô intonso godo en Guadalete, 
Sentiron da cobiza as ánseas tolas 
E a terra de Pelayo, conqueriron.
     Debles os reises, que as coröas pesan
E hai testas que se homildan e acobardan, 
Pautos fixeron co a mourisma gente 
E ô pobo, que os amaba, treizoaron.
     Ó fin de se soster na teranía,
En guerras fratecidas se meteron,
E ajudas Ile pediron os enfieles
Pra non deixal-os tronos que usurpaban


[p. 30]


E víuse un Mauregato que firmando 
Contratos de un trebuto vergoñoso, 
Lixóu a hestoria, que á lavar non chega 
Ramiro co a vitoria de Clavijo.
     E de un â outro monarca emprobeceron, 
A Hispania, do romano rival dina, 
Dende Rodrigo, que morréu sin honra 
Hastra o Rei Sabio Alfonso, sin caráute.
     Pro non coide o invasor que more ayeuto 
Aquel que entre dous mares foi nascido: 
Ainda era a nosa de Sagunto á Pátrea, 
E de Numancia no esquencera o genio, 
Nin mucháranse os texos do Medulio 
Ni a fereza dos ánemos fugira.
     E asina foi, desenfrenado o pobo, 
Löitando pol-a fe dos seus mäores, 
Lembróu que a terra do Patrón dos héroes 
Morrer poide, eso sin, pro non escrava.
     E en centos de batallas nas que a groria
Loureiros daba que a treición perdía, 
0 emperio víu chegar dos Reis Católicos 
Que ô frente se puxeron das suas hostes.
     E víu que aquela reina que vendera
As xoyas pra o inmortal aventureiro
Que un mundo â Iberia dóu, hachóu ainda
No fondo da sua ucha, algús engarces 
Que dados por diñeiro, mercóu armas 
Pra se equipar o denodado exército.
     E foron de Granada pol-as portas 
Sitiando ôs moravides, que vincidos,


[p. 31]


As chaves da cibdade ali entregaron 
Fugindo seu honor, sen paz, nin groria...
     Pro abasta, que o falar de esta epopeia 
Cousa é da hestoria pol-o sôn da fama: 
A Lénda esquirbo deprendida a geito 
Por voz da Tradición, e se mentire, 
No me culpés á min, á ela culpade 
Que asina âs geraciós vaillo insinando.
. . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . .. . . .. . . .. . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . .. . . .. . . .. . . .

¡Löitas de raza de crescente heroismo, 
Lembranzas que da mente sós delicia, 
Ó bardo ispiración dade e cevismo, 
Pra lle cantar â image de Galicia
Os salmos do exemprar REGIONALISMO!


[p. 32]


                  IV.



       O Abade Don Ramiro.



     Era o Abade Don Ramiro 
non oustante a dinidá,
mais mozo que o de Monforte 
que poidera ser seu pai.
     Suas austeras costumes
o facian conceutuar
coma un santo, e antre os frades 
non se atopaba outro igual.
     Pro se a mentida aparencia 
denotaba santidá, 
no interior tiña as raizas 
de unha cobiza infernal, 
e en seu peito rebulían 
hepocresía, maldá, 
pensamentos de luxuria, 
que pra os poider acultar, 
todal-as auciós rodeaba 
de majestuoso afán


[p. 33]


pra conducil-as almiñas 
pol-a escala da piedá 
cuyo remate é no ceo 
tendo por cimento o chan.
     Fillo de un fidalgo probe 
parente de Elvira o pai, 
abrazóu a lei da eirexa, 
quizáis por ser folgazán, 
e por favor ou por sorte, 
alevado â dinidá, 
mostróuse tan rigurista, 
que chegóu á ser tirán 
e terror dos que compuñan 
a familea do Abacial.
     Ora ben: o tal fradiño
no peito foi á alcontrar
unha pasión, que ó aloucaba, 
pol-a filla de Bertrán.
     Aquela enocente rula 
tan allea de ispirar 
sintimentos tan rastreiros 
na yalma do seu guardián, 
era a vítima escollida 
e distinada á purgar
os pecados de aquel lobo, 
cal cordeiriña lïal.
     Non poidía Don Ramiro 
co a sua loucura ja: 
o fogo no peito ardía
seu se conter o volcán,


[p. 34]


e ô fin de calmar suas ánseas
e restar co o diaño en paz,
tivo co a neva conversas 
que a chegaron á asustar: 
despois, él, se arripintía, 
pro o desexo lle iba en mais, 
e ó domexando, emprudente, 
fixo ô magin desvarear, 
e temendo un compormiso 
apelóu sua röindad 
á médeos soilo ispirados 
por tentaciós de Satán
que unha presa víu do inferno 
no Supirior do Abacial.


[p. 35]


                        V



       O Judio Benjamin Gúrrias.



   Habia n-un esquial da fortaleza 
          Negrido torrión
Que defender do inverno a sua croeza 
          Ja tiña por minsión.

                               —

   Alí n-un cöarto abovedado estaba
          Recruso cal mastín,
Un meigo que nos astros astudeaba:
          Mon Gúrrias Benjamín.

                               —

   Dos muros resgoardados pol-a hedra
          En múltepre ringlar,
E en caixas que saíanse da pedra
          Se vian relumear,

                               —

[p. 36]


   Cacharros nos que as drogas mais iñotas 
          En toda manitú,
Amostraban no frente, en craras notas,
          0 fin da sua virtú.

                               —

   Nos cantos das parés, drento crisós,
          Facíanse cocer
Metáes pra que fervendo á brobotós 
          En ouro se volver.

                               —

   Algunhos repunantes e noxentos
          Desecados, reutís,
Do teito dependían, e co os ventos
          Daban secos chesquís.

                               —

   E en tan fúnebre tenda residía 
          Con da freba o suör,
0 enfiel pra quen no mundo no eisistia 
          Mais amistá ni amor.

                               —

   Porque sendo no astrónemo a cobiza
           Dos ceos sabel-o imán,
Era esta e mail-os ouros sua diliza, 
          Seu máis ganoso afán.


[p. 37]


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


   ¡Qué gentes hai na terra! ¡Cal descenden
          Da humana condición!,
¡Cal afogan a yalma, cal no entenden
          Qué cousa é, o corazòn!

                               —

   Parez que portan da eisistencia o peso 
          Coma castigo cruël,
E tórnanse Caís, perdido o seco, 
          Buscando un outro Abel.

                               —

   Camiñan pol-a codia do praneta 
          Sen risos ni afenciós,
E teñen a concencia sempre enquieta...
          ¡Ni ainda crèn en Dios!


   Ja non pol-a outra vida mesteriosa 
          Pol-a vida de eiquí,
Que teñan unha ideia generosa 
          E sexan bôs pra sí.

                               —


[p. 38]


   Que se do peito matara a tenreza 
          E enterran a ilusión...
¡Lles aprastar cal vermes, a cabeza, 
          É meritoria aución!


[p. 39]


                    VI. 




            PARÉNTESIS.



     Séres que tendes poboädas 
da fantesía as celdiñas, 
vóuvos cantar en triadas.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

     Alí, nas horas quo o dia 
troca sua luz pol-as sombras; 
fuge da mente a legria,
     veñen os medos dispazo; 
a imaginación se esperta 
e sintimol-o chispazo
     que a forza vital quebranta, 
por que a violenza do esprito 
as trestezas adïanta.
     E fingimos que a serena
con acentos melodeösos
danos sua cantirena;


[p. 40]


     ou maginando tromentos 
ouvimos ecos leixanos 
de delor, que train os ventos;
     ou ben, arripiados, hirtos,
quimeiras, é grifos chegan
con fogo no escuro esquirtos;
     e, coma poltros eu feiras,
silfos, bacantes e trasnos,
bríncan do roxo âs fogueiras
     Os refrexos lostregantes 
que a ilusión trai â retina, 
trocan a visión denantes:
     e aparecen meigas, fadas
vestás que sonrisos venden 
por girós de iris e gïadas;
     sífides e pitonisas
ondinas que ô mar se botan
do sátiro ô ser sorprisas:
     fáunos que, sin que os respeten 
sirpes e aves, chilran, tomban, 
e o selencio compormeten;
     e tanto os círcolos cerran 
do temor que nos afoga,
que na nada a vida encerran.
     A impotencia nos enrita, 
ó iñoto fai porfiados,
e a yalma, era delor contrita,
     aguniza e desfallece; 
e sopresticiosos, fatos,
a ansiedá no peito crece.


[p. 41]


     Asina a vida pasando 
ora ledos, ora tristes,
a vellez váinos chegando.
     E cando a neve na testa 
tinge as guedellas de prata 
soilo o desengano resta;
     e ô ver o tempo perdido 
roubando â eisistencia o goce, 
o corazón afrigido
     de sangue ja verte bágoas, 
querendo esquencer miserias, 
que son do sintír as mágoas.
     Sempre a famenta cobiza 
nos furta a conformidade 
e en toda idade escraviza:
     e a sede de dicha é tanta,
que hastra a convencia vendemos 
se hai quen o pago adianta.
     Tan soilo aqueles que anseösos
de un soño van ôs alcances.
co o seu soñar son gozosos.
     Eles pensan que insistindo 
á Deus roubaránlle un direito
seus sacretos descobrindo;
     e do mesterio â presencia
consultan libros e faxos,
e ja juran, ou cremencia 
     rogan, que o saber ausorven,
anque, decote, astudiando,
ô istado iñorante volven.


[p. 42]


     Ó fin, rabuñando o peito, 
libertos da falsedade 
tórnanse ô antigo preito,
     e cunsumíndose ôs poucos, 
antre dudas e agunias, 
morren ou vólvense loucos.

Páxina Anterior

Ir ao índice de Páxinas

Páxina Seguinte


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega