v2camilogonsarcomocalquera007.html
SENTÍA DEIXAR MADRID SEN TER
PASADO UNHA LONGA XORNADA ruibalesca, sen ter andado unhas cantas
horas da tarde e da noite co Ruibal recén chegado de Africa.
Chuviñaba. Anselmo decidiu coller,
para ir a Fuencarral, un taxi. Pouco podia costar, despois de
todo.
ESTABAN OS tres -Luciano, Oswaldo e
Moncho- no café, na mesa do fondo que adoitaba ocupar Oswaldo.
Acomodouse Anselmo entre Oswaldo e
Moncho, fronte a Luciano.
Debían de levar xa ben tempo
xuntos, pero Luciano non denotaba cansanzo ningún e falaba con
forza.
-Como xa Protágoras afirmaba
-dicía Luciano- o home é a medida de tódalas cousas. É a
medida humana de de tódalas cousas -seguiu Luciano, pronunciando
a palabra "humana" con especial énfase.
Oswaldo sacou tabaco e Luciano e
Anselmo aceptáronllo. Despois de botar a primeira bocalada de
fume, dixo Luciano entusiástico:
-Aristóteles era unha mente dunha
talla inmensa. Inmensa, fixate ben.
Dirixíase a Oswaldo, que
comprendía ben o galego de Luciano -Oswaldo era castelán- e
asentía coa cabeza.
-Era un filósofo viril. Porque
Platón é, quen o discute, extraordinario, pero non chega, nin
con moito, á categoría de Aristóteles; é menos serio, é
máis irresponsable.
Luciano entusiasmábase co seu
propio entusiasmo. Emprincipiando con forza nova, dixo:
-A doutrina do hilemorfismo da
metafísica de Aristóteles é o máis xenial que se ten escrito:
é o máis xenial que se ten escrito -repetiu.
E tras dunha pausa:
-É que só a forza de anos e de
experiencia vital se da un conta do alcance da doutrina
aristotélica da materia e a forma. Porque apreixar o verdadeiro
miolo de esta doutrina é moi distinto que aprendela
escolarmente. Escolarmente calquera pode aprendela, pero iso non
vale de nada.
Continuaba Oswaldo a dar o seu
asentimento coa cabeza. Luciano precisaba falar cunha persoa
namais; non sabía, ou non podía, por deficiencia de voz, falar
a varias asemade. E, polo común, cando falaba de temas
filosóficos, dirixíase a Oswaldo.
-Cada vez -dixo- afírmome máis
nas miñas ideas filosóficas.
E quedou como ensumido nun éxtase
interno, considerando, quizais, como no fondo coincidía co
hilemorfismo.
Apuradamente, Oswaldo díxolle que
debía escribilas.
-¿Eh?
Luciano non oía ben. Puxo
concavamente unha man por tras da orella, para mellor recoller o
sonido, e fixo que Oswaldo repetise, máis alto, que debía
escribilas.
Quizais houbese no fondo desta
suxerencia de Oswaldo certa insconsciente ironía. Oswaldo
pensaba que as ideas filosóficas de Luciano eran interesantes e
agudas, pero ao mesmo tempo de pouca base científica e
excesivamente anárquicas.
-Teño pensado escribilas -dixo
Luciano-. Xa teño escrito algo, o que pasa, que o teño todo sen
ordenar; son apuntes espontáneos que despois me poden servir de
materiais de traballo.
Levou á boca o cigarro e logo
dixo:
-O malo é a falta de tempo. Os
traballos estes precisan calma.
Oswaldo, autenticamente
sorprendido, dixo que non sospeitara que Luciano xa tivera algo
escrito.
-Escribir é o de menos -retrucou
Luciano-. Para escribir só fai falta tempo e calma.
Case sen transición ningunha,
emprincipiou:
-A idea do Logos non hai quen ma
refute.
E Luciano púxose a falar do Logos.
O Logos era o concepto central da
súa filosofía. A cal tiña raíces neoplatónicas, a pesar de
el afirmar a superioridade de Aristóteles; por outra banda, o
propio Luciano declarábase plotiniano. Sobresaía a súa
filosofía por un optimismo xeneroso, por unha cega fe na
universal harmonía. Todo estaba ben, ordenado conforme a unha
norma cimeira e infinita. O absurdo era namais aparente; a tese
contraria derivábase dunha estreita visión da realidade. Todo
estaba ben, repetía Luciano, todo estaba presidido, informado
por un Logos. Luciano -como Ruibal- contrapoñía dúas clases de
homes: os vulgares, os de visión estreita, e os autenticamente
relixiosos -é dicir, os que comprendían e reverenciaban o
Infinito. E non se daba, segundo Luciano, nin un só grande home
que non fose, neste senso, autenticamente relixioso.
-...Hai un Logos ata para o máis
concreto, para o máis insignificante, para este vaso -dixo
Luciano.
E colleu con forza o vaso para
volver pousalo golpeándoo, sen rompelo, contra o mármore da
mesa.
Nunca Luciano, por moito e moi
seguido que falara, discurseaba. As frases, as palabras,
saíanlle improvisadas, espontáneas, sinceras, cheas de vida.
Dicía o que pensaba en cada intre; non tiña en conta o que
dixera antes, nin o que fose dicir despois. De aí que abundase
tamén en ocorrencias inesperadas e felices, moitas das cales
eran neoloxismos graciosos, para expresar matices especiais,
esquecidos na linguaxe cotiá. Luciano era home anti-retórico.
Moncho, Anselmo e Oswaldo,
escoitábano con interese inacabable. Dúas horas a escoitalo,
pasaban para eles velozmente. Eles case non falaban; polo xeral,
asentían mudamente -anque a función esta máis ben a cumpria o
individuo ao que Luciano, en cada caso, se dirixise: Oswaldo,
como se sabe, cando desenrolaba Luciano materias filosóficas.
Non obstante, producíanse tamén con Luciano momentos de áxiles
diálogos, diálogos interrogativos con frecuencia, facendo
Luciano, unhas veces de interrogante, outras de interrogado.
Este segundo caso realizouno agora
Oswaldo. Aproveitando unha pausa de Luciano, atento a saborear o
cigarro, preguntoulle Oswaldo:
-¿Has leído ya El Ser y la
Nada?
-Non. Vou pola metade, máis ou
menos.
Marcou Luciano unha nova pausa,
deulle ao cigarro a chupadela derradeira, fruncindo os ollos,
botou con delectación o fume e, despois de apagar a colilla no
cinceiro, dixo:
-É un libro que non pode un
despachar apuradamente.
-Ademais é moi longo -dixo
Anselmo.
-¿Eh?
-É moi longo. Debe de ter máis de
cincocentas páxinas.
-É longo, si -dixo Luciano-. Pero
a dificultade non é esa:é que é un libro denso e
dialecticamente ben apestillado. Dialecticamente ben
apestillado-repetiu-.Agora, eu xa sei onde ten os puntos
fracos...
Descansou Luciano nun xesto de
reflexiva tranquilidade, seguro de que non se había ver obrigado
a rectificar, como resultado da lectura de O Ser e a Nada,
nada de canto en filosofía defendía el.
-Eu xa sei onde ten os puntos
fracos. Heino seguir lendo, pero...
Aínda que Luciano non rematou a
frase, o senso dela quedaba claro: os puntos fracos, quería
dicir Luciano, persistirían á traves da obra toda.
-Sartre a min dame a impresión dun
home fondamentemente cabreado que non cre no que di.
Oswaldo riu con francas, abertas
gargalladas.
-Agora, é unha mente lúcida
-seguiu Luciano, imperturbable-, dun rigor lóxico evidente.
Logo, comezou:
-Sartre parte do fenómeno de
conciencia.
Luciano falou do fenómeno de
conciencia segundo Sartre. Oswaldo interviña de cando en cando
con certas observacións de tipo histórico.
-Eso ya lo había dicho Husserl
-dicía, por exemplo.
-É igual, aínda que o dixera
Husserl; Husserl non chegou ás últimas consecuencias.
Achábase Luciano falando do être
en soi e do être pour soi -estas expresions dicíaas en
francés- cando veu Luis Antonio Soto. Luis Antonio tendeulle a
man a Luciano, que lla apretou leda e amistosamente, dicíndolle:
¿Que hai, Soto? ¿Que contas, home?.
Luis Antonio era tamén galego.
Sentouse á beira do propio Luciano, que seguiu falando do être
en soi e do être pour soi. De alí a pouco, nun momento de
unánime silencio, Luis Antonio dixo:
-Eu de Sartre lin soamente dúas
obras de teatro. Pero non sei... non as entendín ben.
Luciano dixo que el do teatro de
Sartre non lera nada.
-Hai moito que non leo teatro
-engadiu-. No teatro hai unha chea de limitacions e de
formulismos que cada vez soporto menos.
De repente, como arrepentido de ter
manifestado un xuizo demasiado categórico, agregou:
-Entendámonos: hai obras de teatro
xeniais. O que quero dicir é que, persoalmente, síntome cada
vez menos predisposto a abordar a literatura teatral.
-Ya te entiendo -afirmou Oswaldo
con aire de complicidade.
Luis Antonio empezou:
-En non sei...
lnterrompeuse desconcertantemente.
Dáballe por facer aquilo de cando en cando, especialmente con
persoas coas que non tivese moita confianza. Emprincipiaba unha
frase con forza e cortábase supetamente.
Así que o que Luis Antonio non
sabía -ou o que non tiña- era que dicir.
Luciano animouno:
-Fala sen medo.
Luis Antonio, ao cabo, aínda soubo
remediar a situación:
-Eu non sei- dixo- se o teatro e
mellor velo representado ou lelo.
-Iso depende -contestoulle
Luciano-. Non se poden dar regras xerais.
Falou Moncho -e como levaba calado
tanto tempo, saíulle a voz algo difusa:
-Depende moito da categoría dos
artistas.
-¿Eh?
Era raro que Luciano entendese
inmediatamente unha voz nova, e máis sendo difusa.
-Que depende moito da categoría
dos artistas, porque se os artistas son malos, fastidian a obra,
por moi boa que sexa.
-Os artistas xogan un papel
fundamental, dende logo -asentiu Luciano.
Despois, Luciano contou a lectura
que estaba facendo dun libro de física analítica -así dixo el-
de autor norteamericano, libro que lle interesaba
apaixonadamente. E, sorprendendo a todos, pediulle a Moncho:
-Ti, que es matemático, explícame
nuns segundos os conceptos de seno, coseno, tanxente, cotanxente,
secante e cosecante.
Moncho, algo confundido, tentou,
sen a enerxía necesaria, esquivar a solicitude aquela.
-Hai tanto tempo que non repaso
eses temas que non sei se me acordarei...
-Son conceptos fundamentais
-afirmou Luciano sen escoitar os reparos de Moncho- que saen a
cada paso no libro, e non se poden seguir os razoamentos sen ter
deles unha idea precisa. Eu teño namais unha idea aproximada,
porque dende o bacharelato non volvín estudialos e onde queda xa
o bacharelato... o seno, por exemplo. ¿Que é o seno?
Moncho vacilou. Timidamente, dixo:
-Cun papel, para debuxalo, veriase
mellor.
-En teño papel -dixo Luciano.
E dun peto da chaqueta sacou unha
cuartela en branco. Anselmo e Moncho permutaron as sillas, para
que Luciano puidese ver mellor os debuxos do primeiro. Debuxou
Moncho, con xeito, unha circunferencia trigonométrica e foille
amosando a Luciano o seno e o coseno, a tanxente e a cotanxente,
gráfica e analíticamente expresados. Luciano facilitáballe o
traballo, porque, con asombrosa rapidez, dicíalle: Entendido. Xa
está claro. Da secante e a cosecante tiña Moncho máis
esquecidos os coñecementos, pero, a forza de discorrer, deunos
sacados. Á final, botou unha ollada Luciano a todo canto Moncho
escribira e debuxara.
-Está ben. Está claro -dicía
como para el mesmo. E logo, máis alto-: Voume quedar coa
cuartela, para repasala despois na casa.
E dobrou a cuartela con coidado e
gardouna no peto.
-Heiche deixar un libro de
matemáticas de bacharelato que me parece que teño na casa
-prometeulle Moncho-. Nel veñen moi claros os temas fundamentais
da trigonometría.
-Ah, moi ben. Pois un dia calquera
que te acordes, tráemo.
Lucíano quedou por un momento
pensando. Poucas persoas Anselmo coñecia que ao pensar puxesen
un xesto tan vivo e intelixente. Os ollos, un pouco apretados,
brillábanlle máis, en canto que os fixaba como nun punto
lonxano, e a cara en conxunto adquiríalle unha plenitude
expresiva, pero unha plenitude natural, espontánea; nunca
suxería Luciano a idea dun esforzo mental penoso.
-É importante sempre a etimoloxía
das palabras -dixo-. Nunca os nomes están postos sen algunha
razón. A etimoloxía de tanxente ou a de secante están claras.
Pero a de seno non caio eu en cal pode ser...
Tódolos circunstantes trataron de
descubrir, vanamente, a etimoloxía de seno.
-O seo é algo así como a
profundidade creadora... o seo da Natureza -dicia Luciano.
Preguntoulle Oswaldo se seguía
lendo a Einstein.
Luciano contestou que si. En
realidade, todo aquel interese pola física e as matemáticas
espertárallo a lectura dun libro de Einstein. Non obstante,
dixo:
-Para comprender a Einstein non fai
falta saber matemáticas. Einstein é moi claro e exprésase coa
claridade e a humildade do sabio verdadeiro.
Falou Luis Antonio:
-Eu non sei onde lin que, segundo
Einstein, no mundo había moi poucas persoas capaces de
comprender a súa teoría; pero moi poucas: non sei se dicía
seis namais...
-Non é certo -dixo Luciano-. Eu a
Einstein compréndoo perfectamente. E vou aínda máis lonxe que
Einstein.
Oswaldo de novo riu.
-Dígoo con toda seriedade
-asegurou Luciano-. Vou aínda máis lonxe que Einstein.
Era evidente que Luciano dicíao de
veras. Anselmo preguntábase -non ousou preguntarllo a Luciano-
en que se fundaría para soster que aínda ía máis aló que
Einstein. E supuxo, quizais temerariamente, que Luciano pensaba
nun Logos, nun Absoluto, presidindo e ordenando a relatividade.
Namentres, Luciano falaba
sumariamente do tránsito de Einstein da formulación dunha
teoría restrinxida da relatividade a unha teoría da
relatividade xeral. Pero, xusto entón, procedente de outra mesa,
veu un home groso, de bigote ancho e cara festiva, e agardou en
silencio a que Luciano rematase. E, despols de rematar, Luciano
saudouno.
-¿Que hai, Gregorio?
A Gregorio coñecíano tamén
Oswaldo, Luis Antonio, Anselmo e Moncho. Tiña, ben seguro, unha
das mentalidades máis difíciles, máis raras, do Vello
Continente.
Constantemente serio, con aquela
seriedade súa que non se sabía se era real ou irónica, sen
dicir nada, entregoulle un papel a Luciano. Luciano leuno
calmosamente.
-Esta ben -dixo Luciano ao rematar
de lelo. E preguntoulle se o fixera el.
Gregorio, con seguridade mentindo,
dixo que non. Que o fixera un amigo.
Falaba Gregorio moi baixo e
repousado, como se tratara sempre dos asuntos máis
intranscendentes.
-Está ben -repetiu Luciano-. Ten
certo misterio.
Pouquiño a pouco, foron lendo
todos o papel de Gregorio. Transcribía, con letra moi clara e
ben feita, un poema que se chamaba Poema en Ut e emprinciaba
así:
En los
escombros venerables de esta Europa Kapput
Los bizantinos pormenores de la razón raciocinante sólo
para una mente liliput
Pueden hacerse objeto de una atención moral
suplantadora.
No me importa la hora. Que sea la del vermut... |
Anselmo preguntoulle a Gregorio
polo significado do poema.
Nel habia alguén agardando por
algo, afirmou Gregorio.
Oswaldo dixo que agardando por
Godot.
Gregorio sorría, mudo, o xesto
malicioso. Apoiado na mesa e dirixíndose máis ben a Oswaldo e a
Luis Antonio, dixo logo que era un poemo máxico.
Preguntoulle Oswaldo se é que o
fixera algún bruxo.
Gregorio non lle contestou.
Continuou coas súas incoherencias, agora para dicir que era un
poema de cabra. Que tiña algo de pasto.
Oswaldo dixo que el máis ben lle
atopaba algo de ferrocarril.
-Eu algo de hidróxeno -dixo
Anselmo.
-¿De hidrógeno? -preguntou
Gregorio, supetamente interesado.
-Si.
-De hidrógeno no -dixo Gregorio.
E agregou que o hidróxeno era
anfibio.
E, despois dun segundo de silencio,
no que quedou mirando fixamente para Anselmo, como se quixese
rexistrar concienzudamente como acollía este a súa idea da
esencia anfibia do hidróxeno, rompeu Gregorio en gargalladas
miúdas e seguidas. Logo, volveuse poñer serio.
A particularidade máis acusada de
Gregocio era esta: ser capaz de provocar e de soster por horas,
por tempo ilimitado, unha conversa tan incongruente como a que a
conta do poema se desenrolara. Mais aínda así non queda
Gregorio ben caracterizado. Hai que sumar este dato: Gregorio, ou
dicía incongruencias ou non falaba. Non se daban nel
posibilidades intermedias.
Un feito que Anselmo notara había
tempo era que Gregorio sentía fondo respeto, fonda admiración
por Luciano. Respeto e admiración que se traducían en que,
dediante de Luciano, falaba Gregorio moito menos e tomaba unha
actitude máis ben pasiva, algo tímida.
-Me voy -anunciou Gregorio.
Ao mellor tiña medo de estar
interrompendo a Luciano.
-¿Te vas xa? -dixo Luciano, a quen
a presencia de Gregorio non parecía molestarlle nada.
Oswaldo preguntoulle se ía meditar
sobre o poema.
Despois de Luciano, era o que máis
confianza tiña con Gregorio, por telo tratado con maior
frecuencia.
-No -negou Gregorio.
E afirmou que a meditación era
contraria á intelixencia. E que el solo meditaba cando estaba
durmindo. Porque entón había maxia.
E Gregorio riu de novo. Logo,
marchou.
Falaron de Gregorio. Luis Antonio
calificouno de personaxe absurdo.
-Igual pode ser un tonto que un
xenio -dixo Moncho.
Luciano, agora con certa abulia,
sen se preocupar de convencer, declarou que Gregorio tonto non
era, senón que tiña unha intelixencia sui generis e que ás
veces discorría ideas acertadas.
Dende logo, Gregorio non carecía
de aspectos desconcertantemente favorables. Era, por exemplo, bo
pai de familia e tiña un arrequecedor negocio. Ademais,
debuxaba. A Luciano amosáralle varios debuxos e Luciano
atopáraos cheos de finura. De tódolos xeitos, a disxuntiva de
Moncho -tonto ou xenio- daba que pensar. Se Gregorio simulaba ser
tonto, era cando menos un xenio da simulación. Aínda que ¿non
caía dentro do patolóxico aquela teima en se facer pasar por
tonto, por absurdo? ¿Ou nel influían móbiles insospeitados?
Por outra banda, mesmo no caso de que nada simulase, tampouco
podería un consideralo como un tonto ordinario. lntelixencia sui
generis era evidente que a tiña.
-¿E o poema? ¿Faríao el?
-preguntou Anselmo.
Oswaldo dixo que a letra, polo
menos, era a del.
Luciano que, en canto que se
discutía o problema da personalidade de Gregorio, estivera
fumando caviloso, encarouse de repente con Moncho para lle
preguntar polas asignaturas que había no primeiro curso da
carreira de Ciencias Exactas.
Moncho, pouco a pouco, conforme as
ía lembrando, enumeroullas.
-Empeza outra vez. Vou apuntalas
-díxolle Luciano, despois de o ter escoitado atentamente.
Empezou outra vez Moncho e Luciano
apuntounas, tódalas asignaturas, nun pequeno block.
-¿E non se cerrou aínda o prazo
de matriculas dos alunmos libres? -seguiu preguntándolle Luciano
a Moncho.
Moncho dixo que pensaba que non.
Luciano formuloulle outras cantas preguntas, cada vez sobre
puntos máis accidentais e accesorios. Por exemplo, unha das
preguntas foi onde estaba a Facultade de Ciencias e que medios de
locomoción había para chegar a ela.
-O luns hei de ir pola Secretaría
da Facultade -decidiu Luciano-. ¿A que hora pechan a
Secretaría?
-Paréceme que á unha -dixo Moncho
sen ningunha convicción.
Con escepticismo, preguntoulle
Oswaldo a Luciano se é que tiña interese en facer a carreira de
Ciencias.
Forte e entusiasticamente,
contestou Luciano:
-Vou facela. Síntome hoxe con
ganas e non quero desaproveitar a oportunidade.
E seguidamente:
-Hai que embelecer a vida, que
carai, anque morra un ao día seguinte.
-¿E podes ir ás clases?
-preguntoulle Luis Antonio.
Luciano dixo que ir ou non ás
clases non tiña demasiada importancia. En todo caso, se vía que
lle facía falta, buscaría un profesor particular. Nos momentos
aqueles, Luciano non admitía impedimentos, nin grandes nin
pequenos. Pero Moncho, Anselmo e Luis Antonio eran tan
escépticos coma Oswaldo tocante á viabilidade de aquel novo
proxecto de Luciano. Entre un milleiro máis de causas, porque os
proxectos de Luciano morrían asoballados por outros proxectos
posteriores. Así, o de ir as clases de francés de poucas horas
antes quizais estivese xa enteiramente esquecido despois do
nacemento destoutro de estudiar Ciencias Exactas. Morrían, pois,
non por escasez, senón por demasía de vitalidade; pola
vitalidade anárquica e constantemente activa de Luciano. E o
admirable era que Luciano nin tan sequera o sospeitase, polo
menos aparentemente. A experiencia, no campo este como noutros
moitos, non lle afectaba, ou lle afectaba inversamente que á
maioría dos homes: dándolle, en vez de restándolle, mocidade.
E iso que era unha experiencia variada e de rara intensidade. O
certo é que Luciano manifestaba, e con algunha obstinación,
estar "mellor que nunca", como nun óptimo momento.
Vivía máis de cara o vindeiro que un adolescente. Os proxectos
que discorría eran do máis diverso e inesperado. Dende comprar
unha bicicleta ata cursar a licenciatura de Ciencias Exactas.
O de comprar unha bicicleta
propuxérallo unha tarde a Oswaldo en presencia de Anselmo.
-¿Que che parece, Oswaldo, se
compramos unhas bicicletas?
Oswaldo acollera con risas a idea.
Anselmo tamén.
-Falo en serio. ¿Por que non
compramos unhas bicicletas?
Dixo Luciano que conviña practicar
deportes. Cunhas bicicletas poderían organizar excursións
tódolos domingos, dado que o tempo era espléndido.
Co tempo que había que non montaba
el en bicicleta, replicáralle Oswaldo, non daría resistido nin
douscentos metros.
Contestoulle Luciano que era
cuestión de entrenamento. Emprincipiando por treitos pequenos,
ás poucas semanas serían capaces de resistir trinta
quilómetros ou máis.
Dende logo, o interese de Luciano
polas bicicletas non nacera por xeración espontánea. Polos
días aqueles estábase a celebrar a Volta Ciclista a España e
Luciano afeicionárase a ela e lía tódalas tardes o xornal para
saber os resultados da etapa do día. Afirmaba ter descuberto, ao
cabo, o mecanismo íntimo dunha Volta Ciclista -que ata entón
non dera comprendido. E animado, sen dúbida, por tal
descubrimento, quería se converter el mesmo en ciclista.
Polo demais, había en Luciano unha
faceta deportiva, e mesmo unha faceta taurómaca, malia a súa
falta absoluta de afeición ao toureo.
No sanatorio no que, por terceira
vez, o meteran, case á forza, para lle tratar unha importante
lesión pulmonar, acabárano botando fóra, dicíase, porque
quería espallar entre os enfermos, como medio terapéutico, a
práctica intensa do deporte, e para iso comprara unha pelota.
Claro que esta non fora a única actividade revolucionaria que as
teorías de Luciano sobre a orixe e os remedios das doencias
pulmonares producira. Unha delas, por exemplo, derivábase do
alto concepto que a Luciano lle merecían as virtudes do xofre. O
certo é que, de volta na súa casa, practicando as súas
teorías puxérase ben. Ninguén comprendía como, pero puxérase
ben. Ata o punto de que podía levar un réxime de vida máis
irregular e despreocupado que o dun bohemio medio.
A faceta taurómaca de Luciano
consistía nunha increíble aventura -e só impropiamente cabía
falar de aventuras de Luciano, quen, por frívola, despreciaría
unha mente desexosa de aventuras. O coincidente de tódalas
versións de tal aventura era que, a raíz dunha discusión entre
amigos, Luciano defendera unha nova teoría do toureo, baseada
nun coñecemento científico da psicoloxía do touro, e que se
amañara para tourear, e que o escándalo fora tremendo. Namais
unha vez, e debido á incitación dos contertulios, Luciano se
referira, dediante de Anselmo, á famosa corrida. Queda,
pausadamente, culpara do seu fracaso a certos defectos do touro.
