As
primeiras informacións que se ten destes pobos, son feitas por
historiadores gregos e romanos que remontan ó século VII a.C., de que
eles mantiñan un intensivo comercio con a Grecia e os pobos do norte da
Italia, os etruscos. Nesa época, o principal poderío expansionista dos
celtas, era na rexión da Europa Central no alto Danubio (Boemia e
Baviera), de onde enxameian e irradían, difundindo súas armas de ferro
e a cultura dos castros. Conquistan a Galia e parte da Península
Ibérica, onde se mesturan con os íberos, dando orixe ós celtíberos;
conquistan tamén, as Illas Británicas e grande parte da Europa
Central. Súa maior expansión europea e a consecuente prosperidade,
ocorre no século V e IV a.C., cando invaden o norte da Italia, a Galia
Cisalpina e saquean Roma, (lenda de Bruno).
Os pobos celtas ou KELTOI, como
eran chamados polos gregos, eran de orixe indo-europea (o indo-europeo
era un pobo da antigüidade, posiblemente orixinario das proximidades do
Mar Negro dos Luvitas ou Ititas) e, deles son descendentes varios pobos
modernos. No auxe de súa civilización, ocuparon a maior parte do
continente europeo e parte da Asia menor durante máis de oitocentos
anos, chegando a un grao de civilización invexable, ata para os pobos
do norte da Italia, os etruscos e para os gregos.
O máis importante grupo celta era constituído
polo pobo gaulés. Pero tiña cerca de sesenta grupos gauleses que
vivian guerreando entre sí. Esas loitas entre eles, nunca permitiran a
ese pobo ter unha unidade e estabilidade política e moito menos formar
un estado unitario. A unidade cultural existía en función da
influencia dos sacerdotes, chamados de DRUIDAS que cuidavan da
manutención e das normas sociais. Xustamente, foi a disputa entre eles
que, máis tarde, permitiu a Xulio César submeter toda a Galia
Cisalpina, aliándose conforme as vantaxes de conquista, a unha tribo ou
a outra para facilitar o seu obxetivo.
Algúns estudiosos dos costumes celtas, pensan
que eles encaravan a morte como unha continuación da vida, seus reis e
seus xefes guerreiros eran enterrados con tódolos seus pertences. Os
primeiros aristocratas celtas vivian en colinas fortificadas como a de
Heuneburg, no Danúbio Superior e, os membros das familias eran
enterrados con un carro preparado para levar seus pertences para a tumba
prática seguida en todo o mundo celta da época. Eles non chegaran
a construir grandes cidades históricas e nen formaran grandes imperios
estructurados, nen un sistema de comunicación que permanecese
unificado; daí, a dificultade de reconstruír súa historia con
detalles de súa existencia. O que deles sabemos, basease en análises
arqueolóxicas e en relatos de historiadores gregos e romanos. Gracias
á arqueoloxía, foi posible reconstruir unha granxa celta, con
razonable exatidón.
O museu de "Haly ou Haley"
(Áustria), fixo esta reconstrucción nunha rexión montañosa. Parece
que foi neste lugar onde os celtas terían desenrolado o seu máis alto
grao cultural, chegando a formar unha de súas máis importantes
colonias en terras da Europa. Moitos dos obxectos encontrados nas tumbas
celtas, eran de épocas diferentes, supoñese que, en contacto con
outros pobos, asimilaran súas culturas. Seu pasado cultural só pudo
ser reconstruído, principalmente, debido aos obxectos encontrados en
seus túmulos.
A arte dos celtas é caracterizada por duas
propiedades típicas: a primeira é a tendencia por obras figurativas,
é dicir, cabezas de seres humanos, animais ou seres misteriosos,
protagonistas de lendas indo-europeas, a segunda propiedade se traduz
polas liñas curvas e arcos, pola sensibilidade ata mesmo en seus
utensilios de guerra e de uso diario, encontrados en seus túmulos
seculares que testemuñan súa habilidade manual e a forza de expresión
dos artesáns.
Outra cousa importante nos costumes celtas, era o tipo de moradía por
eles construída. Ó que parece, o analizar os vestixios aínda
existentes, houbo algunhas diversificacións neses costumes, tal vez por
influencia do material disponible en cada rexión por eles habitada, ou
por diferencias de costumes tribales. Na rexión da Áustria e diversas
outras rexións da Europa, foron encontrados vestixios de moradías de
formas retangulares, con tellado de feno ou xuncos. En outras rexións,
como por exemplo na Península Ibérica, o tipo de moradía é feita de
forma semicircular con pedras e seu tellado tamén coberto con palla de
trigo ou centeo. Nas cociñas, de súas moradías, os celtas usavan un
tipo de cavalete con tres pés sobre a lareira de pedra ou unha corrente
atada no teito da cociña, "a gramalleira"para apoiar ou
colgar o caldeirón de bronce de facer a comida. Entretanto, estes
medios de cociñar, parecen non teren sido comúns entre as tribos
celtas, e sí, privilexio de poucos. Entretanto, ese costume de cociñar
perdurou por moito tempo e, tal vez, aínda sexan usados en algunhas
rexións europeas onde a influencia celta foi máis marcante.
Para traballar, había varios tipos de ferramentas, moitas delas aínda
hoxe utilizadas. Moitos dos recipientes usados comprovan que o torno xa
era utilizado para aplainar e arredondar certos utensilios domésticos.
Cerca de quiñentos anos antes de Cristo, a olaría tamén non era
segredo para eles: hai pouco tempo foi descuberto un disco de pedra, que
probablemente era usado na fabricación de cerámica.
Esas descubertas dos vestixios celtas proban que eles receberan
influencia dos artesáns etruscos e dos gregos. Pola cantidade de
cántaros e tazas de cerámica encontradas, supóñese que eses
utensilios eran largamente usados para beber o viño.
Todos eses utensilios foron descubertos en túmulos de personalidades
celtas. Súas cerámicas non son simple imitacións pola súa forma e
características, con figuras decorativas representando animais. Entre
as pezas máis espectaculares da arte celta están algúns xarróns de
bronce e colares en ouro fundido con decoracións de forma curvilínea
que acompañaban as ceremonias fúnebres, dos poderosos xefes da clan
(célt.clann) como en Rheinheim, Basseyutz ou Dürkheim. No século III
a.C. a arte da cultura celta estendíase do Atlántico deica a Romenia e
Anatolia.
O xarro máis importante ata agora xa encontrado, ten aproximadamente
cincuenta centímetros de altura e foi descuberto nunha rexión do sur
da Alemania, estando gardado nun museu da Áustria. Na asa deste xarro
ten unha decoración que representa un monstro tragando unha cabeza
humana. Esta moderna reproducción de un porrón, apresenta en súa tapa
un centauro, que era tal vez unha divindade celta. As gravuras do
porrón constituen unha proba insofismable da habilidade dos artesáns
celtas.
Outro testemuño da súa capacidade artística é un relevo de unha
ceifeira en miniatura. A máquina era impulsionada por un cabalo ou
burro, sendo construída sobre unha caixa de madeira apoiada sobre
rodas, e con dentes de ferro na parte da frente.
Os celtas tamén exploraron algunhas minas de sal nos Alpes austríacos,
sendo unha das súas principais fontes de riqueza na época. As
galerías atinxían deica douscentos metros de profundidade, tendo sido
cavadas con lanzas e picachós primitivos á luz de fachos de leña.
Pasaron máis de dous mil anos, deica que esas minas fosen novamente
visitadas. Estando hermeticamente pechadas coa presión exercida pola
terra, as galerías conservaron moitas ferramentas, e ata restos de
tecidos. Son reliquias excepcionais, xa que, con o pasar dos tempos, nas
tumbas, os obxectos de roupa se desintegraron. Sobre a vestimenta dos
celtas, así describía o historiador grego, Teodoro, cen anos antes de
nosa era:
"Son roupas moito vistosas, camisas coloridas e pantalós largos,
usavan capas de lan no inverno e de un material liso no verán; as
outras pezas de vestimenta diaria eran axadrezadas e tiñan unha
fibela."
Tamén na protección de súas propiedades, os celtas foron moito
enxeñosos e precavidos, eles criaran unhas fortificacións que, máis
tarde, os escritores chamarían muros gálicos. Na península Ibérica,
foron chamados de castros ou citanias. Pedras e madeira eran empregadas
na construcción desas cidades-fortalezas.
Algúns historiadores gregos e romanos, describen os pobos celtas como
un pobo salvaxe e de espírito guerreiro. Segundo as narracións de
Xulio César sobre os Galeses. "Esas tribos eran arrogantes e moito
valentes nos combates". Comentario no "De Bello
Gállico". Non se pode negar, no entanto, que a súa creatividade
artística é digna de admiración, debido á súa continua busca do
perfeccionamento dos obxectos deixados polos seus antepasados.
Asimilando as novas ideas e técnicas de outras culturas, os celtas
chegaron a unha arte propia e expresiva.
Outras descubertas arqueolóxicos amosan que, dadas as dimensións da
area por eles ocupada na Eurasia, houbo unha comunión de culturas entre
os celtas do norte e centro europeo e os pobos do mar Mediterráneo.
O estudio da cultura celta permite deduzir que, alén do vinho, que
viña do sur en toneis de arxila, a bebida máis consumida era a
cerveza, xa que a cevada era cultivada en grande escala, polo menos,
máis ao centro e norte da Europa, (na rexión do ducado de Luxemburgo).
Alí, tódolos aparatos usados no viño e cerveza, foron enterrados
xunto con un xefe da tribo.
Os celtas tamén usaron un tipo de vehículo que permite presumir os
progresos dos problemas relacionados coa súa locomoción. Os carros de
cerimonias eran adornados en bronce, como amosa un modelo encontrado na
actual Moravia (Checoslovaquia). A construcción dos vehículos era tan
adiantada, que moitos dos seus termos técnicos foron adotados máis
tarde polos romanos.
Pero, a hexemonía celta, mantida na Europa Central e na Península
Ibérica, aos poucos, cede lugar para os pobos de linguas xermánicas e,
os romanos, paulatinamente, impóñenlles súa supremacía a través de
César (na Galia Cisalpina e na Provenza, l92 a. C.); na derrota final
dos Cimbros e Teutones por Mario (102-101 a.C.); e no século I a.C.,
Claudio conquista a Bretaña. Os gálatas, que tamén eran celtas, en
279 a.C., invaden e asolan Delfos, establecendose posteriormente en
Anatolia deica o ano de 235 a. C. , cando son derrotados por Átalo de
Pérgamo, na rexión que hoxe está localizada Ankara (Turquía). Na
Iberia, a cidade de Numancia, baluarte dos celtíberos, tamén é
dominada. Tanto estes, como os gálatas, preferiran a morte á
esclavitude, sendo levados a unha especie de suicidio colectivo,
defendendo seus lares-fortaleza, súa cultura e súas conviccións de
liberdade.
Como xa foi comentado, é moito arriscado apuntar os primeiros pobos que
ocuparon a Península Ibérica pois, alén dos pobos xa citados, outros
habitaron esta región en épocas anteriores.
Na rexión onde hoxe é a Galicia, a data en que aparece o home, está
pouco esclarecida. Sabese que Ourense (e no norte de Portugal), está
poboada dende o periodo paleolítico, como amosan os utensílios
(machadiñas...) pré-históricos encontrados nos arredores da cidade de
Carballiño e na propia capital da provincia, Ourense.
Do Neolítico hai moitas probas do home nestas terras, especialmente
necrópoles dolménicas ou mámoas. Existen tamén restos da Idade do
Bronce nesta provincia como a famosa "espada de Forcas", perto
do río Sil, e outros máis. Por informacións de algúns historiadores,
sabese que os pobos que habitavan as Costas da Galicia, o seu interior e
o norte de Portugal, eran coñecidos como oestriminos, os cales foron
derrotados e submetidos polos celtas. Os celtas invaden a rexión da
Galicia no século VI a.C. A eles é debida a civilización da Idade do
Ferro que apresenta aspectos moito singulares, pois, como xa foi citado,
eles tamén introducen na península ibérica a Cultura dos Castros ou
"Citanias".
Outro fator importante que non pode ser despreciado, na formación
cultural dos celtíberos antes da dominación romana, foi a chegada en
épocas diferentes de: Fenicios, cartaxineses e gregos, integrandose
relativamente ben con os pobos autóctones, principalmente nas costas do
Mar Mediterráneo.
Os celtas teñen unha importancia singular na historia peninsular
ibérica, paralela á dos íberos. Destes, como xa foi dito, na opinión
de algúns historiadores, existen poucos indicios que poidan xustificar
unha existencia cultural e racial predominante, inclusive capaz de
xustificar o propio nome que tomou a península e a cultura de seus
habitantes.
O pobo celta, que invadiu a Península Ibérica, era orixinario de unha
rexión da Europa Central, próxima do Río Reno, entrando polos
Pirineus, estableceronse inicialmente na rexión que hoxe é a Cataluña
e despois se estenderon, principalmente, pola rexión norte, noroeste e
parte central do territorio peninsular. Acreditase que eles viñan
acompañados dos ilirios, xermanos e ligures; súa unidade política era
a tribo, e se agrupavan en unha confederación, en caso de guerra.
A pesar da polémica cultural e racial acerca dos primeiros pobos da
península ibérica, iso non lles quita a importancia cultural como un
todo, quer aceitemos a predominancia das orixes celtas, quer optemos
pola dos íberos, pois, na verdade, houbo unha miscelánea de
"cultura celtíbera".
A cultura celtíbera é, na realidade, a primeira verdadeiramente
hispana e figura como unha "raza" que, fixándose nos exemplos
helénicos, ensaia e logra súa propia identidade cultural e racial. E,
a pesar de ter sofrido durante moito tempo invasións periódicas, as
modificacións raciais e culturais non impediron a permanencia do
substrato orixinal, criador do pobo hispano que mantuvo a súa unidade
xeográfica e cultural, unha civilización personalizada, a de maior
forza expresiva dende os "cazadores de Altamira". |