Por moito que adoite estar sempre lonxe por
estas datas, o día 25 pásoo sempre en Galiza. Foi na India onde lin a
obra de Castelao, un agasallo da miña mai cunha bonita dedicatoria. É
na India onde miro ao ceo e penso qué pouco sabían el e os seus
compañeiros e compañeiras o significado dos seus actos. Porque sen os
seus esforzos hoxe non teriamos nin sequera ese mínimo estatuto, ese
recoñecemento básico do que somos, esa plataforma sobre a cal andar.
Igual o esforzo de tantas mulleres ao longo da
historia, en tantos lugares, de tantas maneiras, que loitaron por
cambiar un sistema opresor. Elas, Castelao, tantas persoas, non viron o
resultado dos seus esforzos. En moitos casos viron só a morte, o exilio
e a destrución. Pero nós estamos aquí para dar testemuño do seu
éxito. Para mirar atrás e dicir, seguimos traballando na obra.
Moita xente pensa que nunca as cousas cambian,
e que para qué esforzarse se a xente morre de fame ou non ten dereito
nin á vida (fácil filosofía de sofá, que lle chamo eu, filosofía de
quen ten, non de quen carece). A ordinaria escusa da comodidade, a vil
resignación, o burgués nihilismo. Neste traballo ás veces
descorazonador, onde os avances non se ven na vida dunha persoa máis ca
en pequenos escintilares, o meu espírito guíase pola mesma convicción
de que alguén, nun futuro, igual que nós hoxe con todas esas persoas
que fixeron de nós patria, será testemuño do noso éxito.
Feliz día (con atraso, xa sei) da Patria
Galega.
Envexa fálica
Creo lembrar que entre as teorías de Freud hai
unha que nos atribúe ás mulleres (á parte de histerias e outras
lindezas) a chamada envexa fálica. Estes días empezo a pensar que
sufro un ataque da tal envexa. Ao redor da casa hai unha chea de
rapaces, neste caso universitarios que asisten á facultade de medicina
aiurvédica (a medicina tradicional india, que se imparte na
universidade e se practica con igual rigor cá occidental).
As rapazas están ben gardadas nas residencias
das que non poden saír se non é con permiso expreso dos pais (seino
porque vivín algún tempo nunha, só que eu saía e entraba cando me
daba a gana e xa me tiñan por descarreirada).
Mirando desde o balcón e véndoos ir e vir nas
súas motos, andar por aí á noite, faceren festas... entroume un
sentimento estraño. Non sabía se é que me dera un aire amoroso e
quería que me desen serenatas ou unha intoxicación de demasiadas
películas con miradas secretas e amores a primeira vista. Logo caín na
conta. O que quería non tiña nada que ver con iso. Quería ir e vir.
Sen escoltas, toques de queda, perigos, andrómedas. Ser libre. Diso era
a miña envexa. Señor Freud, xa sabemos que os homes teñen en moi alta
estima o seu falo pero chamarlle falo a querer ser libre paréceme un
pouco moito.
De incógnito
O sari, o bindi, o pelo recollido, as
sandalias. Lista. Un día máis para ir de incógnito. Hoxe de misión.
Na miña última visita, hai dous anos,
propúxenlle a Vinai, que levaba dous anos no paro despois de traballar
dez nun proxecto, que traballase para nós e que fundase a súa propia
organización. Hai un mes comezou a visitar algunhas aldeas para iniciar
o proceso longo que leva a un proxecto. E alá fomos novamente
interactuar e coñecer que pasa, que problemas hai na comunidade, que
posibilidades de traballo.
Pero cumpría non espertar as inmensas espectativas que propón a
presenza dunha estranxeira.
"Se alguén pregunta", afirmou Vinai,
"diremos que es da nosa
oficina". E así foi. Dediqueime a facer só as preguntas indispensables, a tomar notas e a observar. De
calquera xeito, tampouco era o canarés a lingua materna de dúas das tres aldeas, o cal me fixo sentir
mellor. E é que aquí a maioría da poboación é políglota. Neste caso, os lambanis, unha tribo nómada
que procede do Raxastán pero que está en toda a India, ten o seu propio idioma. E outra das aldeas
é un asentamento de tamís, que seguen falando a súa lingua. Sentinme bastante na casa.
As mulleres dirixíanse a min, os homes a Vinai. Tiven pouco traballo.
As aldeas que visitamos están nunhas condicións económicas bastante boas (as casas son todas
de tella, hai electricidade, accesos medianamente decentes, escola primaria, gando) para pertencer toda a
poboación ás castes e tribos máis baixas, as chamadas SC/ST (Scheduled Castes/Scheduled Tribes) polo
goberno, teren pouca ou ningunha terra e toda ela a secaño. Aínda así, as mulleres seguen
sendo na súa maioría analfabetas e moitas nin quixeron saír da casa para participar na reunión
informal.
A maior necesidade expresada: as cuestións sanitarias. Iso é o que se
ve. A discriminación de xénero tamén é unha enfermidade que, como os microbios, ao principio só a ve
quen ten o microscopio.
|