-¿GÚSTANCHE AS matemáticas?
-preguntoulle a Luciano Luís Antonio.
-Tódalas ciencias son bonitas
-dixo Luciano-. Pero as matemáticas son especialmente
importantes e axudan ao desenvolvemento das facultades lóxicas
do individuo. A min as matemáticas gustáronme sempre; o que
sinto é que non tiven un bo profesor de matemáticas no
bacharelato.
Sen acedume, coa obxectividade e
serenidade nel habituais, seguiu:
-O malo é que hai sempre unha
confabulación de circunstancias adversas que torcen o destino
ideal de un.
Deixando agora o estilo impersoal,
contou:
-Primeiro tiven que estudiar
dereito, aínda que fose unha carreira que me interesaba
relativamente pouco; mais estudieina por compracer ao meu pai.
Despois a guerra, despois a enfermidade...
Aquí parou e logo, como cedendo
sen se decatar a unha demanda instantánea do tema, dixo:
-A enfermidade significou para min
unha experiencia crucial e deulle á miña vida un xiro
enteiramente novo. Nunha enfermidade longa como a miña,
preséntanseche -Luciano dirixíase
a Luís Antonio- dous problemas principais: un, o das túas
relacións co Infinito. Eu, o problema este, resolvino ben. O
outro problema é o das túas relacións co próximo. O próximo,
instintivamente, fuxe do enfermo; é doloroso, pero humano e
doado de comprender. Agora, o enfermo, ao se sentir no medio
dunha especie de soidade invisible, adquire pouco a pouco unha
nova moral; unha moral social con base máis realista.
Aquelas palabras de Luciano saían
como envoltas en sombras, ou como faíscas de sentimentos
radicais, íntimos. Había que oílas pasivamente, porque ninguen
sabería comentalas con oportunidade. Por iso, Luís Antonio
interesouse pola segunda das contrariedades biográficas, dende o
punto de vista dun destino "ideal", que Luciano
enumerara: ou sexa, pola guerra.
-A guerra debe de ser tremenda
-dixo Luís Antonio.
Luciano era heroi de guerra. Por
circunstancias xeográficas, loitara no bando de Franco, onde
acadara o grao de alférez.
El evitaba toda referencia á súa
fazaña e case todos cantos a describían eran xente sen
experiencia bélica. Dicíase que salvara moitas vidas nunha
orixinal e arriscadísima operación da que el saíra gravemente
ferido -e altamente condecorado.
-Á guerra -contestou Luciano- non
se lle poden aplicar adxectivos categóricos.
-O curioso é -dixo Luís Antonio-
que case tódolos que na guerra interviñeron contan anécdotas
dos xefes e dos compañeiros máis que da guerra mesma.
-É natural -dixo Luciano-,
recórdase sempre o máis humano.
Logo afirmou que a imaxe que de
ordinario se ten da guerra non se corresponde coa realidade.
-Eu na guerra entrei polo frente de
Oviedo -dixo Luciano.
E contou como fora recibido por
unha chuvia de morteiros.
-O morteiro e a peor arma -dicía-,
porque cae vertical e contra el non hai maneira de se protexer.
Pola noite seguiran caendo
morteiros e disparos de artillería.
-Despois enteireime de que aquela
fora unha das batallas máis serias da guerra; durante trinta
horas non pararon de tirarnos cañonazos.
Despois de aquilo quedara
inmunizado, dixo, en certa medida, contra o medo, a pesar de que
logo pasara por circunstancias aínda peores, obxectivamente
consideradas, nas batallas do Ebro e de Teruel.
-Pero a experiencia e especialmente
valiosa -afirmou Luciano.
Como exemplo contou que, ao final
da guerra, presenciara el como algúns soldados veteranos se
adicaban, por deporte, a parar co casco fragmentos de metralla.
-Claro que, así e todo, hai veces
que cando un máis confiado está fastídiase. A un amigo meu
caeulle un cañonazo cando estaba escribindo unha carta.
Falouse seguidamente dos soldados.
Luciano dicía que os soldados, en xeral, era boa xente. El
pasara con soldados galegos a guerra toda.
-Son algo xeremíacos e pesimistas,
pero intelixentes e resistentes e duros.
Anselmio cavilaba, escoitando a
Luciano, en como perdía forza o pasado: en como tres anos
vividos no frente agora eran materia de prácida conversa.
DESPOIS DUN breve silencio, Luciano
preguntoulle a Anselmo:
-¿Así que ti vas traballar nunha
granxa?
Non fixera Luciano referencia
ningunha ao casual encontro que os dous tiveran horas antes. A
Anselmo non lle sorprendía. Unha vez, despois de permanecer ben
tempo fóra de Madrid, saudárao Luciano como se nada, como se
acabasen de se veren. E o corrente era case que nin saudara, que
"entrara en materia" inmediatamente, na materia que en
cada momento lle preocupase. Tiña unha rara capacidade para non
dar importancia ningunha a todo canto, a xuizo del, non fose
importante.
-Si, eso é -contestou Anselmo.
-E a granxa é grande, ¿non é?
Dixo Anselmo que aínda era ben
grande. Dixo tamén que, así e todo, non era unha granxa montada
como negocio, senón un luxo máis ben, unha especie de capricho
de Xosé Ramón Parada, un multimillonario amigo da familia,
namorado idealista do campo.
-Pois ti halo facer ben -opinou
Luciano, animoso.
Anselmo quedou sorprendido. Unha
vez namais, e había xa moito tempo, faláralle a Luciano -e non
era probable que recibira ulteriores informes de Oswaldo nin de
Moncho- da vida nova, do novo e case bucólico estado que
aceptara como administrador dunha granxa, nun pobo galego do
interior. Mais parecéralle que Luciano, distraído con outros
pensamentos, non se enteirara. E resulta que se enteirara de
todo. Anselmo díxose para os seus adentros que de análogos
erros, erros tocantes á psicoloxía, ao comportamento, á
personalidade mesmo dos amigos íntimos, estaría , sen dúbida,
el, estaríao a xente toda, cheo.
Dixo Luciano:
-Eu coñezo a Xosé Ramón Parada,
pero non o teño tratado moito. En cambio, son bo amigo dun
irmán, de Antonio Parada. Con Antonio estiven na guerra. É home
algo raro, pero eu sempre lle tiven simpatía.
