[p. 147]
Saliu caitano de cas de Panchiña cando iban a
cenar y-en dous brincos púxose na calle do carmen con ánimo de facel-o
mesmo.
Cando entrou na casa dixolle a pousadeira:
Ah! viñeron dous siñores á perguntar por
vosté e dixeron que logo volverian.
¿Non deixaron tarxetas?
Si señor. Ali llas puxen encima do seu prato.
Vamos á ver logo: D. Honorato Bravo de Luna,
dixo lendo unha das tarxetas. Non-o conozo veremos estoutra, D. León
Iscariote de Belén, capitán d'infanteria. Pois tampouco o conozo,
dixo, e púxos'a comer.
Cando estaba arrematando, viñéronll'anunciar
qu'estaban ali aqueles siñores.
Que pasen á o meu carto, que logo vou.
A o pouco tempo estaba ond'eles.
Dempois d'os saludos e ceremonias qu'hai que
facer pra poder dicil'o que se quer falar ô pirmeiro d'unha visita,
tomou a palabra D. Honorato, dicindo.
Sentimos moito vir á incomodalo d'estora,
pró D. Martiño López, con quen vosté tivo un disgraciado tropezo
esta tarde, deunos o encargo
[p. 148]
de que viñésemos poñernos á sua disposición, pra que nos indique
dous amigos con quen entendernos, por mor d'arregrar o asunto por medio
das armas.
Siñores, teño moitísimo gusto en que
vostedes viñesen á honral'a miña casa, pró debo manifestarlles,
qu'eu non deprendin á manexar máis armas qu'a moca ou o bastón y os
puños, por eso escusamos de naide pr'arregrar o asunto. Porque sin mais
voltas poden dicirlle á Martiño, que d'esas armas escolla a que
quixer. E tamén lle poden decir que no tocantes á min, eu estou
satisfeito e qu'escusamos de nada s'il deixa de molestar â que hoxe é
miña novia, e de monearse comigo.
Pró eso non pode ser: hay que suxetarse ás
leises do honor. O noso apadriñado é o ofendido e ten direito a
escoller as armas, dixo o siñor Iscariote.
Vamos á contas. O ofendido son eu, porque
s'il non m'ofendera pirmeiro eu non lle houbera dado na cara.
Pró vosté inxuriouno con ese feito, e como
ten máis direito n'este caso o inxuriado qu'o ofendido, según o Código
do honor, nosoutros non podemos ceder da razón y-o direi o
qu'asiste o noso amigo, dixo D. Honorato.
Siñores, repricou Caitano, pr'acabar d'unha
vez e con premiso de vostés, a min paréceme unha cousa moi ridícula,
xa que non criminal a custión do duelo e inda moito máis estrafalarias
as leises que ten, co nome de Código do honor.
E moi extraño que pense asi un home da boa
nota de vosté como ilustrado e de craro entendemento: si non-o
molestamos, escoitariamos con gusto algunha das razós que ten en contra
[p. 149]
d'unha práutica adimitida por todol-os homes da boa sociedá, que non
queren pasar por cobardes ou por despreciables, dixo o Sr. Iscariote.
Teño n'eso especial agrado e no tocantes á o
conceuto que poida darlles esa cras da sociedá, ós que non queiran
batirse pol-o seu reglamento, tenme sin coidado, por qu'eu non lle teño
medo a ninguén, e sempre estou disposto á darme de morrazos on
calquera, sin outras leises qu'as que no momento dite o xenio, a carraxe
ou a habilidad de cada quisque. E inda mais, gábome de poder mau a mau
con calquera dos que s'estrevan á poñer en duda o meu valor, ou me
falte d'algunha maneira que me pareza ofensiva á miña honoridad.
Non dudamos de que vosté sea todo un caballero,
pró como comprenderá moi ben, non todol-os homes teñen iguales
forcias pra batirse corpo á corpo e puño á puño, ou a paus como
vosté di. D'esa maneira o mais endebre, anque fose ofendido pol-o mais
forte, non poderia aceutar a loita, por ser desigoal.
¡Ai logo ben! están vostés dándome toda a
razon en contra do duelo.
¿Como é eso si co-as armas s'igoala todo?
No derradeiro caso, a pistola sempre pon ós
loitantes en igoales condiciós.
Non hay tal, dixo Caitano, co-as armas non
s'igoala nada. Ainda supoñendo qu'ese falso conceuto do honor, impuxese
á todol-os homes o deber de prauticar cuidadosamente a esgrima, como un
dos principás elementos d'aducaceón, sempre resultaria qu'os homes non
poderian loitar en igoales condiciós, porque as autitudes individuales
non son as mesmas en todos; porque as condiciós orgánicas de
resistencia son moi diferentes, e
[p. 150]
porque non haberia maneira de igoalar na maor parte dos casos , as
condiciós do duelo; resultando por este motivo qu'o ofendido a pesar do
direito que ten pra escoller a arma, levase por forcia a pior parte,
saindo dempois de burro apaleado.
Ahí teñen pol-o que non deprendin a esgrima,
nin como exercicio xinnástico, porque non conduce na vida á nada
máis, qu'a meter na cabeza d'algús ilusos e obsesados unha idea
altamente romántica y-aquivocada do honor.
¿Cómo aquivocada? dixo D. Honorato.
Chamo aquivocada, porque pra min pouca estima
debe ter un honor que se recobra en canto se poñen d'acordo os
padriños por medio d'unha auta, ou tan presto se dan unhos lampreazos
c'un sable; ou dempois de meterll'a espada no corpo anque sea ó mesmo
ofendido; ou asina que se cruzan duas balas, e todo esto fora de tempo,
cando están calmadol-os ánemos, suxetándose á unhas leises que son
un despropósito y á unhas costumes sumamente caprichosas.
As ofensas y-as inxurias debe castigalas no
auto a persona ofendida, según podia, e si non é bastante valente pra
elo, debe deixar esa misión ós tribunás de xusticia, qu'anque teñen
un procedemento moi lento, sempre son máis razonables qu'o que un
suxeito distinto do ofendido poida batirse por él, e que porque a
mereceu n'aquel auto, sea condenado á batirse á outrance, como
quen di a morte, e teña que pasar por cobarde, ou por mal caballero,
si non transixe con espoñerse á morrer por haber dado unha bofetada,
ou un bastonazo, n'un momento d'ira ou de mal xenio, causado por unha
provocación; porque no mundo non se da ningunha persona decente, que sea
corda, e
[p. 151]
que vaya pegarlle a naide sin máis e sin máis, e pol-o visto, o duelo
solo foi discurrido pr'aquelas xentes que teñen obrigación de ser ben
aducadas, y-ademais que tiren a o siñorio.
Non somos do mesmo modo de pensar e non-o
incomodaremos máis. En fin, vosté di que non señala padriños e
que non se batirá sinón a puñetazo limpio ou á paus. Nosoutros así
llo diremos a Martiño; pró temos que confesar qu'este é un caso
singularísimo e non podemos decidir nada sin contar co noso
apadriñado. Supoñemos que non consentirá un duelo en esa forma.
Pois so non-o quer asi que se deixe de duelos,
qu'eu non m'hei de volver a meter co-il, con tal que non lle falte á
quen teño escollida pra miña muller.Pra min tan honrado está
Martiño, com'antes de pegarnos, e non millorará nada a nosa
honradez porque calquera dos dous perdamos unhas cantas pingas de sangue, nin porque un dos dous perda a vida. A verdadeira honradez
consiste en suxetar todol os vicios á concencia moral que Dios puxo na
yalma humana, que da por resultado o amor á o próximo y-os mútuos
respetos, pol-o menos. Todo ó demais é farándula, e ben examinados
todol-os grandes partidarios do duelo, atoparíase n'eles a necesidá de
que pasasen unha temporadiña n'un manicomio, hastra que soupesen
razonar sobre tal extravagancia, como Dios manda y-o bon sentido
aconsella.
Pois siñor, Dixo D. León, no seu antusiasmo,
non repara que nos está tratando como chupa de dómine, e non
merecen as ideas qu'aqui representamos tan pouco respeto, que
consintamos que vosté nos chame tolos nas propias barbas.
[p. 152]
Siñores perdónenme. Non quixen molestalos Solo
acedendo a un deseyo de vostés, lles expuxen tal vez con demasiada
calor as ideas que teño pra ser contrario a ó duelo, e pol-as que
non-o aceuto noutros términos que nos ditos.
Así o faremos costar deica un pouco.
Dempois de despedirse moi ceremoniosamente, quedou dicindo Caitano.
¡Qué par de representantes d'ese honor, que
se recobra n'un duelo! |