v1susodetoroconversa004.html
(INFANCIA. O TRABALLO NA
FAMILIA.)
O do bar foi realmente un cambio
brutal nas nosas vidas. Sen dúbida que o meu irmán máis vello,
Antonio Raúl, foi o que pagou un prezo máis duro, porque era un
neno. Se eu tiña 4 anos el tería daquela nove ou dez anos.
Entón con 10 anos empezou a traballar no bar, e non chegaba a
máquina cafeteira, hai que recordar que as cafeteiras de antes
tiñan un brazo que se levantaba, como unha panca, el non chegaba
para darlle ao brazo e subíase a un tallo. E aí empezou unha
nova época da historia da miña familia. Todos empezamos a
traballar no bar. O meu irmán Manolo debeu empezar con 11 e eu
xa empecei con 12 ou 14, así que fomos progresando, o progreso
existe, cada irmán incorporábase máis tarde. Recordo
perfectamente a solidariedade entre os irmáns, os que xa
traballaban querían retrasar a entrada no traballo do que viña
atrás, doíase del, o que pasa é que era unha cadea natural.
Realmente foi un cambio brutal na nosa vida.
Os meus pais tiveron o prurito que
os seus fillos, tiveron os estudios que eles non tiveron, e
déronnos o estudio nun colexio que eles creron que era o mellor,
que era un colexio de pago. Daquela tamén hai que dicir que o
ensino público non ofrecía moitas alternativas. (A xente cando
fala alegremente do franquismo faino porque é canalla e
cómplice ou por ignorancia, a sublevación dos militares
fascistas, o franquismo todo, supuxo a destrucción dun sistema
de ensino público que a República estaba a levantar pouco e
pouco. Perdeuse un sistema de ensino público como o que tivo por
exemplo a República Francesa, iso si a cambio Franco tivo unha
poboación ignorante, sumisa e amedrentada, entregándolle a
educación á Igrexa Católica Romana, que foi a verdadeira
intelectual do franquismo. Pero tranquilos, que nin os militares
nin a Igrexa Católica van pedir perdón á sociedade española
polo dano que lle fixeron. Que se arrepintan os pecadores, eles
non. Mentres a Igrexa Católica non pida perdón e non cambie é
un deber moral de toda persoa honrada ser anticlerical, e dun
modo específio todo cristiano que coñeza e crea no Novo
Testamento, e na súa mensaxe de caridade e amor, debe ser
anticlerical, antifariseo.)
E así fomos estudiando no colexio
Peleteiro todos os irmáns con bastante sacrificio especialmente
dos meus pais, pero tamén noso. E realmente ese esforzo común
amalgamou a nosa familia toda, de maneira que temos conciencia
dunha grande unidade familiar, todos os irmáns e os meus pais,
un grupo bastante compacto, porque estamos unidos por un grande
esforzo familiar, un certo destino familiar. Penso que para todos
nós a idea de levarnos mal entre os irmáns sería algo
insoportábel.
Houbo bastantes anos na nosa vida
no que non se cerraba o bar nunca, nin sequera no día de Noite
Boa. Realmente antes a vida estaba sempre aberta. Quen tiña unha
tenda de ultramarinos ou unha taberna tiña sempre a porta
aberta. Chegaba un veciño a calquera hora. Entonces era así,
quen tiña un mostrador, quen tiña unha porta, vivía coa porta
aberta todo o día.
(A conciencia que temos hoxe de
separación entre traballo e ocio antes non existía tan clara.