Anselmo estivo un segundo calado e
caviloso. Ao cabo, dixo:
- Namais coñezo a un irmán de
Xosé Ramón, Manuel : ten sona de mala persoa.
Luciano quedou confuso.
-Manuel, Manuel, a Manuel era a
quen me refería eu.
E, tras de repoñer forzas nunha
nova pausa, dixo:
-Home, é un individuo que ten
moitos defectos, pero quéroche dicir que é un bo amigo, un
amigo verdadeiro.
A confusión aquela era, dende
logo, o que menos Anselmo agardaba.
-Si, seguramente -dixo-. En moito
non o coñezo.
E, deste xeito, cada un cedendo un
pouco, Luciano e Anselmo quedaron en harmonía. O que non está
de acordo ó porque non quere, pensou Anselmo.
Se en vez de Luciano fose outro,
Anselmo botaríase a rir. Pero con Luciano -como con Xesús en
Londres- era perigoso rir en certos casos. Feríao que o que el
tomaba en serio non se tomase en serio, e el, de ordinario,
falaba en serio de todo -mesmo, por exemplo, de Manuel Parada.
Había que ter presente que Luciano era sereno pensando, pero el
psicoloxicamente non o era, nin sereno nin obxectivo, aínda que
parezan difíciles de conciliar tales fenómenos. Un feito así,
para compréndelo, quizais fose necesario velo. Anselmo vírao.
Vira como Luciano houbera pegarse cun curmán seu, e traballo
levara impedilo e agarralo.
-Porque e que, ademais, dase a
casualidade de que a este home se quero desfágolle a cara
-dicía Luciano, irado e suxeito, pero non por iso menos fecundo
en teorías.
As condicións físicas de Luciano
eran evidentemente inferiores ás do contrincante, pero non
sería difícil que, en caso de se desencadear a pelexa, Luciano,
por pulo moral, saíse victorioso.
Certo que o incidente aquel
debérase, non a falta, senón máis ben a sobra de seriedade.
Debérase, a máis de a unha persoal antipatía vella e
recíproca, a unha biografía de Kafka que a Luciano lle gustara
moito e da que o curmán dixera que non tiña valor ningún...
Logo afirmaba Luciano que había que ser intransixentes con
individuos como aquel que, por teren saído ben de algúns
negocios feos, figurábanse xa por riba dos demais en todo, mesmo
en gustos literarios.
A pesar de todo, non carecía
Luciano de senso do humor, nin moito menos. Máis é, unha frase
nel habitual para cando quería louvar a unha persoa, era dicir
dela: É un home que ten moita gracia. Dicíao serridente,
festexando intimamente á persoa en cuestión, e tamén con certa
tenrura.
ESTABA O café deserto e
esmorecente -aínda sendo sábado. Certo que tamén era un café
de pouca clientela . Só en dúas ou tres mesas había xente,
como desenrolando conversas secretas. Contrastando con tanta
decrepitude, o mozo entusiasmo moral de Luciano cobraba
caracteres heroicos.
A vella e grosa señora encargada
dos servicios e da venda de tabaco, mistos e fichas de teléfono,
marchaba nos momentos aqueles, despois de sacar o branco avantal,
semicoxeando, cuberta con abrigo negro e un bolso de igual color
pendurándolle da man dereita. Pasou por xunto dunha muller co
pelo violentamente tinxido de loiro, que acababa de entrar e
fumaba, con xesto apampado, sentada no diván, de costas a
parede, diante dun vaso de leite, a cal dixolle:
-Qué ¿a descansar?
-¡A ver! Desde las nueve de la
mañana que estoy aquí -contestoulle a señora.
Luciano e Luís Antonio falaban de
literatura rusa. Luís Antonio dicía que comprara un libro de
contos de Gogol.
-¿Quen che gusta máis a ti, Gogol
ou Andreiev? -preguntoulle a Luciano.
Luciano moveu a boca, como falando
para el mesmo e logo, con aire de benevolencia, dixo:
-Gogol ten máis humus.
Luis Antonio, intelixentemente, non
lle preguntou que era o que por humus entendía.
COS OLLOS abertos, Oswaldo
durmíase. Xa nin trataba de vencer o sono. Afundido na silla, a
cabeza baixa, mantiña unha inmobilidade escultórica.
-Ti durmes, Oswaldo -díxolle Luís
Antonio.
Oswaldo sacudiuse, volveu o rostro
de súpeto para Luís Antonio, e díxolle apuradamente que o
parecía, pero que, en realidade, non estaba durmindo.
E de alí a pouco, tras de petar
nerviosamente cos dedos na mesa, quedou de novo na mesma postura.
-O erotismo é moi aburrido. É
dunha implacable monotonía -dicía Luciano
-Pero o amor... -quixo argüir
Luís Antonio.
-¿Eh?
Luis Antonio dixo, sen crer moito
no que dicía, que o amor era o que aledaba máis a vida.
-Ben, conforme -asentiu Luciano-,
pero non hai que confundir o erotismo co amor. Eu referíame ao
erotismo como motivo artístico, literario ou, simplemente, como
motivo para conversar. Neste senso, aínda que é un tema
importante -importancia tena, e moita-, un acaba por o recoñecer
como dunha grande monotonía, por máis que se queira disfrazalo.
-Si, xa te entendo -dixo Luís
Antonio.
Recollendo a cuestión que Luís
Antonio suscitara, Luciano seguiu:
-Agora, o amor auténtico, cando se
atopa, non se pode negar que proporciona unha máxima felicidade.
Pero é dificil encontrar a unha muller capaz de inspiralo. A
intimidade da maioría das mulleres non ten interese ningún. Hai
poucas, moi poucas mulleres que poda un tratar catro semanas
seguidas sen que o aburran. As mulleres, polo xeral, son
encantadoras, pero máis encantadoras canto máis distantes.
Logo, resulta que os problemas persoais que lles preocupan no
fondo sempre son iguais, e dunha elementalidade e dunha
vulgaridade rotundas. E conste que eu teño coñecido a moitas
mulleres e que gardo delas recordos moi bos, pero a miña
conclusión final e esta.
Fixo unha pequena pausa e logo, coa
voz máis intima, dixo:
-A min, hoxe, a única muller que
non me aburre é a miña.
Era, a de Luciano, unha muller fina
e moito máis nova ca el. Anselmo teríaa visto tres ou catro
veces. Chamábase Mercedes e nacera no mesmo pobo -un pobo do
Ribeiro- que Luciano. A este tratábao con unha ironía garimosa
e permanente, da que Luciano facía como se non se decatase,
establecéndose deste xeito entrambos un xogo bilateral e
divertido. Co que máis Mercedes bromeaba era co optimismo de
Luciano.
