v1susodetoroconversa006.html
(O HORROR SILENTIS/I. A
AVENTURA. A VIOLENCIA)
Quen vive toda a vida nun negocio
onde hai xente, vive sempre no ruído, nas voces, nos ruídos de
fondo, de tal maneira que para min o estar só, dentro da casa no
silencio, é unha anomalía. Realmente eu padezo de algo que é
un medo contemporáneo: o horror silentis?. A xente ten
medo a estar soa. Eu non teño medo a estar só, a soas conmigo
mesmo, nin a falar no sentido de verme a mín mesmo, pero si que
instintivamente escapo do silencio. Chego a casa e prendo a
radio. É unha lástima porque o silencio é unha marabilla, é
un bálsamo . Cando ven en doses axeitadas. E cada vez é máis
escaso. A xente nova pásalle como a min, xa case non sabe estar
en silencio. No fondo o silencio déixanos a soas con nós
propios, e iso é cada vez máis insoportábel para o
"eu" contemporáneo.
Recordo tamén ir os domingos ao
cine cos meus amigos. O ir ao cine era un acto colectivo. Na
saída do cine volviamos a repasar as escenas da película, a
representalas, e a xogar as escenas de piratas, romanos,
vaqueiros... Reviviamos a película. Estabamos entre o soño (a
película que tiñamos aínda no fondo da cabeza) e o xogo
colectivo. Estabamos nun presente de xogo pero estirabamos aínda
o soño. Recordo unha película marabillosa que volvín a ver
todas as veces que a puxeron: Los Titanes. Seguramente
que se a vexo hoxe levo as mans á cabeza do malo que debía ser
aquel "peplum". Mais para min naquel momento en
"Los Titanes" había aventura, a violencia da aventura,
as loitas, pero tamén o horror dun mostro, que era a Górgona, e
había este cruce que eu realmente creo que é a aventura, cando
se xunta o valor heroico, enfrontarse individualmente a un perigo
mortal, co horror, co sinistro, co mostro que da noxo porque é
inhumano. As películas educáronnos na ética da aventura, do
aventureiro. Pero eu non teño claro se é bo ou malo educar aos
rapaces na aventura. Para min máis ben si. Pero a aventura é a
guerra, non nos enganemos. O heroe o que fai é matar. Entón aí
entra un problema moral que non teño claro, non o teño resolto.
Cando lles dicimos aos nenos que non xoguen con pistolas, que non
xoguen a matar, non sei se é bo ou malo.
Este é un tema de moral. Nos
últimos anos empezan a difundirse algo a través dos medios as
ideas pacifistas que critican a educación para a guerra, o
militarismo. Aínda que a publicidade e as películas propagan a
agresividade, o machismo, a deshumanización con moita máis
eficacia. No mundo da miña infancia a sociedade era concibida
como un cuartel, un cuartel católico, no que o Exército
español e a Igrexa católica tiñanos presos a tódolos
internos, un colexio nacional-católico. Era unha educación
absolutamente odiosa, machista e fascista. Militarismo puro, os
nenos desfilábamos na escola, a sociedade enteira desfilaba.
Aparece un problema que ten unha
dimensión estética e ética. Cando os nenos viamos aquelas
películas estabámonos educando en valores épicos, e polo tanto
en valores guerreiros, pero estabámonos educando no valor,
físico, moral, no heroísmo e a aventura. E os valores da
aventura son: a lealdade aos amigos, ao teu pobo, á túa xente,
á túa familia, e sobre todo tamén a coherencia, é dicir, a
lealdade a ti mesmo, a insistencia en ser ti mesmo. Eu creo que
todos estes son valores positivos, e logo ademais está o valor
para desafiar ao que te quere destruír, ao que cuestiona a túa
identidade. Se cuestionamos todas as películas guerreiras e
impedímoslles xogar..., eu non sei que pasa, en que os educamos,
¿na anemia da vontade, do valor?. A nivel simbólico é
necesario, pero ao mesmo tempo non queremos educalos para matar a
ninguén. Estou desconcertado: non teño ningunha resposta.
Penso que en parte ten a ver co
medo a morte, que tamén é o medo á vida, pois a morte é a
componente fundamental da vida, percórrea toda. Pretendemos
evitar a morte. Hoxe cando morres desapareces, o teu cadáver
faise invisíbel, lévano para un tanatorio nas aforas da cidade,
apartado. Eu recordo antes cando sacaban a caixa da casa, a xente
que acudía alí, mesmo os desfiles solemne, con banda de
música...A morte era un acto social, a fin dunha vida social,
non era algo privado. Hoxe morrer parece que é de mal gusto,
ninguén quere saber que morres. Acabaremos morrendo como
cagamos, en privado no báter. Logo tirarán da cadea e alá
iremos. Se falas cunha persoa nova de que queres comprar unha
parcela no cemiterio, quen che escoita sacode a cabeza como
querendo apartar a conversación, como dicindo que é unha
conversa de mal gusto. Como se en morrendo non te tiveran que
meter nalgún lado. Eu penso que a tendencia que se vai
extendendo de preferir a incineración ao enterramenteo ten a ver
coa impresión de que a incineración é como unha desaparición
máxica, unha morte volátil. Pois eu non, eu quero que me lembre
a miña xente. E quero que a miña lembranza os ilumine dalgún
modo, que estando eu morto o meu cariño os alcance aínda, os
protexa dalgún modo.
A presencia real da morte tiña un
valor educador tamén que se perdeu. A trivialización da vida
conduce a que a morte non se considere, se oculte. A morte tiña
un valor educador na vida das persoas. Hoxe en día, como se
ignora que existe, desaparece a morte e polo tanto desaparece
tamén a vida. Faltando a morte falta a vida viva,
paradóxicamente.
O problema que temos hoxe é que
non queremos educar aos rapaces para matar, pero ¿que ocorrerá
se teñen que defenderse? Se non os educamos para matar como unha
posibilidade, ¿estámolos educando para vivir? Estámolos
educando para unha vida na que está excluída a necesidade, a
continxencia de que poden morrer. Non sei ben, quizais nos
equivoquemos cando educamos aos rapaces.
Perfílase un problema moral, que
é o problema de matar, o problema de quitar a vida a alguén.
Establécese o problema da necesidade. Na vida actual non existe
a necesidade. Fai pouco dixenlle a miña filla que ela nunca
coñecera a fame: querer comer e non ter qué comer, pero é bo
coñecer a fame. O certo é que eu tampouco, sequera é ben saber
o que descoñeces. O refrán do meu pai, que é castellano
refraneiro, é que "no hay mejor sazón que el hambre".
Nada lle dá máis sabor á comida que a experiencia da fame. Do
mesmo modo a desaparición da necesidade fai que a vida sexa
trivial, sen sustancia nin valor. Ao final non sabemos o valor
das cousas que temos. Se nunca careciches de algo nunca saberás
o seu valor. Moitísima xente, todos algunha vez, soubemos o que
nos importaba algo ou alguén cando nos faltou.
Unha cousa é ser pacífico e outra
cousa é educalos para unha vida na que están a salvo da vida,
na que nunca ninguén os vai atacar, na que non van ser
molestados. Estamos preparándoos para unha vida na que nunca van
correr riscos, na que non hai perigos. Pero ¿E si hai perigos?
¿Quen te vai defender se ti non tes a responsabilidade de
defenderte a ti mesmo?
Daquela teno de facer o Estado. Por
un lado estamos creando seres irresponsabeis, infantís. Son
servos, irresponsabeis, non son capaces. Pero por outro lado o
Estado, para esa continxencia de vida ou morte precisa un
exército. Este é o problema que eu considerei cando apadriñei
no seu momento obxectores de conciencia. O conflicto entre o
dereito a unha ética individual, pacifista, que me sinto
obrigado a defender, ten un valor bo, pero ao mesmo tempo
constato que cómpre un exército. Constateino cando, como
consecuencia do ataque brutal contra Irak que lle permitiu aos
EE.UU. establecer fortes bases militares nesa zona estratéxica
polo seu petróleo, desencadenouse unha onda de insubmisión ao
servizo militar obrigatorio e plantexou na sociedade española o
tema da obxección de conciencia. Case ao mesmo tempo houbo a
guerra en Iugoslavia. ¿Se non hai ningún exército quén
defendería a aquela xente? Porque hai xente que si que estaba
disposta a matar, a facer unha limpeza étnica. E vaina haber
sempre.
Esto plantexa tamén o problema que
eu me cuestionei durante o Franquismo. A miña conciencia
política e a miña militancia leváronme a considerar o problema
da loita armada e o problema de matar. Non só polo teu país,
tamén pola túa idea. O país son moitas cousas. A militancia
antifascista prantexounos a moitos o tema da loita armada: fronte
a un estado militar que utiliza exército e policía armada
contra a poboación ¿é lícito ou non é lícito moralmente
defenderse tamén coas armas? Hai un aspecto que é a
efectividade política: ¿a qué te conduce? A experiencia da
guerra civil fai máis ben pensar que conduce a autodestrucción.
Un estado moderno militar non pode ser vencido desde fora por
unha poboación que non pode armarse. Iso conduciría á
aniquilación, iso foi o que fixo Franco: aniquilar a sociedade,
deixar unha sociedade esnaquizada e débil na que el podía
mandar como un vampiro absoluto.
Outra dimensión a parte da
política é a dimensión moral. Eu cuestioneime o tema seguinte:
¿se eu teño oportunidade matar a Franco e librar a sociedade
dun tirano cruel e pernicioso, faríao? E ese é todo un tema.
Agora falamos da loita armada, do pacifismo e de matar como un
absoluto, pero hai situacións nas que eu non teño unha resposta
clara, hai situacións excepcionais nas que moralmente non sei se
é posíbel ou non, se é xusto ou non matar. O que si sei é que
o franquismo foi tan radical que nos obrigou a todos a considerar
temas tan radicais como a loita armada, o problema de matar.
E non esquezamos que do franquismo
ven o G.R.A.P.O e a E.T.A.. Poderá dicirse que noutros países
hai loita armada e non o franquismo, pero o certo e que E.T.A.
naceu contra o franquismo e os G.R.A.P.O naceron do franquismo.
Iso está relatado no libro de conversas que fixen con Camilo
Nogueira e moitas máis persoas, a loita armada do GRAPO naceu
directamente da represión policial.
E logo hai outros problemas no tema
de matar, o tema social e o tema xurídico de se o estado ten
dereito a tirarlle a vida a unha persoa. Eu son contrario á pena
de morte, creo que os estados non teñen dereito a tirarlle a
vida a unha persoa. Agora ben tamén digo que se unha persoa lle
fai mal a alguén que eu queira ou me fai mal a mín, se pretende
destruírme a min ou aos meus, eu creo que eu se podo mátoo. E
xenio paréceme que non me falta.
Mesmo penso que por vinganza, cando
xa o mal está feito, e non é para evitar un mal, eu creo que
podería matar a unha persoa que lle tivese feito un mal grave a
unha persoa que eu queira. Unha cousa é a moral social e a
estructura xurídica e de ideas, a pena de morte, e outra cousa
é o mundo do individual e do ético. Na verdade creo que a
vinganza é o máis humano, parte dun sistema de reparacións e
equilibrios. "Non volvas" trata entre outras
cousas diso.
As veces na nosa sociedade o
sentido da xustiza e o humanitarismo confúndese coa estupidez. O
que hai en realidade son ideais que non teñen unha convicción
profunda, a xente repite eslóganes, a nosa sociedade non ten
valores reais, asentados dentro das persoas, non é que haxa un
pensamento débil senón unha ausencia de pensamento. A xente ten
medo a pensar de forma individual e repite consignas.
(A LINGUA. A ALDEA)
O meu pai, como dixen, e castelán
e a miña nai en casando pasou a falar o idioma do meu pai. O
primeiro porque é o idioma do meu pai, e logo polo proceso
común que se deu e se segue a dar de escapar da lingua, xa que a
situación do idioma non cambiou de modo esencial e segue a ser o
dioma subordinado. Para a maioría dos galegos pasarse ao
castelán é un modo de procurar escapar da necesidade, da
pobreza, e de ascender socialmente. É dicir: na Galiza, aínda
hoxe, o idioma propio dos nosos antepasados é para moita xente o
idioma do pasado, da nosa historia... de todas as desgracias. É
o idioma dos traballadores, das clases populares, dos labregos, o
idioma da necesidade, da emigración, da fame, das
humillacións... O idioma co que eras humillado ao chegar a
escola. Todo idioma ten unha memoria, unha carga de connotacións
e significados. O galego foi e é aínda o idioma dos perdedores.
Hai que ser moi chulo para afirmarse nel, para resistir, porque
iso é o que é.
O idioma do Estado era e mais é o
castelán, o idioma do poder. Non vou detallar o que aínda está
na vida de moitas persoas vivas. O galego non era vivido como un
idioma senón como unha fala dos oprimidos, un estigma. O idioma
era un signo de clase. Para integrarte na sociedade que pintaba
algo, na cidade, para ascender, había que escapar do idioma, dos
nosos pais. O galego era da aldea e dos bairros, o castelán do
centro da cidade. Dentro dese proceso dun plan implícito de
ascenso social na miña familia, a miña nai optou por un proceso
de desclasamento, e optou por educar aos seus fillos en
castelán, quixo para ela e para os seus fillos o mellor.
Desgraciadamente é o que está ocorrendo aínda hoxe. Nin houbo
nin hai liberdade no uso do idioma, o idioma foi ata hoxe unha
condición do destino das persoas. Esa é a base idiomática da
miña infancia. En todas partes hai diferencias na lingua que
sinalan distincións de clase social, divisións entre campo e
cidade, mais a anomalía sociolingüística é que nun pobo de
Valladolid, poño por caso aínda que un labrador e un notario
falen con algúns rasgos distintos, falan o mesmo idioma. Na
Galiza en cambio o notario dese exemplo, poño por caso, fala non
o idioma do país senón o castelán. En Valladolid un señor
apréndelle aos seus fillos o seu idioma, que xa foi dos seus
pais; aquí apréndenlles aos fillos o idioma dos outros. Hai
unha humillación moi grande aí oculta, unha ferida íntima, e
sobre a humillación non se levanta vida digna ningunha. Unha
poboación humillada nunca será un país libre.
Na miña casa falábase un
castelán ben falado pola parte do meu pai, e un castelán
acastrapado por todas as demais partes, cheo de galeguismos. Pero
é que ese castelán cheo de galeguismos era o que se falaba na
miña cidade. Cando eu entrei na escola, os meus profesores
falaban tamén un castelán cheo de galeguismos que eles mesmos
non detectaban. ¿Como habiamos "falar ben" se os nosos
profesores falaban un castelán acastrapado? Logo ao noso arredor
estaba o galego. O galego fluía con toda naturalidade na vida
diaria. Había que ser moi impermeábel para non estar
influenciado. Eu vivía nun cruce de dous idiomas, ese é o meu
lugar lingüístico.
Nos veráns pasei temporadas de
neno na aldea da miña nai. E a aldea era un mundo que me
namorou, porque era en verán, que é a época dourada, unha
época marabillosa, é realmente a aldea era un mundo moi
familiar, moi cálido, e cheo de experiencias agradabeis,
físicas, táctiles... olores, sabores, xogos. A aldea e un mundo
de liberdade para os nenos. Non hai mellor lugar para criar un
neno, especialmente os primeiros anos porque é un mundo da gran
liberdade física e de experiencias, de estar exposto a olores,
sabores... un mundo cheo de cousas. Un mundo dourado. Mesmo os
traballos eran diversión. Nós divertiamonos traballando. Eu
teño ido de neno a apañar a herba, cargala no carro,
dabámoslle de comer as galiñas, apañar a froita, regar as
leiras... Fixen traballos que eran traballos pero tamén ocasión
de xogar.
Para min é un mundo máxico. As
temporadas que pasei na miña aldea son un tesouro de
experiencia, como escritor e como persoa. É un tesouro de
experiencias que me serve de contraste co resto da miña vida,
coñecín aquel mundo, desaparecido, e coñecín este mundo, e
sérveme para relativizar o meu mundo, o mundo ao que pertenzo.
Eu podo analizar en parte a vida industrial, a vida mediática, a
vida contemporánea, a vida do ruído, porque coñecín o
silencio. Coñecín un val no que a xente falaba dun lugar a
outro a voces, porque non había ruídos, non había tractores,
nin radios... Un mundo de silencio. Os ruídos eran as voces da
xente, o ladrar dos cans, os ruídos da auga, do aire..., do
mundo. A única máquina que eu recordo de moi neno naquela aldea
era a maiadora, a máquina de maiar o trigo, que era a gasóleo,
o único aparato a motor que había por alí. O muíño era de
río, e os ruídos eran os que facían as xentes ou as bestas.
Eu creo que é importantísimo na
vida das persoas tratar cós animais. Sinto moito que os nenos
urbanos de hoxe non coñezan o trato cos animais. Eu creo que
tratar cos animais humaniza porque da unha dimensión
trascendente da vida, a vida existe fóra de nós, os humanos non
somos o único escenario da vida. Esa idea que temos de ser o
centro exclusivo do universo é errada, non somos máis que
hóspedes do mundo, o que pasa é que somos uns mangallóns que
abusamos do resto do mundo vivo. Tratar animais relativiza a
condición humana.
Hai unha gran deformación na vida
contemporánea. É absolutamente antihumana: unha vida estúpida
e antihumana. Unha vida na que o humano se quere separar doutros
animais. O que se fai é crer que o humano é algo distinto, que
está só no mundo, que está exento. Ao final todos somos
parecidos a cans, a bois, a gatos... E quen teña tratado con
animais ten aprendido moito sobre a xente tamén, e mesmo
relativiza o que hai de especificamente humano en nós mesmos.
Relativiza o valor da cultura. Os animais son curmáns nosos.
Eu enlazo coa lingua galega non
tanto polo galego 'ambiental' da miña cidade, senón dun modo
íntimo: a través da aldea dos meus avós, de Camboño, por
certo un nome celta. Paréceme que ven de cambudunum.
Para mín esta é a ligazón inicial e íntima có idioma. Logo
veu o coñecemento da realidade social e a ideoloxía, mais
primeiro está un afecto inicial. Realmente descubrín alí na
aldea a miña familia, porque a miña nai era unha persoa soa,
pero alí estaban os pais da miña nai, e os irmáns da miña
nai... e toda a familia. A fonte de onde un ven. Alí descubrín
a xente da miña nai, a miña xente, a familia que realmente
existía, porque a do meu pai practicamente non existía, e amais
era a que eu tiña máis cerca fisicamente.
A miña conexión co idioma e
íntima. O que fixen eu é saltar por riba dunha cesura familiar,
unirme directamente ao mundo dos meus avós, a aldea de
procedencia. Eu aprendín galego na aldea. Para min son palabras
cargadas de afecto, moitísimo amor, e sobre todo de gracia, o
idioma que se falaba na aldea da miña nai é para mi a lingua
máis fermosa. Sonoro, cheo de [s] sonoras, unha gheada moi
suave, que lle daba gracia ao idioma. É unha lingua fermosísima
e chea de expresividade a da miña avoa Dolores que aínda dicía
"Quinta Feira".
Para os rapaces nacidos na aldea
que chegaban á cidade ser da aldea era un estigma que os puña
en peor posición fronte aos rapaces de bairro, eu en cambio,
curiosamente, presumía cos meus amigos de "ter" unha
aldea e lembro que lles falaba a todos eles marabillas da
"miña" aldea, a da miña nai. Supoño que debía ser
un palizas coas cousas que me entusiasmaban. O meu cariño e
entusiasmo revalorizaba un mundo que era desprezado, tan
inxustamente.