A
segunda fase da producción poética ferriniana estaría
constituída polos poemas que escribe para a unha serie
de revistas de resistencia cultural e política ao
franquismo que non sempre teñen a difusión que sería
de desexar, cando menos nos circuítos de distrifución
convencional, pero que, sen embargo, circulan de man en
man, de boca en boca, entre elas Claraboya de
León e Si la píldora bien supiera, no la doraran
por fuera, onde publica tamén Novoneyra o seu Vietnam
Canto e mesmo en La ilustración española e
hispanoamericana de Jesús Munárriz ou en La
Trinchera de José Batlló.
Finalmente os poemas de
Heriberto Bens son recollidos na antoloxía de Montevideo
de 1972 que leva por título Antoloxía de poesía
popular, máis tarde completada Sirventés pola
destrucción de Occitania para dar o volume da Poesía
enteira de Heriberto Bens.
Sobre as características
desta poesía, que algúns críticos teñen situado ao
abeiro da estética do realismo social, o propio autor
ten manifestado que:
Eu
nunca quixen facer unha literatura coma Celaya nin coma a
que facía Curros; máis ben quixen facer
unha
literatura que non fose tan explicitamente social. Agora,
neses poemas si que me propuxen unha
mensaxe
política moi clara, a partir do primeiro poema desa
serie que se titula Roi Xordo, escrito no ano 1963,
ó
mesmo tempo que o Cancioneiro de Pero Meogo. Ese poema
escribino lendo a traducción dun fragmento do
Leabhar
Gabhala que Otero Pedrayo fai na revista Nós.
Estiven observando como se facían as concatenacións
célticas
e logo, cando estudiei a épica céltica, vin que
terminaba un verso coa mesma palabra coa que
comezaba
o seguinte, de maneira que se vai producindo un
entrelazo, un entrelazo semellante na plástica ó
entrelazo
celta e ó vikingo; entón dixen eu: aquí podíase facer
un poema épico galego social e a ver como
queda.
En realidade, foi un experimento lingüístico e, para o
meu gusto, quedou ben; logo, convencinme de que
isto
xa non se podía repetir, que había que deixalo
así.[Salgado E Casado 1989: 219-220]
Aínda que coincidente na
actitude de denuncia da realidade circundante, na
crítica do estado de cousas, na vontade de espallamento
dunha ideoloxía que fose alternativa de solución para a
Galicia do franquismo, e que coñecemos baixo o epígrafe
de "nacionalismo de esquerdas", a poesía de
Ferrín desta época márcase un distinto obxectivo: a da
procura da calidade. Así, o propio autor sinala que:
Mao
Tsé-Tung dicía que unha poesía social ou política,
por moi boa intención que teña, se non é unha gran
poesía
é unha poesía contrarrevolucionaria. Creo que está
dito por Mao Tsé-Tung dunha forma clara. E Phan Van
Trong,
o presidente de Vietnam, un grande intelectual e
excelente poeta por certo, coma Mao, recomendáballe ós
ovos
poetas vietnamitas dos anos 60 ler a Baudelaire. É
dicir, hai que ler a Baudelaire, hai que coñecer algo
das
literaturas
estranxeiras, non só a española, hai que ler a Dante, a
Petrarca e, sobre todo, unha cousa tan
elemental
como coñecer a literatura galega. Unha boa parte dos
escritores galegos, aínda hoxe, desprecian
cordialmente
a tradición literaria galega; despréciana, moitas veces
porque non a coñecen; guían as súas lecturas
e
as súas afeccións polas páxinas literarias, hoxe de El
País, onte de Triunfo. Ó despreciar a literatura galega
e
ó
non investigala, prodúcense entón esas crebas de
sentido tan profundo na súa obra. [Salgado E Casado
1989:
222]
Se como estamos a ver, a
etiqueta de Escola da Tebra non canxaba perfectamente cos
presupostos estéticos da primeira obra ferriniana,
tampouco a etiqueta de social-realismo vai ser a máis
adecuada para describir o seguinte período da súa
escrita, toda vez que, como ten afirmado Carlos L.
Bernárdez:
A
partir dos 60 boa parte da renovación poética galega
pasa pola obra dos membros desta xeración, aínda
que
en certa altura o seu papel poida verse aparentemente
contestado pola hexemonía da estética socialrealista
que
se impón como moda despois da publicación en 1962 da Longa
noite de pedra de Celso Emilio Ferreiro.
Esta
tendencia innovadora é manifesta na obra de Méndez
Ferrín (Antoloxía popular) na que se mestura
influxo
beat
con surrealismo, expresionismo, poesía céltica. Tamén
é ben visíbel en textos de Novoneyra como
"Letanía
de
Galicia" ou "Vietnam canto", nos que
salientan os xogos tipográficos e mais o
experimentalismo de influxo
eat.
Esta actidude de preocupación constante por anovar o
discurso literario fará que poetas desta xeración
teñan
un
sobranceiro papel cando o esgotamento do socialrealismo
impoña novos rumbos á poesía galega a partir da
metade
dos 70, entrando moitos deles en diálogo coas
promocións máis novas e sendo nalgúns casos os seus
libros
(pénsese na obra de Méndez Ferrín) decisivos na
configuración da poesía galega dos 80. Outros exemplos
serían
os de Luz Pozo Garza ou o de Avilés de Taramancos, poeta
que vai desenvolver a súa obra en estreito
contacto
coas novas xeracións logo dunha longa estadía en
América, lonxe de toda relación co lector galego.
[López
Bernárdez 1994: 8]
Sobre o libro que Ferrín
publica coincidindo co remate do franquismo e o inicio da
chamada "transición" tense dito case todo,
constituíndo de feito a obra á que a crítica ten
dedicado unha maior atención analítica. Con
pólvora e magnolias constitúe hoxe por hoxe o
volume de referencia de toda a obra ferriniana e non
deixa de ser coherente coas propias características do
autor o feito de que sexa na poesía onde teña
colleitado os seus maiores éxitos.
Tal e como ten sinalado
Iris Cochón:
Dialéctico
vai ser todo o volume, dende o momento en que xira en
torno a dúas razóns: a pólvora, isto é, a voz
política
combativa que podemos relacionar coa épica, e maila
magnolia, que simboliza o sutuoso rexistro
intimista
e nostálxico relacionado coa lírica. Entre ambas as
posibilidades, a voz solidaria da pólvora e maila
solitaria
da magnolia, vai establecerse un diálogo, na busca dun
acordo no seu aparente desacordo. Fixémonos,
e
isto resultará fundamental no cambio de rumbo que se lle
atribúe ao poemario, en que non se trata de escoller
entre
as dúas posicións, senón de integralas, como adianta a
preposición de apertura: Con. Dalgunha maneira, e
esta
é unha recepción moi estendida dende o tempo da
publicación, tal ensaio de complementariedade
constitúe,
de
parte dun dirixente da Unión do Pobo Galego, unha
resposta poética e política á que se consideraba
posición
comunista
oficial, a do PCE, representada en títulos como Entre
el clavel y la espada de Rafael Alberti, onde se
inclúe
idéntico debate con resultados ben diferentes. Pode
argüírse, non sen razón, que a posición da UPG sería
a
da Antoloxía Popular de Heriberto Bens, pero
non é menos certo que o limitado da súa difusión no
noso ámbito
levou
á consideración de Con pólvora e magnolias
como o verdadeiro fito desta corrente, sen entrarmos na
menor
irregularidade
estética do conxunto. [Cochón 1997: 27]
O propio Xosé M. Salgado,
ao falar da transformación que se opera na perspectiva
das voces que levan a cabo o canto en Con pólvora e
magnolias ten sinalado que:
Case
tódalas composicións que aparecen no libro,
caracterízanse por unha visión da vida moito máis
amarga
e desesperanzada. Aínda que os temas son os mesmos de
obras anteriores -a morte, os recordos
perdidos,
os patriotas mortos, etc.-, o poema vólvese máis
complicado en canto ó seu significado, forma e
intención.
Xa non é algo lineal, facilmente asequible e doado de
comprender, cun obxectivo trazado que ten
que
cumplir no seu desenvolvemento, senón que enche os seus
versos de alusións alleas ó tema que está
a
tratar, cargándoo de resonancias culturais, que, as
máis das veces, non parecen vir a conto. O que si
reflexa,
claramente,
é unha meirande inquedanza universalista, bastante
lonxe, por outra banda, do receptor que nun
primeiro
momento tiñan as súas mensaxes poéticas. [Salgado
1985: 88]
No Ferrín posterior a 1976
prodúcese unha síntese entre os dous paradigmas
anteriormente predominantes: o realismo social que
encontrará o seu mellor fetiche en Celso Emilio
Ferreiro, e o culturalismo evasivo de Álvaro Cunqueiro.
Tal e como ten escrito
Carlos L. Bernárdez:
Tense
insistido, ao noso ver en exceso, na importancia de Con
pólvora e magnolias ou Mesteres como
responsábeis
case exclusivos da renovación poética dos
oitenta. Cremos que a poesía que xorde en
Galicia
desde
finais dos setenta é producto da confluencia de factores
moito máis variados, un deles o papel de autores
a
Xeración dos cincuenta e mesmo do 36 que aportan libros
que colaboran decisivamente ao cambio de
orientación
da lírica galega. É obrigado salientar a publicación
en 1980 do derradeiro poemario de Álvaro Cunqueiro
Herba
aquí e acolá, texto que vai impactar fortemente ea
moitos autores dos oitenta. No libro, como ten sinalado
Xosé
María Álvarez Cáccamo, aparecen recursos técnicos que
aproximan a obra do último Cunqueiro cos poetas
que
se estreaban a comezos da pasada década,
culturalismo, discurso coidadoso sobre soporte
fundamentalmente musical,
sintaxe flexíbel, ton confidencial propio da poesía da
experiencia, son parte deste
código
común.
Méndez Ferrín en Con
pólvora e magnolias comparte procedementos
análogos aos agora referidos, nunha toma de posición
por facer unha literatura formalmente avanzada sen
abandonar a radicalidade do contido político nin caer na
elementalidade que manifestaba a dicción socialrealista.
Pero o escritor, ademais da revisión e o contacto coa
tradición e o presente da poesía galega, bebe en fontes
abertas pola súa curiosidade e a súa formación, a
literatura europea, portuguesa, hispanoamericana, que
xunto con factores como a formación lingüística fan
que se individualicen as vías poéticas a seguir. A
partir de 1976 xorden os primeiros colectivos, o máis
importante o Grupo de Comunicación Poética Rompente
(Reixa, Avendaño, Romón e Valdehorras) froito do
contacto de poetas novos como Antón Reixa ou Alfonso
Pexegueiro. E como testemuña de primeira man deste
proceso, Méndez Ferrín explicaba, nun artigo publicado
no Diario 16 de Galicia, así o seu
xurdimento: "Arredor de 1975 houbo asembleas
multitudinarias de poetas novos, axitados principalmente
por Reixa e Pexegueiro, ás que acudían todos os que se
atopaban á mao, e nas inmediacións políticas da AN-PG;
algúns vellos (Bernardino, Novoneyra, Manuel María,
eu...) tamén apareceron algunha vez ou moitas veces.
Alí cociñouse unha ruptura e un troco de sentido da
poesía galega. Alí naceu Rompente, grupo de
comunicación poética."
Este proceso terá como
froito o primeiro poemario de Pexegueiro, Seraogna,
e mais o libro colectivo Silabario da turbina,
texto provocador, lúdico, rupturista, no que se asume e
reivindica a vangarda e a contracultura. Co selo de
Rompente sae tamén Con pólvora e magnolias.
Vinculada en parte á figura de Pexegueiro xurdirá
tamén a obra de Vítor Vaqueiro. [López Bernárdez
1994: 9]
|