-Pero Velázquez, ao teu lado,
¿que era, Luciano? -preguntaba unha tarde en que a Luciano lle
dera por falar de pintura.
-Non quero dicir -retrucaba
Luciano- que puidese eu chegar á categoría de Velázquez,
porque Velázquez non hai máis ca un, pero...
Non daba Luciano impresión de
endeusamento, nin sequera de se ter en moi boa estima -e tiña en
moi boa estima as súas aptitudes pictóricas-, por ben que del
mesmo falase. Tampouco é que se despreciara, dende logo.
Tíñase por un de tantos, en canto que el, polo xeral, estaba
predisposto a lle recoñecer boas cualidades a calquera. A
Mercedes, por exemplo, aconselláballe que fixese poesía.
-Amosoume unhas poesías que fixo
aos dezaseis anos e demostran un talento poético de primeira
clase.
Tiñan un fillo pequeno. De cando
en cando, Luciano ensináballes unha foto del aos amigos e,
despois de que todos a visen, a contemplaba o propio Luciano.
-Vai ser todo un home -dicía-. O
malo é que ha de ser demasiado apaixonado. Pero xa eu lle darei
uns cantos consellos.
LUCIANO REPETIU:
-Coa miña muller non me aburro
nunca.
-¿Canto tempo levas de casado?
-preguntoulle Luís Antonio.
Luciano dixo que oito anos. E
contou que casara sen vacilar. Ao día seguinte de coñecer a
Mercedes preguntáralle se quería casar con el.
PREGUNTOU LUCIANO que hora era. Foi
Anselmo quen máis axiña consultou o reloxio. Luciano ergueuse.
-Hoxe quero me deitar cedo -dixo.
Moitas noites marchaba bastante
máis tarde; perdía o derradeiro tranvía e tiña que ir andando
os varios quilómetros que o separaban da casa.
Púxose coidadosamente o sombreiro
e despediuse, como sempre, con un deica mañá.
VEU LOGO un silencio frío. Ata o
entón estiveran todos -agás Oswaldo, ultimamente- prisioneiros
da voz de Luciano: a voz de Luciano que, pensaba con asombro
Anselmo, dende a tarde mellorara.
Anselmo imaxinábase a Luciano
camiñando con rápidos e curtos pasos á parada do tranvía.
Dicíase frecuentemente que non tiña coche propio porque non
quixera. Polos seus méritos de guerra, ofrecéranlle empregos
moi ben retribuídos e non aceptara. Dicíase tamén que
desaproveitara unha boa oposición. Tendo aprobado cun dos
primeiros números un exercicio, chegara ao segundo exercicio
tarde. Estivera de paseo cunha criada de servir que coñecera nun
baile popular. De aquela, pasaba os días nos bailes máis
baratos de Madrid. O certo é que agora Luciano vivía moi
modestamente de certas colaboracions periodísticas.
E Luciano non estaba pesaroso,
senón que lembraba con simpatía os tempos aqueles de mozo
desenfado. Ademais, como se dixo, a Luciano a experiencia, en vez
de o envellecer, rexuvenecíao. Os feitos -pretéritos, presentes
ou futuros- non lle pesaban; se eran contrarios, esbarábanlle.
Obrara sempre conforme ao que el esencialmente era, polo que non
podía ter conciencia de fracaso. Os feitos de Luciano eran
importantes para os demais; porque, para os demais, o colocaban
por riba do común dos homes e lle convertían posibles vicios en
virtudes; o purificaban: a acción é purificadora. Pero nada
máis alleo a Luciano que o falso heroísmo narcisista ou
masoquista da persoa empeñada en ser heroi. Quizais Luciano,
nunha mirada retrospectiva, vise co mesmo relevo momentos
insignificantes e momentos extraordinarios - para os demais- da
súa vida. E, no fondo, valorar, valorábase con singular
humildade.
-Nin sequera teño a impresión de
que vivo eu; sinto que "me viven" -oíralle dicir unha
vez Anselmo, no curso dunha polémica medio filosófica.
Pero nunca era Luciano un
cultivador de sentimentos depresivos. Ledamente aceptaba que o
viviran. Aceptábao cunha mentalidade, por así dicilo, clásica
-en comparanza coa cal, unha conducta tan románticamente
individualista como a del ofrecía un paradóxico contraste. Con
mentalidade clásica, en canto que admitía unha orde universal,
un Logos, de acordo coa súa terminoloxía, e en aras de tal
orde, todo, ata o seu propio aniquilamento, lle parecería ben,
conforme Anselmo lle oíra igualmente manifestar.
Anselmo imaxinábase a Luciano
camiñando por Alcalá abaixo. Calquera mirada xulgaríao
minúsculo e insignificante entre os ben presentados e
decorativos individuos cos que, ao mellor, se cruzaba. Enganos
das aparencias.
Seguía Anselmo a pensar
anárquicamente en Luciano, cando Moncho dixo:
-Púxome non apreto. Hai tantos
anos que non repaso a trigonometría que xa non sei nin os
conceptos máis elementais.
Falaron, Anselmo, Luis Antonio e
Moncho, de Luciano. Oswaldo fitábaos en silencio, con ollos
demasiado abertos para seren espontáneamente abertos. De seguida
anuncioulles que ía marchar. E confesou, a pesar de que denantes
houbera negado que estivese durmindo, que tiña moito sono.
-Invítovos a unhas copas de
coñac. ¿Aceptas, Oswaldo? -dixo Luis Antonio.
Oswaldo non aceptou. Agradecía
moito a invitación, dixo, pero o único que agora desexaba era
durmir.
E ergueuse para, seguidamente,
marchar.
-Xa ten a camisa en mal estado
-dixo Luis Antonio.
-Si -recoñeceu Anselmo-. E iso que
á hora de xantar aínda me parecera limpa.
Moncho emprestáralle a Oswaldo
aquela camisa e unha cravata para que se puidera presentar a un
xefe dunha empresa cinematográfica ao que, facendo uso dunha
recomendación de Luciano, pensaba solicitarlle un emprego. Fora
o primeiro día aos locais da empresa e dixéranlle que non
estaba o señor por quen preguntaba. Fora un segundo día con
idéntico resultado. Tería que volver un terceiro e quizais un
cuarto e un quinto día... Coa camisa de Moncho xa en tan mal
estado como a propia del -quedáballe unha camisa namais, a
Oswaldo.
Deitábase cedo aquela noite.
Anselmo nunca o vira marchar para a casa tan cedo.
Compartía o seu dormitorio, nunha casa dos arredores do Puente
de Toledo, cun obreiro que se levantaba denantes do abrente.
Aquilo sabíase por medios indirectos, pois Oswaldo, digno como
un fidalgo, calaba os pormenores concernentes ás durísimas
condicións nas que tiña que vivir.
Levaba sen cartos varios meses. Ao
mediodía tomaba un prato de fabas e un ovo con patacas. Non
ceaba. A comida devandita, un par de cafés ao día, tabaco do
máis barato e o dormitorio, era todo canto pagar podía, e
aínda así malamente.
Pero non estaba desanimado, en
realidade, senón optimista. Non obstante, ben natural era que
fisicamente andase decaído, coa face lourida, propenso ao sono e
ao silencio -el, en normais circunstancias, un intelecto sempre
desperto, sempre disposto a tratar de problemas filosóficos, nun
ton suave, persuasivo e, ao mesmo tempo, con certa solemnidade
profesoral. Así e todo, aínda unha conversa filosófica
avivecíao case automaticamente. Era exemplarmente resistente;
constantemente ledo e amable. Co cabreo que a fame da, pensaba
Anselmo por propia experiencia.
O gracioso eran os consellos de
Luciano. A amistade de Luciano e Oswaldo dependía primariamente
dun eixo intelectual; pero, nos últimos tempos, prodigáballe o
primeiro ao segundo, ao velo en tan grave miseria, beneficiosos
consellos, ademais de axuda práctica: e era verdadeiramente
gracioso Luciano dando consellos burgueses, consellos cheos de
prudencia e realismo, a aquel amigo ao que lle recoñecía unha
enerxía extraordinaria, mais era unha enerxía, dicía Luciano
sen ironía, "de tipo hindú".
LUÍS ANTONIO, Moncho e Anselmo,
marcharon do café.
Foron a unha cafetería. Pediron
coñacs na barra, onde servían camareiras.
Despois de beber a copa dunha vez,
Luís Antonio dixo:
-¡Ando máis fastidiado!
Moncho, sabendo xa que o fastidio
de Luís Antonio se derivaba da oposición para rexistradores da
propiedade que estaba preparando, preguntoulle cando se
examinaba.
-¡E eu que sei! Agora din que a
van adiantar, a oposición. Se é certo, estou apañado.
-Bulos -dixo Anselmo-. É como no
servicio militar.
E contou que, no servicio militar,
os soldados pasan sempre por unha racha eufórica, na que din que
a quinta aquela terana que licenciar de seguida; despois pasan
por unha racha tristeira, na que din o contrario. E nunca
acertan.
-Pero ti has tardar en examinarte,
¿non van por orde alfabética? -preguntáballe Moncho a Luis
Antonio.
Non observaban, contestou Luís
Antonio, unha orde alfabética estricta nos exames da oposición;
interviña tamén o sorteo. Dixo tamén que non era doado saber
se conviña examinarse tarde ou non. Era ventaxoso en canto que
se contaba con máis tempo para o estudio, pero desventaxoso en
canto que, habendo xa polo xeral número grande de opositores
aprobados, o tribunal abría menos a man.
-¿Que di o artículo seiscentos
vinteoito do Código Civil? -preguntoulle Anselmo a Luís
Antonio.
-¡Vai á merda! -díxolle Luis
Antonio.
-¿Sabes o Código Civil
enteiro?-preguntou Moncho.
-Si -afirmou Luis Antonio.
-¿De memoria?
-Home, sei o que din tódolos
artigos. De memoria non fai falta sabelos.
-¿Cantos artigos ten?
-Mil novecentos setenta e seis.
Doeuse Luis Antonio dos moitos
factores aleatorios que na oposición interviñan. Había temas
malos, pesados; era difícil que a quen lle caesen puidera con
eles facer papel airoso.
-Porque ademais -contaba- se o tema
é aburrido, abúrrese o propio tribunal, e lóxico, e
predisponse en contra do opositor.
-Pero haberá tamén temas bonitos
-dixo Moncho.
-Home, si.
Ademais, afirmou Luis Antonio,
aínda con tódolos factores aleatorios, o que soubese ben a
enorme colección de temas que formaban o programa, tiña sen
dúbida unha porcentaxe alta de probabilidades de aprobar.
-¿Que tal sabes ti o programa?
-preguntoulle Moncho.
-Home... Nunca se pode dicir... Hai
partes que as sei ben, outras téñoas frouxas.
Moncho, co modesto ton de voz
característico del, dixo que, despois de todo, era cuestion de
tempo. Se non sacaba Luis Antonio a oposición na seguinte
convocatoria, sacaríaa noutra, pero era seguro que a sacaría.
Non obstante, Luis Antonio non admitiu tal idea sen reservas.
Referiuse ao fenómeno de "pasarse de rosca" un
opositor. Chegaba o momento en que un opositor, saturado, xa non
daba asimilado máis.
A mañá, a tarde e parte da noite
adicados ao estudio, só co fuxidío descanso do domingo, era
natural que se notasen en Luís Antonio en tódolas ordes. Na
fisiolóxica, por exemplo, perdera varios quilos, ademais do
sono. ¿Pagáballe a pena tal sacrificio, un esforzo tan grande e
tan feo? A pregunta esta magoábao .
Así que Luís Antonio achábase
nunha especie de situación-límite continuada. Pesáballe a
oposición en todo momento. E había que ter en conta que el,
espontaneamente, tería collido por vieiros menos
"prácticos". Mais a familia quería conformalo de
acordo cun ideal alleo a el, que el non sentía en absoluto.
Namais aparentemente Luis Antonio era un anti-Ruibal. Proba de
isto, a circunstancia de que os dous, Luis Antonio e Ruibal,
anque non se tiveran tratado moito, simpatizaran mutuamente.
Luis Antonio non resistía por
moito tempo as rachas de pesimismo. Era ledo de seu.
-Falemos de outros asuntos -dixo, e
quedou ollando fixamente para os zapatos de Anselmo, posta unha
man nun ombro deste.
Como se fose aquela longa e
gratuita mirada o que lle suxeriu o novo asunto co que efectuar o
cambio, preguntou:
-¿E a inglesa aquela?
A inglesa aquela era Jenny,
naturalmente.
Anselmo non soubo que contestar.