Había días festivos, claro é, mais na sociedade preindustrial
existíase traballando, sobre todo se traballas no teu non vives
o traballo dun modo tan alienado, non o vives tanto como unha
escravitude. Nos textos de Marx, que segue moi vivo, como seguen
vivos outros pensadores do século XIX como John Stuart Mill ou
Max Weber, hai, paréceme, dous conceptos distintos de
"alienación" do traballo. Hai un, posterior, que está
recollido en " O Capital" no que analisa, desvela, o
nacemento da "plusvalía". E hai outro concepto,
anterior, que está recollido nos Manuscritos da xuventude,
"Grundisse", no que analisa o cambio entre o traballo
dun labrego ou dun artesano e o traballo industrial. Eu penso que
esa análise primeira é máis esencial aínda que a outra, a
perda do senso do traballo é unha desgracia en si mesma. A
historia non se desanda, non se pode volver atrás, mais as
formas nas que se da o traballo hoxe nas sociedades occidentais
é deshumanizadora. E xa non digo a verdadeira escravitude na que
traballan tantos millóns de persoas no Terceiro Mundo para
encher de mercadurías de moda os andeis das tendas e grandes
almacéns. A economía do consumo ciméntase na escravitude, sen
escravitude laboral de mulleres e meniños pobres non vestiriamos
con modas renovadas cada ano, non vestiriamos roupa de usar e
tirar con ela. )
Os nosos pais educáronnos a todos
cun grande sentido de responsabilidade, que é un dos nomes da
culpa, ou que tamén está moi achegada á culpa. E eu desde logo
parte da miña educación e a da responsabilidade. Tamén a dos
meus irmás, así como o sentido do deber, en todos os aspectos
da vida, no compromiso. Isto va asociado tamén a cousas como a
palabra, o valor da palabra. Hai cousas que van asociadas na nosa
educación. Os nosos pais educáronnos con moita firmeza en
valores como a lealdade, a responsabilidade, no deber en xeral, e
cun criterio moi claro do ben e do mal, tanto no social como no
individual.
Hai que darse conta que a nós
educábannos para ser adultos pero tamén, conforme eles mesmo
aprendían a profisión, aprendíannos a servir detrás dun
mostrador e tamén a tratar aos empregados, aos camareiros.
Tiñamos que saber como tratar ás persoas poñéndote tanto
nunha situación de inferioridade como de superioridade, que
cousa estaba ben ou mal tanto cun cliente como cun empregado. E
ao tempo conservar a dignidade en situacións contrarias, facer
equilibrios. Ese é un núcleo da nosa educación moi compacto. E
penso que iso fixo de nós persoas moi capaces de comprender aos
demais, de pornos na pel dos demais.
Xa non quero comentar o que tal
aprendín eu na vida nun bar sobre a vida en xeral e sobre a vida
social, desde logo que sen toda esa información e perspectiva
non podería ter escrito case nada.
(Desa experiencia teño moitas
leccións, polo meu modo de ser cóstame moito tratar a ninguén
desde unha posición superior, de mando, sen embargo, sendo da
familia propietaria do negocio, no meu papel de encargado,
tocoume de exercer ese mando e nunca gustei diso, ponme nunha
posición especialmente incómoda. E por máis que polo común as
relacións cos empregados no noso bar sempre foron moi boas, co
compañeirismo propio da convivencia diaria, sempre hai momentos
nos que hai que exercer a autoridade, iso non ten volta. A min
costábame máis iso que o traballo propiamente, non todos
valemos para mandar.
Eu teño experimentado máis tarde
outras formas de exercer o mando, a autoridade, nas que me
sentín con máis forza moral. Penso que a autoridade é precisa,
onde non hai autoridade explícita e real manda o máis forte
sobre o máis débil. Agora que a autoridade que nace
democráticamente, co consenso da colectividade, é a que ten
forza moral para mandar. Non hai que ter medo a esta palabra,
mandar, sempre que ese mando se dea nunha sociedade democrática
e se exerza con control democrático. De todos modos, eu prefiro
ser mandado, e penso que en xeral, se non hai abuso que me
obrigue á rebeldía, son moi guiado. Ou mellor aínda, o que
prefiro é andar por libre, sen mandar en ninguén e sen que
ninguén me mande. Actualmente son traballador autónomo, e
síntome verdadeiramente a gusto, como nunca. Sen embargo hai
persoas que prefiren mandar, outras ser mandadas. Hai xente para
todo. Eu realmente son un pouco cabra, prefiro andar ceibo.
O traballo no bar aprendeume
tanto...Aprendín a necesidade das formas de cortesía, o
servicio basease nas formas de cortesía. Aínda que hoxe é
apirolante que hai camareiros que na vez de falar, e con
cortesía, rosman, gruñen, non dan as gracias...En fin, a
hostelería está de puta pena. A hostelería ensina que debes
tratar con respecto de entrada a todos, tanto ten que che caian
mal, tamén a esa persoa antipática débela tratar ben. E iso
está moi ben, porque cada vez que tratamos con respecto a unha
persoa que a priori non o merece estámoslle a dar unha nova
oportunidade de, sentindose respectado, portarse debidamente. Se
o fan ou non xa é conta deles. Eu tiña que tratar con respecto
a persoas estupendas, regulares e algunhas, poucas, francamente
estúpidas.
En todo caso, coido que a cortesía
é unha conquista irrenunciábel, é como a presunción de
inocencia, como os dereitos que nos recoñecen as leis a todos, e
paréceme intolerábel o que fai a sociedade española que perdeu
totalmente o sentido da cortesía e da urbanidade. A sociedade
española actual, ademais de inculta e iletrada, como foi sempre,
é agora groseira, torpe. Pasouse do servilismo obrigado polo
medo á barbarie da perda total da urbanidade. Campa o populismo
que lle di a xente que é guai e todo iso, que ri da falta de
educación, mais iso é un populismo que pretende o dominio sobre
a xente a través da complacencia. Nunca esquecerei a prédica de
aquel cabrón vestido de traxe italiano e camisa de seda, que
viaxaba en "Mistere" a conta nosa para ver as corridas
de touros, e que se dirixía aos "descamisados", tanto
me ten de que partido sexa, un cabrón reaccionario é un cabrón
reaccionario. Alaban a ignorancia e a brutalidade da xente fanno
os demagogos que reducen ás persoas á plebe e aspiran a
dominala.
Os nosos pais educáronnos en xeral
nun culto ao traballo, porque nós só tiñamos o traballo, máis
nada. Os meus pais eran practicamente proletarios. Eran
traballadores que abriron un negocio e tiveron que sacalo adiante
a poder de traballo. Non había máis que traballo. Non tiñamos
propiedades nin rendas, a cultura da nosa casa era moi
calvinista. Para nós pódese dicir que o traballo é unha fonte
de valores, e isto paréceme unha verdade xeral. O traballo
apréndenos antes de nada o valor das cousas, se non sabemos o
traballo que costa facelas, ganalas, as cousas parécennos que
caen gratuitamente do ceo. E alén diso, quizais máis
importante, traballar demóstranos o noso propio valor, a nosa
propia capacidade, o que somos quen a facer. O traballo
demóstranos que non somos inútiles, non hai outro modo de
sabelo. Quen non traballa debe saber que está nunha situación
que non é normal, que é excepcional, unha situación que
básicamente é a de estar mantido por outros, e que a sociedade,
ou a súa familia, só pode soportar de forma transitoria. O
normal na vida para as persoas útiles é traballar. Francamente,
só o traballo nos proporciona orgullo e dignidade. Quen vive de
outros sabe no fondo que está nunha posición débil,
infantilizada diriamos. E iso non é propio de adultos. Claro que
estas cousas que digo hoxe están moi veladas pois o que se nos
pide é que sexamos consumidores, non traballadores. Mais a
persoa adulta que está reducido á mera condición de consumidor
é unha persoa moi débil, falta de dignidade, que merece a nosa
conmiseración).
Eu diría que outros aspectos da
cultura da miña casa son o respecto a autoridade, que
lóxicamente falando daqueles tempos leva dentro componentes
autoritarios. Aínda que penso que non o servilismo. O meu pai
especialmente sempre tivo a gala respectar e ser útil aos seus
xefes, o seu ascenso social e profesional debeullo a serlle
útil, tendo a capacidade de ser mediador e bo compañeiro. Pero
por outro lado paréceme que conservou unha marxe de liberdade
individual e un sentido persoal de xustiza. El sempre conservou
para si o senso de non ser servil, un certo sentido da liberdade
individual.
Esa marxe da liberdade individual
para min foi importante, e naturalmente unha fonte de conflictos.
Obrígache a negociar, a pactar, non autodestruirte pero
conservar ao mesmo tempo un marxe para o individuo, conservar o
teu criterio, un certo sentido da rebeldía, e tamén un certo
sentido pícaro na parte do meu pai. O meu pai tivo que
sobrevivir sen ningunha arma, sen ningún instrumento mais que as
capacidades persoais. El era un emigrante e cando veu para aquí
non tiña nada e tivo que sair adiante. Entón hai tamén un
certo sentido de picaresca na cultura do meu pai que nos
transmitiu a todos nós, é dicir: as ensinanzas do meu pai son a
ser traballador antes que nada, pero tamén deixou un marxe para
ser pícaro, ser espilido e atento as ocasións. O que traballa
se non o acompaña de agudeza non progresa, esa é a súa
lección. Ser boa persoa mais non ser parvo e todas esas
advertencias. Aínda que en verdade polo que eu vexo el
propendía a ser bo de máis.
Hai moitas circunstancias na vida
que nos atan, hai ocasións nas que non temos marxe de acción,
liberdade individual, nas que non temos outro remedio que baixar
a cabeza e soportar humillacións, pero mesmo nesas situacións
debemos conservar un reducto interior que nos permita ver cos
nosos ollos, nunca aceptar o que che queren impor inxustamente.
Debemos conservar un lugar interior sempre para a disidencia,
para a nosa propia voz. En casos extremos é o que nos salva de
perecer e nos permitirá logo saír adiante. O que non garda unha
voz libre no fondo de si e se entrega ao dominador enteiramente
está perdido, será un escravo porque lle terán tirado a alma.
O traballo é moi importante na
miña vida e na miña formación, fíxome moito máis capaz,
moito máis activo, máis resistente. Cando os demais estudaban,
eu estudaba e traballaba. E puiden relativizar tamén o propio
mundo intelectual, o da xente que vive exclusivamente no mundo
das ideas. Quen só estudia na súa vida e logo incluso continúa
exercendo unha actividade laboral como é a investigación ou o
ensino, que é unha prolongación da vida do ensino, quen só
coñece esa vida, ten unha deformación ao vivir nun mundo só de
ideas. Eu estou moi prevido para non caer ahí. Interesoume
sempre ter un contacto có mundo real, o mundo do traballo, o
mundo da xente común, e francamente nunca lle tiven moito
respecto ao mundo dos intelectuais. Nunca me interesou tratar con
eles. As veces interésanme as ideas dalgúns, pero eu tomo a
idea por escrito e xa está, o trato persoal pouco che me
interesa.
Eu como intelectual son atípico.
Nunca busquei nin me interesaron os ambientes literarios de
Santiago nin de ningún outro lugar, porque hai xente que
minusvalora o que ten no seu lugar e logo adoecen como papóns
polos que saen nos xornais de Madrid. E como co curso dos anos e
das cousas acabei por coñecer xente de aquí e de acolá
comprobei o que xa sabía, en todas partes hai xente estúpida e
intelixente, e frecuentemente os nomes máis sonados da prensa
madrileña son foles finchados de vacuidade. Ademais que esa idea
de "centro" no mundo das ideas namais existe para os
papóns, hoxe a prensa escrita ou dixital chega a case todas as
cidades occidentais, na miña cidade podo ler prensa inglesa,
francesa, alemana...., e na Internet. Hoxe o cinema
afortunadamente tamén chega a máis sitios, hai máis
teatro...De modo que esa dependencia provinciana dun centro non
ten moito senso. Non quero dicir que non se viaxe para coñecer
cousas, polo contrario digo de viaxar cando se queira e se poda,
mais facelo sen complexos e facelo con criterio persoal, non como
ovellas, ir a Barcelona, a París, Londres, Madrid...
Ao que vou, eu non quería entrar
en contacto coa xente instituída ou coa xente que tiña poder.
Francamente penso que non se consegue nada dese modo, e prefiro
gañarmo eu. Ademais son orgulloso de máis para aceptar
situacións de pupilato. Son moi chulo no sentido de que quero
gañarme eu as cousas a pelo, é o único modo de aprender
realmente. O que alcanzo eu está ben. Moralmente resúltame moi
incómodo deberlle algo a alguén.
Se cadra tamén influiu neste
refugar á xente establecida intelectual ou artísticamente un
certo instinto iconoclasta que me parece evidente que teño, de
entrada someto a crítica a calquera autoridade ou figura
instituída, receo dela, só lle concedo respecto se me demostra
que é merecedora del. E agora que o penso paréceme que este
rasgo do meu carácter, ese ser orgulloso, é o que me fixo forte
para non ser submiso, nin papón, e para atreverme a aventura da
arte. Todo artista aliméntase de orgullo e ambición solitaria.
Por outro lado tamén hai aí un
perigo, se tés moita ambición mais non tés o talento e a forza
para levala adiante, podes caer nun pozo, que é moi
característico do mundo intelectual e artístico, o da envexa e
o resentimento. É unha amargura cativa que impide recoñecer o
talento nos demais e que na fin de contas tampouco permite ter a
xenerosidade precisa para crear. Unha cousa é envexar o que
alcanza outro, desexar conseguilo tamén, e outra cousa é
desexar que o perda. Dicir isto é dicir evidencias, mais penso
que o hai que dicir unha e outra vez, porque témolo moi
esquecido no noso mundo artístico.