Acuarela do Brasil

Páxina Anterior

Dalila

Páxina Seguinte

v2sousajimenezacuareladobrasil032.html




Dalila


     O século XX comeza en 1922 para as artes brasileiras na mitificada Semana de Arte Moderna celebrada en São Paulo, cidade que naqueles axitados días lle arrapañou para sempre a Río o título de capital artística do país. Foi, curiosamente, un carioca, "un perfecto carioca", como él mesmo se definiu, o pintor Emiliano Di Cavalcanti, quen suxeriu a idea de organizar á maneira francesa unha semana de escándalos, vangarda e inconformismo, como semente dunha nova era.
     Agora aquí, na súa cidade, conmemórase o centenario do seu nacemento con dúas magníficas exposicións financiadas pola compañía Petrobrás e abertas simultaneamente o pasado día 6. As mulheres de Di a primeira delas, nas salas do Centro Cultural do Banco de Brasil, e a segunda, Di, meu Brasil brasileiro, no Museu de Arte Moderna. Constitúe un grande acontecemento cultural por ser a primeira retrospectiva desde 1971, tres anos antes da súa morte. Toda unha xeración, pois, viuse obrigada a coñecer só por reproduccións a obra deste artista, un capítulo imprescindible nos libros de historia da pintura no Brasil, que, como en todas partes, están cheos de tópicos e falacias. Como, por exemplo, o da suposta "brasilidade" dos artistas ligadas á Semana.
     Contemplando as fermosas pinturas de Cavalcanti —escenas, paisaxes e tipos da vida brasileira— ocórreseme que se estas obras fosen exhibidas sen a ficha técnica correspondente nas salas galegas, serían atribuídas, sen dúbida, por sisudos críticos a pintores como Arturo Souto, Colmeiro, Maside, Díaz Pardo ou ao mesmo Castelao (penso nos seus Debuxos de negros). E non debería sorprender a ninguén, pois todos beben das mesmas fontes, das formas importadas da vangardas internacionais: de Léger, Braque, Cézanne, Kirchner e, sobre todo, do Picasso cubista e "clásico" (atreveríame a definir o cadro de Cavalcanti, As cinco moças de Guaratinguetá, do ano 30, como a versión tropical, máis expresionista que cubista, das Señoritas de Avignon).
     Pero esta idea de amosar as obras de Cavalcanti en Galicia correría o risco de non se realizar, porque como todas as iniciativas que envolven o nome do pintor desde a súa morte, contaría coa radical e violenta oposición dunha muller chamada Dalila Bogado Pedreira, que cortaría toda posibilidade. Dalila, —só o seu nome é unha ameaza— intentou impedir legalmente, sen conseguilo, a inauguración das dúas exposicións actuais, despois de prohibir a emisión dun selo do centenario do pintor, de billetes de lotería con cadros do autor e a venda dun vídeo e un libro de crónicas. Descoñécese a relación que tivo con Cavalcanti, mais afirma ter un documento asinado por el no que lle confire poderes sobre o seu legado e patrimonio, e dereitos de autor sobre as reproduccións da súa obra. Proclámase a súa biógrafa oficial e vén anunciando desde hai máis de vinte anos un libro definitivo sobre o pintor que, ao parecer, terá doce volumes.

Páxina Anterior

Ir ao índice de Páxinas

Páxina Seguinte


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega