v2robertosalgueiroteatronacional001.html
Para as minas fillas Maria e Helena. |
Este pequeno libelo esta constituído na súa primeira parte por unha síntese das notas e reflexións
que naceron ó abeiro de diversos seminarios convocados nas cidades de Bastia e Lisboa sobre as
relacións entre o teatro e a identidade cultural, e ós que acudín convidado polo Instituto Internacional do
Teatro do Mediterráneo, razón pola cal debo lembrar aquí con sincero
agradecemento as atencións de José Monleón.
Como síntese de reflexións trátase dun conxunto de ideas que procurei organizar para facilitar a súa
lectura, pero non deixa de ser unha reunión de pensamentos e, en moitas ocasións, dúbidas que xorden
ó fío do debate. Imaxino que o tempo ha permitirme desenvolver estes textos cunha mellor dialéctica e
maior amplitude. Hoxe tratan de contribuir con humildade a un debate que creo necesario para a
consolidación da arte teatral en Galicia, aínda que no contido traten de ser universalistas.
Permitinme, finalmente, citar a Lessing e a Brecht en galego, malia a non existiren estas
traduccións publicadas, motivo polo que renunciei a un aparato crítico exhaustivo, sinalando tan só ó final da
primeira parte unha bibliografía escollida.
Pecha o libro un texto dramático que, inicialmente escrito en 1995, aceptou de bo
grao as correccións posteriores. Sobre a súa escrita non considero pertinente comentario ningún, pois entendín sempre
que o texto dramático naceu para ser representado, e ese é asunto do director de escena.
A controversia do sintagma:
cara a definición útil de
Teatro Nacional |
É obvio que o término nación entraña serias dificultades conceptuais á hora de acotar campos de
trabaIlo; poderiámonos remontar ó medioevo e á incipiente xestación das nacións europeas (?) e tratar de
poñer en relación aquel contexto histórico co seu teatro, pero non iriamos moi to máis lonxe da
elucubración. Se cadra debemos cinxirnos ó século XIX, que semella ser a panacea deste final de milenio, e
remitírmonos ó momento no que se xestan os nacionalismos contemporaneos que, como tendencia xeral , se
espallan por Europa con mellor ou peor sorte ó
longo deste intenso século XX.
Sen renunciármonos ós movementos precedenI tes á Restauración, a aqueles xérmolos nacionalistas
anteriores a 1815, podemos referir as primeiras décadas do XIX como o momento no que se cimentan as
bases ideolóxicas do nacionalismo europeu. As reaccións dos povos belga e polaco, frente a Holanda e á
férrea política zarista ou os procesos revolucionarios italiano e alemán en favor da unificación nacional
conforman unha estructura ideolóxica onde se comezan perfilar moi diversas acotacións de
nacionalismo (1). Velaquí que desde o primeiro momento
xorden, basicamente, dúas tendencias no seo deste nacionalismo contemporáneo, derivadas ben dun
concepto regresivo ou ben extensivo do que se poida entender por nación. Aí están as referencias raciais e
étnicas do conde de Gabineau para definir un povo que non cairon no
esquecemento e as culturais de Mazzini ou Michelet. Esta diverxencia no seo da
mesma idea
nación seguirá presente nas
formulacións políticas e ideolóxicas de finais do século XIX e ó longo do século
XX (2). Diverxencia que, para
desgracia de Europa, semella estar presente na chegada do próximo milenio. Para desgracia dos millóns de seres
humanos que habitan este continente, por suposto, pero tamén para os que concebimos o nacionalismo
como unha aposta pola libertade e non polo totalitarismo.
1. Sentada esta premisa xeral poñemos a nosa atención, eixo deste debate, no sintagma
Teatro Nacional e atopamos o problema básico. Se temos unha
idea máis ou menos acertada do que é teatro
tampouco cuestión nada cómoda
que facemos co adxectivo? ¿Cómo definir "nacional"? ¿"Nacional" según o pensamento idealista do romántico? Porque
"nación" establécese corno concepto no seo do idealismo romántico; abonda con remitírmonos ó
pensamento de Fichte ou Schelling. A "nación", sustentada no optimismo e no tradicionalismo do XIX, é unha
I categoria conformada na idea da progresión necesaria da historia idea que provoca o optimismo: o
idealismo romántico atopa no pasado o correcto na historia, isto é, o providencialismo romántico, de tal
xeito que os estamentos e valores do pasado son revalorizados, non postos en xuízo, e cobran valor de
eternidade; daí a revalorización da Idade Media, da Igrexa, do Estado, da Lingua, a través da
idealización. No século XIX Nación é costumes, lingua,
relixión, frente á categoria de Povo, que se fundamenta nos intereses comúns da coexistencia dun grupo de
individuos.
2. Teñamos presente en todo momento un acontecemento fundamental na historia moderna do
teatro europeu: o caso alemán.
A concepción do Teatro Nacional nos estados alemáns é un exemplo que consideramos corno
paradigmático na transición entre os séculos XVIII e XIX, pero ¿qué comparanza podemos facer entre aquela
burguesía intelectual e os redentores amordazados de finais de século XX? Nos tempos que corren o Estado
produce a sua propia cultura e tamén os intelectuais que lle dan o xelto estético correcto.
Pero ese é outro asunto (3).
Nacionalidade e Teatro Nacional son dúas categorias que se fundamentan reciprocamente. En 1830
nos estados alemáns de Brunsick, de Saxonia e de Hannover prodúcense reaccións lideradas rola
burguesía contra o totalitarismo que desembocan nas constitucións e nas cámaras únicas que se amparan
no anceio xeralizado da unificación nacional.
Desde o século XVII, e fundamentalmente no XVIll,
constrúese nos principados alemáns unha rede de teatros, teatros palacianos a semellanza da corte
francesa, que coma esta empregaba a lingua francesa como lingua culta: o alemán era lingua de cans e
criados, afirmaba Federico de Prusia. Pero no século XVIll, parello ó agromar da clase burguesa,
prodúcese un cambio na concepción do teatro nestes estados. A burguesía establece unha conciencia común
entre os principados, unha conciencia propia que se reflicte no teatro, de tal xeito que a dramaturxia, das
mans de Goethe, Lessing ou Schiller por citar os
casos máis significativos adquire unha dimensión
propia. E Friedrich Schiller afirma que de ter un Teatro Nacional, Alemaña seria unha Nación.
Nacionalidade e Teatro Nacional son categorias que
corren parellas na constitución política do Estado; o Teatro Nacional articúlase sobre unha estructura
política e, xa que logo, toma en institución política. Institución según a proxección liberadora do XIX,
seguindo unha concepción de estructura tendente á súa propia xestión e goberno.
Teatro Nacional como proxecto do anceio nacional da autoconciencia, proxecto, por outra banda, das estructuras sociais
emerxentes: a burguesía.
3. Non descubrimos hoxe as relacións entre Política e Teatro. Pero queremos destacar as relacións
de isomorfia fundamentais que nos axuden nas nosas indagacións.
Público, actor e pensamento son tres categorias
que, seguindo a reflexión de Alain Badiou, teñen o seu correlato na Política: 1. Nas masas convocadas
diante dun acontecemento político; 2. No punto de vista do actor-suxeito que realiza o discurso político;
3. Na distancia entre as masas e o actor-suxeito. Pero existe outra relación que debemos ter presente.
Existe unha diferencia entre Nación e Estado, diferencia que plantexa no XIX J .G. Herder cando define
a idea de Volkstum (povo) frente a Estado, que pode ser unha creación artificial
¿qué acontece na África post-colonial, por írmonos lonxe, ou na propia
Europa contemporánea?; do mesmo xeito hai que
diferenciar entre as relacións Teatro e Nación e Teatro e Estado.
Chegados a este punto a pregunta é a seguinte: ¿a idea do Teatro Nacional articulado na estructura
do Estado é o que nós debemos entender por Teatro Nacional neste tempo? A isto respondo cun dato: no
ano 1949 a República Democrática de Alemaña conférelle ó Deutsches Theater a categoria de
Teatro do Estado, coa obriga de representar ó Estado, "primeiro estado socialista na historia de
Alemaña." A historia ten exemplos dabondo de como un Estado pode amordazar unha nación, ou mesmo aniquilala no
nome de asombrosas razóns históricas, relixiosas ou sanguíneas.
Por iso pregunto, lo Teatro Nacional é o producto dunha imposición do Estado ou dunha
decisión política emanada da vontade xeral dunha nación? ¿É o Estado quen precisa dun decorado o
Teatro Nacional para gardecer a súa proxección política? E por último,
¿cal é o fomecemento ideolóxico do Teatro Nacional: o edificio, o gobemo, o
espectador? Volvemos ó século XIX e comprobamos que a Nación e o Teatro Nacional emerxen ó abeiro dunha
clase burguesa emerxente, clase notabre na estructura económica e política.
4. Mudamos o rombo da nosa travesía e diriximos a nosa nave, como Ulises, cara un mar
descoñecido: o recoñecemento do ser humáno.
lnterésannos as reflexións que Brecht realiza sobre os intereses espirituais dos diferentes sectores
humanos.
A. |
Parafraseamos: a gran arte borra as
diferencias entre os homes, e, ademais, úneos, pois a gran arte, desinteresada en si mesma, elimina
os intereses de quen a goza. (Reflexión romántica na súa contundencia e ideal no seu
discurso).
|
B. |
Citamos: "na nosa época hai distintos
sectores humanos que responden a intereses totalmente diferentes e que, xa que logo,
reaccionan espiritualmente en forma totalmente diferente. É dicir que se hoxe se fixese gran
arte, fariase para un só deses sectores. E esa arte fomentaria os intereses de se sector, e só
ese sector reaccionaria ós seus estímulos." (Reflexión máis proxectable na historia da
humanidade do que Brecht semella plantexar en Idoneidade do espectador
4.)
|
Arrodeos intelectuais, en palabras de Regnault,
que nos suxiren as seguintes cuestións: ¿Para que sector da sociedade se constitúe un Teatro Nacional?
¿En que sector da sociedade se proxecta o Teatro Nacional? Ou contemplado desde a outra beira,
¿que sociedade se proxecta no Teatro Nacional?
En Francia, como noutros lugares da Europa, o Teatro (=o Poder) esquecia un sector da sociedade
moi ampla o non aristocrático, o non notabre = o
vulgo que ata finais do século XVIII coa Revolución Francesa non fora reconecido pola Política como
sector útil. A partir dese momento o melodrama como xénero e os seus teatros Ambigu-Comique,
Gaîte terán o reconecemento da Política, a tal punto que o teatro Porte Saint-Martin foi designado
ópera do povo absorbida polo melodrama. "Ópera do Povo", un
sintagma que garda moita relación con outro: "Teatro Nacional".
¿Pero cal foi o destino en Alemana do coitado Xoán Salchicha
(Hanswurt), emblema do cómico vulgar encumiado por un sector moi amplo da sociedade
xermana, espírito dun gusto moi espallado na sociedade alemana, cando foi trinchado xustamente,
coma unha salchicha por Gottsched ou por Goethe na procura dunha nova dramaturxia (burguesa)
alemana? ¿A que sector da sociedade dirixía Goethe o seu Goetz von
Berlinchingen; en que sector da sociedade pensaba Lessing cando escribía a súa
Hamburgische Dramaturgie? Non era precisamente para aquel público que se divertía coas farsas e aplaudía a
esgalIa as vulgaridades dos bufóns. ¿Por que non podía ter lugar Xoan Salchicha naquel Teatro Nacional
emerxente, aínda que fose na fresqueira? Está claro que Goethe, SchilIer ou Lessing escribían para un
sector da sociedade moi concreto.
5. Quero entón preguntarme, ¿o que determina o nacional dun teatro?
¿Que fai que un teatro sexa nacional galego, nacional francés, nacional espanol?
¿O sector humano ó que vai dirixido? Continúo preguntando, ¿é o propio galego, o propio francés, o
propio espanol o que determina o nacional dun teatro? ¿E que vén ser o propio: un sector humán, a
lingua, o costume, a relixión, a política? ¿A conxunción de todos estes elementos?
Teño a impresión de que se esgota unha e outra vez este percorrido do
nacional ó teatro (sentido concreto). E teño para min que o sentido abstracto, isto
é, o percorrido intelectual do teatro ó nacional, pode .resultar de interese nas nosas reflexións. Probemos,
así, a afastármonos do obxecto artístico (feito escénico) e colIamos a categoria
Espectador para tratar de definir o nacional do teatro.
A paixón pola ignorancia, seguindo o discurso de Lacan, atrofia o pensamento no estertor do século
XX. Esta paixón determina a diferencia entre público e espectador: o público é unha realidade tanto na
presencia como na ausencia. O espectador é condición sine quanom para que o feito teatral teña lugar:
sen espectador non existe teatro. E concluimos: sen Espectador non existe
Teatro Nacional.
Paolo Chiarini proxecta esta reflexión sobre o espectador con clara e sintética contundencia ó
referirse ó Nationaltheater alemán do século XVIII: "A batalla por un teatro nacional (...) adquire a súa
fisonomía real de problema social no máis amplo senso do termo, e para resolvelo chámase a aquela mesma
clase a burguesía que representa a maioría do país e á que en
definitiva o teatro está destinado. O elemento novo e decisivo sobre o que se fundamentan
as esperanzas de éxito dos organizadores do Nationaltheater, o elemento que poda substituir a atracción
dunha comida fácil á vez que ordinaria é a participación realmente activa e constructiva do público."
Decidido a traballar con esta categoria Espectador asáltame unha cuestión na que non reparara ata
o de agora. ¿Cal é a diferencia entre o feito escénico elevado á categoria de teatro nacional e aqueloutro
feito escénico que non é elevado a tal categoria? ¿Ou podemos concebir todo teatro como teatro nacional?
Esta última xeralidade non me interesa. E así, engado o Espectador a esta dúbida:
¿qué lle fai saber ou percibir, ou que, en definitiva, pon no conecemento do Espectador que se atopa en/diante dun feito escénico
que pode calificalo como propio dun Teatro Nacional? Non doutro teatro, pois así xa queda establecido
Teatro Nacional frente ó resto do teatro, aquel que non é elevado á categoria de Nacional. O que o
poña neste conecemento non ha ser a Lingua, pois esta ha ser común ó Teatro Nacional e ó outro; tampouco o
Estado, pois ambos feitos escénicos están rexidos pola mesma estructura social.
¿Cómo reconece, pois, o Espectador un Teatro Nacional? ¿Polo nome da companía?
6. "Conecemos mal os mecanismos que rexen a dinámica dun grupo de espectadores reunidos para
asistir a un evento artístico", reconece Patrice Pavis, pero conecemos gran parte dos códigos psicolóxicos,
ideolóxicos e estético-ideolóxicos do espectador. Conduzamos a nosa reflexión por este camino.
É certo que a sala de teatro do século XIX mantén unha división clara entre clases. É certo que o
imperativo socialista obriga á unanimidade total. Pero como recolle François Regnault nas súas
reflexións sobre o espectador, a división última realízaa o propio espectador, o individuo, que se identifica ou
autorrexeita. Aquí entran en funcionamento os códigos, pero entre todos eles propios do
individual existen tres elementos que se elevan ó xenérico e que, postos en relación, poden chegar a definir un grupo
de espectadores: o fenómeno de identificación, o horizonte de expectativas e o conecemento da
realidade representada.
Antes sinalamos: hai unha diferencia entre público e espectador. Pero debemos establecer unha
segunda diferencia: a. Número de espectadores e b. Grupo de espectadores. É dicir, establecemos a
diferencia entre espectadores convocados e espectadores identificados entre eles mesmos. Este é o primeiro
fenómeno do que falabamos: a identificación. Pois no espectador prodúcense dúas actualizacións de
identificación: a. Identificación co feito escénico e b. Identificación cos outros espectadores: identificación
colectiva.
Estou certo de que é condición primeira dun Teatro Nacional a conformación dun colectivo de
espectadores no que Brecht chamaba o tempo de pracer estético. Así falamos dunha identificación colectiva e
dunha identificación co feito escénico, pois o pracer estético do colectivo non vén delimitado polo Estado aínda que o Estado poida pretender o que é correcto
estético e incorrecto estético (correcto político e incorrecto político ); este pracer estético do colectivo
non se afirma nunca nun dogma xenético, nin por
suposto substancial do colectivo. O pracer estético depende exclusivamente do obxecto artístico, da súa
conclusión como execución artística. Por iso a identificación do colectivo co obxecto artístico é un
exercicio de completa libertade. O Estado, malia o seu desexo, non pode interferir nesta relación íntima
entre o Espectador e o Teatro, aínda que poida condicionar o feito escénico desde innúmeras
perspectivas. Por iso o exercicio de identificación é unha acción plena de libertade, ben no ámbito do teatro
como no ámbito do social.
Pero o certo é que se o colectivo de espectadores galegos, franceses,
españois é quen de identificarse como galego, francés ou espanol, tamén é certo que a
súa capacidade de identificación non vai máis alá do pracer estético ou definición colectiva (somos
galegos, franceses, españois). Quero dicir que este colectivo autoidentificado non ten a capacidade de definir
o feito escénico ante o que é convocado como Teatro Nacional, pois aquela identificación colectiva tamén
se dá diante do feito escénico que non é elevado á categoria de Teatro
Nacional.
Recapitulación
Conceptos básicos: lingua, sector humano, tempo de pracer estético, identificación colectiva.
Todos eles constitúen a estructura dun Teatro. Sen dúbida han ficar matices a engadir, pero estes
grandes conceptos son fundamentais na constitución dun Teatro Nacional.
Sen embargo, todos eles non son autosuficientes. Fica un elemento substancial para a conformación
dun Teatro Nacional e creo estar certo de que este elemento debe ser definido no marco da Política. A
equiparación constante que fixen entre Teatro e Política debe conducirmonos a unha reflexión última. E
esta realízoa en base á confrontación política de dous sintagmas:
Teatro Nacional / Teatro lnstitucional |
Velaí o Teatro lnstitucional de Galicia, o Teatro
lnstitucional de Espana, o Teatro lnstitucional de Francia. ¿Cal é o contido político de cada ún destes
sintagmas? Evidente conclusión: Teatro Institucional fica condicionado ó status político de Galicia,
España, Francia. Do mesmo xeito que Teatro Nacional é un sintagma condicionado ó
status político de Galicia, España, Francia. Porque Teatro Nacional contén un proxecto político diferente en Galicia,
España, Francia. Nestes dous últimos contextos políticos, Teatro Nacional pode chegar a equipararse
ideoloxicamente a Teatro lnstitucional. Pero en Galicia, Teatro Nacional e Teatro lnstitucional son ideas
diametralmente opostas, antagónicas na súa formulación política. Valoremos:
a. Teatro lnstitucional = Teatro da lnstitución
b. Teatro Nacional = Teatro da Nación |
Cando a Nación desenvolve a súa Política no
marco dun Estado propio España, Francia os sintagmas "Teatro Nacional" e "Teatro lnstitucional"
poden chegar converxer pois a Nación é institucionalizada no marco dese Estado propio. Pero non
acontece o mesmo se a Nación carece dese marco admisnistrativo-económico.
¿Quen dubida da existencia da nación española ou francesa? Ambas nacións
teñen como marco constitutivo un Estado. Como a idea de nación nestes casos é inherente a
España e Francia, Teatro Nacional, como sintagma, pérdese no pre-suposto. Pero
ante a carencia do marco do Estado en Galicia, a escolla entre os sintagrnas Teatro Nacional e Teatro
lnstitucional é principalmente política. Pois ninguén dubida do antagonismo dos
sintagmas Teatro lnstitucional de Galicia / Teatro Nacional de Galicia. O recoñecemento político da institución non conleva o
recoñecemento político da nación. Porque a institución política é dependente doutro marco-Estado.
Así, en Galicia, como noutras nacións sen Estado, lingua, sector humano, tempo de pracer
estético e identificación colectiva dependen da decisión ideolóxica para constituírense na Política como
Teatro Nacional. Non foi outra a decisión no século XVIII para constituirse o Nationaltheater. Nesa
relación de isomorfia, o Teatro Nacional é na Política o correlato do Estado. Xa que logo, carecer de Teatro
Nacional é carecer de identidade política, de autoconciencia colectiva, e, como dicía Paolo Chiarini, na
consecución deste status teatral o concurso activo do Espectador é parte fundamental na constitución
dun Teatro Nacional.
O teatro como
conciencia
nacional. Cara a universalidade
do nacionalismo. |
Se no século XIX se apuntaron as teses reaccionarias do significativo nacional así como aquelas
outras teses liberadoras argumentadas no dereito universal á libertade, o século XX presenciou como
ambas as dúas posturas coñeceron nos seus máis terribles epígonos o esnaquizamento daquel dereito
universal no nome da lexitimidade nacional. Endexamais o lexítimo dereito da libertade dun povo pode
ser defendida por medio da destrucción do mesmo. A libertade, lonxe de ser un privilexio, é un dereito
inherente ó ser humano.
Pero o noso é o debate do teatro. E aquí resérvome o dereito a lembrar as palabras de Lessing, que,
aínda enunciadas en 1767, non deixan de ser plenamente contemporáneas. Desde o seu proxecto de
Nationaltheater en Hamburgo, o autor da Hamburgische Dramaturgie manifesta as súas
preocupacións que non son senon un devocionario auténtico: "¿E que dicir da ben intencionada idea de proporcionar
ós alemáns un teatro nacional, cando os alemáns non somos aínda unha nación? Non falo da constitución
política senon sinxelamente do carácter moral. Case podería dicirse que este carácter sexa o de non querer
posuir ningún carácter propio. Somos aínda os rendidos imitadores de todo o que nos vén de fóra, e moi
especialmente seguimos a ser os máis servís imitadores dos nunca ben ponderados franceses; todo o que
nos chega da outra beira do Rin é belo, encantador, delicioso, divino; prefeririamos negar o
testemuño dos nosos propios ollos e ouvidos a admitir o contrario; preferimos coller a vulgaridade por desenvoltura,
a impertinencia por gracia, o aceno por expresión, a cantinela da rima por poesía, os berros por música,
antes que dubidar no máis mínimo da superioridade que este povo admirable, o primeiro povo do mundo,
como a cotío acostuma definirse modestamente a si mesmo, recibíu como don dun destino xusto en todo
o que existe de bo e fermoso, de nobre e sublime."
Lessing diferencia a constitución política do carácter moral con gran acerto ó meu entender; este
carácter moral da nación verquido no teatro vén corresponderse con aquela identificación colectiva da
que falabamos con anterioridade. O seguinte paso á identificación colectiva é a constitución política do
Teatro Nacional. O Nationaltheater de Hamburgo, para o que Lessing traballaba como
dramaturg, é boa proba de como a constitución dun Teatro Nacional está ligada, nun primeiro momento, ó sector
humano-colectivo identificado entre si, para inmediatamente adoptar un contido político.
¿Pero que acontece coa conciencia nacional? Hai quen teima en
recoñecela e, mesmo, en describila. Falan algúns de temática nacional, de espírito
nacional, de maxinación nacional... ¿Existe unha temática nacional propia? Dando voltas ó redor destas
cuestións pregúntome: ¿existe unha escultura nacional propia? ¿Existe unha pintura nacional propia?
¿Existe unha performance nacional propia? ¿Existe esa estética nacional propia que nos define como nación e que, no noso caso, debe proxectar o Teatro
Nacional? E afirmo, ¡abofé atopamos unha arquitectura nacional propia, en Galicia,
España, Francia! Pero, pregunto, ¿qué é máis nacional galego: a casa de labranza coa corte e a lareira na pranta baixa e as
estancias na pranta superior ou un edificio de seis prantas con vivendas de 60 metros cadrados e
calefacción central? ¿Cal destas vivendas é máis galega? Estou convencido de que é tan galega unha
construcción coma a outra, aínda que o planeta estea infestado de edificios de seis prantas con vivendas de 60
; metros cadrados e calefacción central.
Xa que escribo neste meu espacio de libertade cedo a lúdica tentación de lembrar, con todo o
respecto, a Murguía na súa retlexión a este respecto: "(...) todos os nosos artistas [os galegos] semellan
dotados dunha certa personalidade que lles leva a ser eles e máis nada que eles, non hai outro remedio que
pensar que, se ben pode entrar por algo o noso carácter reservado e un tanto levantisco, non por
eso debemos descoñecer que hai no artista galego un elemento de orixinalidade poderosísimo que lle obriga a
percurar por si sóio o que desexe, e a realizar polos propios medios aquelo que
soña." Este texto foi escrito en 1874; pero en 1961 Seoane supón que "se existe unha maxinación galega (...) existe, como é
natural, unha arte galega." ¿Onde se sustentan estas posicións? Descoñezo o emprego de catalizadores no
ámbito da moral, do carácter e da imaxinación.
É certo que as culturas posúen determinados rasgos distintivos configurados polos seus contextos
socioeconómicos e que se proxectan de maneira desigual nas manifestacións artísticas.
É certo que podemos chegar a agrupar algúns destes rasgos distintivos, pero afirmo, sen dúbidas nisto, que debemos
distinguir entre rasgo distintivo e temática nacional. Non dubldo que para alguns a gaita sexa un elemento
constitutivo dunha temática nacional, como para outros o é o touro. Pero tamén poden ser, igualmente,
elementos constitutivos desa temática o violín ou a volvoreta.(4)
Ó fin, quero con isto adiantarme a un debate estéril pero inevitable: o debate sobre a nacionalidade
do texto teatral e do autor. ¿0 contido nacional do Teatro deriva da identidade do autor?
Baixo a presunta argumentación non lonxana do que pode semellar razoable nunha primeira instancia:
"quen menor pode expresar a conciencia nacional do galego, do español, do francés senon o autor galego,
español, francés" agáchase a estolidez da fronteira intelectual. Négome a validar un simplismo de tal
envergadura. Claro que existe un paraloxismo evidente: o teatro francés exprésase en lingua francesa e,
xa que logo, o autor que emprega esta lingua é natural que sexa francés pois por iso foi educado nesa
lingua, parte consubstancial da súa identidade. Unha grande maioría dos autores que escriben en francés
son franceses; unha grande maioria dos autores que escriben en catalán son cataláns. Estupenda
obviedade. Tampouco resulta de interese entrar no debate sobre a temática nacional do autor belga que escribe
en lingua francesa ou do irlandés que escribe en lingua inglesa. Simplismos. ¿A alguén se lle ocorre
definir a O'Casey como autor inglés? ¿Ou a Rodolfo Santana como dramaturgo
español? Porque este debate, vello e doente pero aínda actual, sobre a
nacionalidade do autor e a súa temática nacional non é outra cousa que o lastre insoportable do logocentrismo,
desa antiga teima en facer xirar o teatro ó redor da palabra, con exclusividade e alevosía, cando xa no
século XVIII ilustres teatristas como François Riccoboni, Nougaret ou o mesmo Jakob Engel defenden o
escenocentrismo como clave da creación teatral, non sen desmerecer o Poeta pero definíndoo como unha
parte máis integradora do equipo artístico: director de escena, actores, escenógrafos... Despois de tres
séculos continuamos sometendo o debate teatral á dictadura da palabra desatendendo o referente escénico como verdadeiro eixo de calquer análise teatral
que se pretenda minimamente rigorosa. Daquela, En attendant Godot poderá ser tan galega, como
española ou francesa. É certo que o código lingüístico é un elemento central na posta en escea do teatro
textuaI (5),
pero se os vellos academicistas e os obtusos recorren o nivel lingüístico do texto teatral eu digo: que cando
se realiza unha traducción dun texto dramático (En attendant Godot á lingua galega, por exemplo) esta,
conceptualmente, non atinxe só ó código lingüístico, senon, de igual xeito, ó código escénico, e esta
traducción será formulada polo director de escena, actores, deseñadores de vestiario, de escenografía e
atrezzo, músicos... Toda posta en escena é unha traducción, malia a máis dun bardallas que atrevido
anuncia que fará o Hamlet de Shakespeare. ¡Pobre o autor inglés, que desde o silencio da morte lle soban
o apelido sen o menor coidado! Está claro que ningún imbécil ha escribir novamente
to be or not to be, ¿pero, que hai dos que, satisfeitos de ignorancia, presumen
de facer o Hamlet de Shakespeare, en troques de facer un Hamlet?
A fin de contas ¿non pode o Woycek de Büchner
formar parte do repertorio teatral nacional galego, espanol, francés? Evidentemente falamos de
traduccións; e mesmo da lingua orixinal para espíritos con certa sensibilidade.
¿Acaso Hamletmachine de Müller non pode expresar á perfección a conciencia nacional
galega, espanola, francesa? ¿Por qué os alemáns non deixan de levar a escena La vida es
sueño de Calderón? O bo teatro, aínda que dirixido a un sector humano, ha ser sempre universal.
Recordo no ano 1995 uns entremeses de Cervantes traducidos ó árabe clásico, montados por unha
companía marroquí e levados a escena por un director espanol. Un traballo excelente. Así o testemuñaron os membros dun xuri que premiaron esta
montaxe no marco dun festival internacional. Pero agora o tempo e o anonimato me permiten traer á memoria
as palabras do presidente do xuri, que, contrario a este premio, fundamentaba a súa critica en que aquel
espectáculo non era árabe. ¿Como podía un director español montar un espectáculo árabe con textos de
Cervantes? Sen embargo, aínda recordo a ovación pechada do numeroso público congregado no Mulay
Rachid, un dos teatros máis importantes de Casablanca. Aquel público, como os actores, sentían seu
ese espectáculo. Tan seu como a posta en escena que o mesmo presidente do xuri fixo de
O inspector de Gogol. lronías do destino (!).
Acudo a Lessing unha vez máis a este respecto: "No teatro", di G. Ephraim Lessing, "non debemos
aprender o que fixo este ou aquel home, individualmente, senon o que faria calqueI home dun
determinado carácter nunhas circunstancias determinadas. O fin da traxedia é moito máis filosófico que o da
historia; e significaría rebaixar a súa dignidade o feito de convertila nun simple panexírico de homes famosos,
ou de abusar dela para alimentar o orgullo nacional." Teño para min que esta observación encerra a idea do
nacional proxectada na categoría do universal; pois se antes viamos que a tese do nacional pode conformarse
na lectura do reaccionario, isto é, o que vén ser a conformación do nacional sobre o limitado, existe tamén
a outra posibilidade, o postulado nacional actualizado na extensión do seu concepto, no universal e ilimitado
que se eleva na abstracción a categoria absoluta. E aquí radica o problema ideolóxico do nacionalismo, pois
como tal só entendo a libre autodeterminación dunha conciencia colectiva, pois é un valor universal o dereito
irrenunciable á libertade. Esta libertade da conciencia colectiva é constituída mercé á libertade das demais
conciencias; só así o nacionalismo pode ser concebido como unha forza universalista.
Interésame a libertade como valor universal, e defendo o dereito a conformar a
miña autoconciencia e a executar a miña identificación con outros homes. Por iso, un Teatro Nacional,
por riba das categorias estéticas debe sustentarse, fundamentalmente, sobre a expresión da autoconciencia
dunha sociedade de individuos identificados entre eles mesmos, sobre a posibilidade política de expresar esta
identificación.
Recapitulación
Se a pregunta: ¿existe unha temática nacional propia? é reiterada neste tipo de debates, e ó fin
torna en intensa polémica, teño para min que a súa resposta non é de conclusión imposible.
Poderiamos afirmar que existe unha temática na dramaturxia galega de comezos de século XX, que hai
certas tipoloxías que se repiten, certos contextos; pero, se ben isto é certo, ademais de confundir
estas circunstancias cunha temática nacional propia vén ser como afirmar que non
importa como se conta a historia, senon a historia que se conta, idea obtusa que non
chegaría a explicar a diferencia entre os Ulises de Homero e de James
Joyce, ¿cal é a rentabilidade intelectual de tal afirmación?
lnterésame esa posibilidade política de expresar a identificación colectiva no ámbito teatral. Non me
interesa a temática. Se non a posibilidade política de executar unha temática.
lncidir no asunto da temática propia, debatir o contido da temática nacional, determinar cais son os
elementos constitutivos dunha temática nacional e cais deben ser desconsiderados, coma se se tratase de
computar un relatorio, ademais de limitado conceptual presupón algo arriscado politicamente: que o
feito escénico pode ser analisado e debatido ailladamente, sen relación evolutiva co seu contexto. A
pregunta debe ser, entendo, ¿cal é a utilidade do Teatro Nacional no seu contexto?
O Teatro Nacional é un proceso máis na evolución política da sociedade.
Nun estudio sobre a creatividade, Gerd Binnig aplica a estructura fractal para explicar os procesos
naturais da creatividade humana. Eu creo que podemos extender esta aplicación
ó feito escénico para definir a súa dimensión política. O fractal é un
concepto matemático que se refire a aquelas estructuras xeométricas insertas noutras, estructuradas sobre
outras e semellantes, xa que logo, entre si; neste sentido, o fractal é parte constitutiva do sistema
evolutivo e sustenta a capacidade evolutiva dun sistema. Mandelbrot exemplifica o fractal coa figura da pirámide que á súa vez contén outra pirámide e así
sucesivamente; esta figura da pirámide tamén é empregada por Binnig para representar a evolución, pois
nas evolucións agáchanse á súa vez outras evolucións e nestas outras evolucións, etc." Entón,
podemos definir o feito escénico como unha parte constitutiva na evolución da sociedade; desde as sociedades
máis primitivas ata as desenvolvidas tecnoloxicamente, o teatro ou as formas parateatrais están
presentes na vida cultural, relixiosa ou política. Creo que podemos poñer a Arte en xeral en relación con este
concepto matemático, pois a Arte forma parte do proceso evolutivo das sociedades.
Así pois, un Teatro Nacional é un paso máis nesa evolución, na evolución política da sociedade, e este
paso é o que a min me interesa. A posibilidade política de avanzar inherente ó Teatro Nacional. Tamén
creo que esta posibilidade é exclusiva do Teatro, frente as demais artes, xustamente pola súa relación
de isomorfia coa Política. Esta capacidade conférelle ó Teatro unha dimensión social que o Estado non
descoñece; temos exemplos abondo na historia da humanidade nos que comprobar que a
transcendencia política do Teatro é relevante.
E esta relevancia política do Teatro Nacional é universal.
¿Quen podería poñela en dúbida?
O home, tradicional síntese entre o mundo da materia (animal) e o mundo de Deus (razón)
defendida pola teoloxía, sufre no século XVIII unha crise que renovará completamente os ámbitos das ciencias,
das artes e da propia teoloxía. Esta crise rasa por unha nova significación do home, como individuo,
entidade presente frente ó colectivo.
Nesta época onde o concreto e o cotián son elementos pertinentes nas elaboracións intelectuais,
aséntanse as bases da antropoloxía como ciencia que procura esa identidade concreta do individuo. Se
Georges Gusdorf afirma que "l'interrogation psychologique développe et systématise l'exploration de Ia
conscience humaine, déliée des normes transcendantes, et dont on s'efforcera de ressaisir les articulations
concretes. La discipline nouvelle reflete un nouveau régime de l'existence, où
chaque individu a conscience de vivre une vie qui lui appartient en prope", a materia do home tamén precisa de estudio, e a
anatomía descriptiva xa se formaliza a comezos do XVIII como primeiro paso cara unha antropoloxía, con
tratados como os de J. Drake, Anthropologia nova (1704) e de Teichneyer,
Elementa anthropologiae sive theoria corporis humanis (1718).
Ó abeiro desta procura moderna da orixe do home establécense os primeiros límites que acabarán
por definir a ideoloxía racista.
Os defensores da polixénese son un bo exemplo disto, e J.-Fr. Meckel un
expoñente prematuro destas teses. En 1757 e ante a Academia de Berlín, Meckel expón as súas ideas sostendo que na disección
realizada a un home de raza negra podía observarse a negrura do seu corpo medular, similar ó dun mono.
En 1766 Camper rexeita as argumentacións de Meckel realizando unha disección no corpo medular dun
home de raza negra, outro de raza branca e dun orangután. Pero Gôttingen e Estrasburgo aceptaban as
teses de Meckel, e non había posibilidades de retroceso. O propio Camper, sen pretendelo, anos máis
tarde asentará unha idea central na ideoloxía racista: a teoría estética do ángulo facial.
Pero non todos os antropólogos do XVIll defenden estes postulados racistas; xa nos referimos con
anterioridade á obra de Blumenbach e as súas teses igualitaristas.
Nesta defensa da igualdade da especie humana e co obxecto de repudiar o totalitario ideal europeu de
beleza como canón sobre as demáis belezas asiática, africana..., Camper establece as bases dunha
teoría estética do ángulo facial, mediante a cal afirma que a beleza é un valor relativo dependente do seu
contexto antropolóxico. Xa Diderot fica gratamente sorprendido en 1774 na Haya coa súa
Dissertation sur les traits caractéristiques du visage de différents peuples,.. de
même que ceux de différens âges de I 'homme et du bei antique. Camper critica a
teoría estética da Beleza Ideal que, por suposto, é a beleza occidental, que
europeiza, por exemplo, os negros na pintura. Esta beleza "ideal" que non se afasta da raza branca é a
que defenden estetas como Winckelman ou Hemsterhuys; frente a eles, Camper trata de establecer
criterios de alto rigor científico que apoien as súas teses igualitaristas, así que partindo do ángulo facial
resultado entre unhas liñas imaxinarias que parten do mentón e van ata o centro da fronte e ata o conducto
auditivo ennumera os diferentes ángulos faciais correspondentes a cada raza, do que conclúe que
cando o modelo se alonxa desta angulación, alónxase do seu ideal de beleza, isto é: cada raza ten o seu
propio ideal de beleza.
Pero esta relación de ángulos faciais non deixa de ser
interesante. Partindo do can e rematando no antigo home grego ideal máximo de
beleza, Camper relaciona os seguintes ángulos (6):
can 35
cercopitheque 42
orangután 58
xoven negro 70
calmuque 70
europeu 80
antigo grego 100
O resultado desta tese non é descoñecido e Gossiaux precisa as súas consecuencias: "L'on peut lire
dans de nombreux traités d'anthropologie de Ia première moité du XIXe siècle, énoncé comme une loi
mathématique indiscutable, que I'angle facial d'un individu (...) constitue Ia mesure même de son
intelligence et de ses facultés morales". Esta "matemática indiscutible" é similar a establecida por Charles
White en An account of the regular gradation in man (1793), quen, seguindo criterios de parello rigor
científico, propón unha taxonomía para describir a raza humana en base ó
tamaño dos órganos xenitais, aínda que se refire visiblemente á lonxitude do
pene. Tras unha laboriosa investigación conclúe que o pene do home negro é máis grande que o do
branco, o que lle permite afirmar que o home de raza negra é a etapa intermedia entre o mono e o home de
raza branca. Realmente, trátase dunha matemática indiscutible baseada no sistema métrico decimal.
O século XX non ignora estas "matemáticas", e temos exemplos abondosos de como o diámetro do
cráneo, a cor da pele ou dos ollos, a forma do naris son valores que determinan a medida da intelixencia,
consideración ou do dereito á existencia do ser humano. Así que cando un individuo ou un grupo de
individuos establecen estas "matemáticas" como valores nacionais, só podo calificar este postulado de
puro e bastardo totalitarismo.
É evidente que as pegadas da antropoloxía de comezos do XIX están presentes en determinados
ámbitos da política menor, afincada nese valor reaccionario do singular ó que nos referimos noutra
ocasión. É esa decimonónica necesidade de describir, de simplificar a natureza nun elemento exiguo co que
poder delimitar un pequeno estado de cousas, unha simplicidade da realidade, enfin.
Así que cando demando un Teatro Nacional para unha nación sen estado para
Galicia non pretendo soster esta idea nunha descrición anatómica ou moral, nunha somera relación
de caracteres que definan o que é propio da nación e o que non, senon que defendo no ámbito da arte a capacidade de
autorrecoñecemento dunha sociedade, dun grupo de individuos, elevada a categoría de Política, e esta é unha
demanda sustentada nun valor universal, o dereito á libre expresión.
Bastia e Lisboa, 1995.
Santiago de Compostela, 1999.
(1). Non podemos obviar aquí a decisiva influencia da antropoloxía
anatómica de finais do XVIII e comezos do XIX, que contribuíu
a afortalar a ideoloxía racista de determinados ámbitos políticos.
Cómpre lembrar nomes como os de Charles White ou J.-Fr. Mec
kel, ou a teoría do ángulo facial á que nos referiremos máis adiante. Certas tendencias nacionalistas atoparon no acerto
cien
tífico decimonónico razóns obxectivas para defender a superiori
dade de determinadas sociedades sobre outras. Tamén é certo que
non todos os antropólogos da época defenden postulados racis
tas; Blumenbach e a súa extensa obra De generis humani varietate
nativa (1775), Decades VIII craniorum diversarum gentium (1790-
1808), Institutiones physiologicae (1798), Abbildungen nuturhistoris
cher Gegenstãnde (1810) é un exemplo a destacar da tese que
defende o principio da igualdade xurídica e antropolóxica de
todos os homes.
(
2). Se recoñecemos as relacións de isomorfia entre o Teatro e a Polí
tica e afirmamos que as sociedades se recoñecen no Teatro, creo
que este aspecto ó que nos referimos verbo das dúas tendencias
que xorden no seo do concepto nacionalismo precisa algunhas pun
tualizacións, pois no discurso vulgar logo se misturan ambas pos
turas: a reaccionaria e a universalista, e todas as nos as reflexións
están construídas a partir dunha idea universalista e liberadora
do nacionalismo, non desde a súa perspectiva reaccionaria.
Tamén é certo que esta última posición poderia, simplemente,
definirse como totalitarismo. En calquer caso, paréceme intere
sante adicarlle un espacio ás consecuencias políticas da antropoIoxía anatómica de finais do XVIlI, cuestión que analizo de
maneira sintética no Apéndice.
(3). Con ser outro asunto, quero citar as palabras do
controvertido antirrepresentacionalista R. Rorty, quen referíndose os
inteletuais os críticos de esquerda defíneos como parte integradora da
cul tura liberal posmodema, e critica a súa falsa postura antiliberal;
se ben explicita ós intelectuais da academia norteamericana con
temporánea. Considero igualmente útil a súa crítica para os inte
lectuais das "prósperas democracias do Atlántico Norte" de R. Unger, ó que o propio Rorty se
refire:
"A meirande parte dos crí
ticos de esquerda están ben dispostos cara o antirrepresentacio
nalismo que defendo, pois esta é a concepción tanto de Nietzs
che y de Foucault como a de Deweye Davidson. Pero se conciben
a si mesmos fóra da cultura sociopolítica do liberalismo coa que
se identificou Dewey. (...) Sen embargo, cóstame consideralos
foráneos a esta cultura; semellanme persoas que desempeñan
unha función unha función importante en esa cultura. Non
vexo que crearan unha cultura alternativa, nin sequer que a con
cebiran. Entendo que a cultura da democracia liberal aínda pro
porciona unha multitude de oportunidades de autocrítica e reforma, e creo que os meus críticos de esquerda son
conciuda
dáns que tiran bo proveito destas oportunidades. Sen embargo, e!es parecen concebirse a si mesmos vivindo nunha
casa-prisión,
da que deben escapar antes de comezar a destruila". Sen entrar a
valorar o pensamento de Richard Rorty creo exemplificador a súa
idea da imposibilidade da intelectual idade contemporánea esquerda
foucaultiana de esbozar unha utopía, cando menos,
como alternativa á crítica das "contradiccións internas" da socie
dade. Cando é o propio Estado o que produce a súa autocrítica
para reforzarse. Claro que o propio Rorty non fica libre desta crí
tica; ambígua é a súa resposta a Clifford Geertz sobre o etnocen
trismo en Objetividad, relativismo y verdad. Escritos filosóficos 1.
Pai
dós. Barcelona: 1996.
(4). Temática nacional considerada como metanarrativa, ligada a un
concepto nouménico, e non creo que a estas alturas sexa posible defender nada cercano a unha categoría absoluta. Descubro que
esta postura non é outra que a posmodema de Lyotard. Pero se
somos incrédulos respecto ás metanarrativas, ¿como concebir a proxección política do Teatro Nacional, senon como
metanarrativa? Entón recupero a noción de efecto de contraste de Richard
Rorty, e opoño á metanarrativa filosófica a narrativa histórica: "As persoas
teñen dignidade non en virtude dunha luminiscencia interior, senon porque comparten estes efectos de contraste. Un
corolario desta concepción é que a xustificación moral das institucións e prácticas do noso grupo (...) é no substancial cuestión
de narrativas históricas (mesmo os escenarios sobre o que é probable que suceda en determinadas continxencias do futuro), en
troques de metanarrativas filosóficas. O respaldo principal da historiografía non é a filosofia, senon as artes, que serven para
despregar e modificar a autoimaxe dun grupo, por exemplo, vituperando os seus herois, demonizando os seus inimigos,
establecendo diálogos entre os seus membros e volvendo a enfocar a súa atención". Lonxe da fe na metanarrativa, só existe
o fundamento da identificación dun grupo social na perspectiva
"interés dunha comunidade historicamente condicionada" e non a perspectiva da metanarrativa "o interés común da humanidade".
Para abondar no concepto "rasgo distintivo" é de interese o artigo de Richard Rorty "Liberalismo burgués
modemo" (Op. Cit.).
(5). Non é que esta definición me resulte satisfactoria, pero si útil no
discurso. En calquer caso, concibo unicamente o teatro, na súa multidisciplinariedade.
(6). Non é ata a morte de Camper que fai aparición a súa contribución fundamental sobre o asunto que nos ocupa:
Dissertation sur les Variétés Naturelles qui caractérisent Ia Physionomie des hommes des
divers climats et des differens âges. Suivie de Réflexions sur Ia Beauté;
particulièrement sur ce//e de Ia tête... et d'une Dissertation sur Ia meilleure forme des souliers (1791).
AAVV: L'homme des lumieres et la decouverte de ilautre. Editions de l'Université de Bruxelles. Bruxelles:
1985.
Badiou, Alain. Rapsodia por el teatro (Breve tratado filosófico). Ágora. Málaga: 1993. Existe unha
traducción á lingua galega do mesmo texto en Ed. Sotelo Blanco, realizada por Luís Martul e Emilio Araúxo,
publicada en 1994.
Binnig, Gerd. Desde la nada. Galaxia Gutenberg/ Círculo de Lectores. Barcelona: 1996.
Brecht, Bertolt. Escritos sobre teatro. Nueva Visión. Buenos Aires: 1970.
Engel, J. J. ldées sur iegeste et l'action théâtraie I-lI. Slatkine. Geneve: 1979.
Lessing, G. E. Dramaturgia de Hamburgo. ADE, Serie: Teoría y práctica deI teatro n° 5. Madrid: 1993.
Pavis, Patrice. Diccionario del teatro: Dramaturgia, estética, semiología. Paidós Comunicación. Barcelona:
1990.
Regnault, François. Espectador e actor (Trad. Luis Martul e Emilio Araúxo). Imprenta Tórculo.
Santiago de Compostela: 1995.
Seoane, Luis. '"Arte Galega", Cuademos da Gadaña, n° O. Brais Pinto. Madrid: 1979.