Acuarela do Brasil

Páxina Anterior

Dos pés á cabeza

Páxina Seguinte

v2sousajimenezacuareladobrasil004.html




Dos pés á cabeza


     Camiño de Copacabana, un taxista de Minas, moi noviño, comenta que ten na casa unha cinta de vídeo, xa case gastada de tanto vela, dun memorable partido dos anos cincuenta entre o Botafogo e o Santos no que a pelota non sae do campo nin se interrompe por faltas o xogo nunha chea de minutos... Aquilo sim é que era fútebol!, exclama.
     «Coñecer mellor o pobo brasileiro a través do estudio das súas relacións co balón, dado que o fútbol integra a estructura e identidade brasileiras»: esa é a arriscada proposta do carioca Mauricio Murad, profesor e creador hai dous anos da cátedra de Socioloxía do Fútbol na Universidade do estado de Río de Xaneiro, quen acaba de publicar recentemente as súas ideas no libro Dos pés á cabeça. «Polo seu índice de imprevistos», defende, «o fútbol serve como unha analoxía para a nosa vida».
     Territorio aínda indómito da épica, o fútbol —os deportes en xeral— garda, como xa o ten dito Mario Vargas Llosa, un tesouro riquísimo para as linguas de ousadas palabras e metáforas con que describir as fazañas, batallas e lendas dos seus heroes. No Brasil a súa historia está chea destes semideuses xa desde os seus principios. Habería que falar do fabuloso e xenial Arthur Friedenreich, un fogoso mulato de ollos verdes que marcou tantos ou máis goles có Pelé e que pagou o prezo de ter que facerse pasar por branco para poder xogar, nunha época —comezo do século XX— na que aínda o fútbol brasileiro —unha novidade traída en 1894 por un estudiante paulista, Charles Miller, que estivera dez anos en Inglaterra— se practicaba nos clubes elegantes de São Paulo e de Río entre as boas familias das colonias estranxeiras. Fillo dun comerciante alemán e dunha lavandeira mulata, Friedenreich alisaba os seus cabelos con gomalina e aplicábase pó-de-arroz para branquear a súa pel.
     Foi en 1923 cando o Vasco de Gama admitiu no seu equipo a negros e pobres e logrou o título estatal. Viría despois o entusiasmo popular polo xogo e moitos e novos heroes. Como Leónidas da Silva, o Diamante Negro, eficaz artilleiro co diabólico don do control da pelota; ou Ademir de Meneses, o Queixada, que tiña unha habilidade insuperable nas arrancadas e entraba fulminante coma un raio na área... A lista sería interminable. Ata hoxe. Pero quen entre todos encarna mellor as contradicións de Brasil é o famoso Manuel dos Santos, Garrincha, alegre e fráxil como o paxaro que lle prestou o alcume, un artista do balón que caneaba a todos coa bola pegada aos pés. Este xogador de pernas escarranchadas (O anjo de pernas tortas, cantou Vinicius de Morais) compartiu a gloria con Pelé, pero en contraste con O Rei, actual Ministro de Deportes, acabou sufrindo o calvario do alcoholismo que destruíu a súa vida.

Páxina Anterior

Ir ao índice de Páxinas

Páxina Seguinte


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega