Acuarela do Brasil

Páxina Anterior

Escatoloxía

Páxina Seguinte

v2sousajimenezacuareladobrasil036.html




Escatoloxía


     A resaca dos últimos días case fixo desaparecer a faixa de area nun treito da praia de Copacabana que normalmente ten uns setenta metros de ancho e acabou a penas con tres. O mar avanzou con furia ata a beira do famoso paseo e levou consigo unha das cabinas de teléfono que os cariocas, sempre tan expresivos coas palabras, chaman orellões pola súa forma de cuncha. O mesmo fenómeno, moi frecuente na praia do Leblón, aconteceu tamén este ano no veciño areal do Arpoador e a cousa parece que non vai quedar aí, pois, segundo os expertos, as augas ameazan con invadir nun próximo asalto as pistas da Avenida Atlántica e derrubar un dos mitos —e postais— máis universais da cidade.
     No inicio do século Copacapana era unha praia deserta, fóra da baía, de areas brancas e cabanas de pescadores pobres. A súa belísima media lúa pode verse aínda intacta nas vellas fotos en branco e negro feitas polos Augusto Malta ou Marc Ferrez, e, desde a semana pasada, nas de Juan Gutiérrez, un español que visitou a capital federal entre 1893 e 1894. O Museu Histórico Nacional acaba de editar para commemorar os 75 anos da súa creación un "cd-rom" cos traballos deste aventureiro, contendo 260 fotos, a maioría inéditas, que forman parte do seu acervo.
     Pero a violencia das mareas, que moitos atribúen ao fenómeno climático coñecido, tamén aquí en español, como "El Niño", non é o único problema a resolver na mundialmente famosa praia de Copacabana. Máis grave quizais é o aumento da contaminación, que levou aos biólogos que analizan periodicamente as augas en varios puntos críticos da orla marítima, a non recomendar o baño pola gran cantidade de coliformes fecais contados no microscopio. O asunto chegou xa á mesa de traballo do alcalde, que considera prioritario a salubridade das augas e encargoulle o proxecto de recuperación ao Laboratorio Nacional de Engenharia Civil de Lisboa, o mesmo que hai máis de vinte anos interviñera nos traballos de remodelación do areal.
     Todo isto da contaminación traeme á memoria un capítulo que parecía esquecido da historia da cidade e que sempre lles impactaba aos viaxeiros europeos. Con esa escena comeza a última novela de Jô Soares (O xangô de Baker Street) traducida o ano pasado ao español: a poucos metros do Paço Imperial, o edificio que agora serve precisamente de sede ao Museu Histórico Nacional, estaba a praia de don Manoel, onde a diario no século XIX os escravos negros levaban sobre a cabeza barrís cos excrementos e lixo dos seus amos e señores, que logo botaban á baía. Eran chamados "tigres" porque, suponse, tiñan a pel manchada das porquerias que cargaban e polo cheiro nauseabundo que despedían.

Páxina Anterior

Ir ao índice de Páxinas

Páxina Seguinte


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega