Acuarela do Brasil

Páxina Anterior

Sabastião Salgado

Páxina Seguinte

v2sousajimenezacuareladobrasil066.html




Sebastião Salgado


     Da realidade vese só o que se quere ver. Algúns fotógrafos eríxense, segundo Susan Sontag, en científicos e fan un inventario do mundo; outros, máis moralistas, concéntranse, pola contra, no que ela chama "casos difíciles". Na obra do brasileiro Sebastião Salgado, que acaba de ser distinguido co Premio Príncipe de Asturias das Artes deste ano, as dúas condicións non son excluíntes. E a maioría das súas imaxes, de ton evanxélico —un evanxeo social en branco e negro e, case sempre, a contraluz—, ben poderían ilustrar a recente reedición conmemorativa do Manifesto Comunista, feita cento cincuenta anos despois da súa publicación coa escusa da pertinencia do libro de Marx e Engels nestes tempos de hoxe. Os retratados por Salgado poderían figurar como "os novos escravos da terra, a famélica lexión de proletarios", ese xénero humano do que fala a Internacional.
     A vocación de Salgado pola fotografía é tardía e para entender a súa obra, non se debe esquecer a súa rigorosa formación como economista na Universidade Federal de Espírito Santo en Vitoria, onde militou no movemento comunista e na Xuventude Universitaria Católica, e en São Paulo, onde fixo os cursos de pos-grao. A seducción polo mundo da fotografía nace en Europa, —chegou en 1969— e foi tan forte que, responsable do seu talento, decidiu renunciar ao seu envexable posto no Instituto do Café e comezar a súa aventura, traballando primeiro pola súa conta e despois para as axencias Gamma, Sygma e, desde o 79 ata o 1994, para a mítica Magnum. (Hoxe ten a súa propia empresa, Outras Américas, coa súa esposa).
     Vaise especializar Salgado en reportaxes de longo prazo, ás veces de anos, feitas sempre con tenacidade e paciencia, como se abordase unha tese: sobre o problema da vivenda nos suburbios de París, sobre a integración dos inmigrantes na sociedade europea, ou sobre os indíxenas americanos, o que o levou a percorrer desde 1977 a 1984 todo o continente.
     Os seus últimos proxectos son aínda máis ambiciosos e apaixonantes. O primeiro deles deu lugar á famosa serie Trabalhadores, onde conseguiu atopar a beleza escondida na miseria e na desesperación da que considera a maioría da humanidade que é victima do poder. Foi criticado pola súa excesiva estetización da pobreza, pero concibe o seu oficio como unha arte de misión. Que o levou a enfrontar o seu proxecto de seis anos, que rematará no 2000, de recoller en imaxes os grandes movementos das poboacións no mundo, unha épica silenciosa, e que o fixo volver ao Brasil para tratar o problema dos Sem Terra, e coñecer as costuras do planeta, as fendas e feridas por onde supura o transvasamento das migracións, como o estreito de Xibraltar ou a longuísima fronteira mexicana con Estados Unidos, e mergullarse e camiñar, sempre só, por megacidades como O Cairo, São Paulo, México D. F. ou Shangai.
     E cada vez que regresa das súas viaxes ao seu fogar en París, enfróntase ao drama máis íntimo do seu fillo Rodrigo, de dezaoito anos, portador da síndrome de Down, outro mundo por descubrir, a quen tamén lle adoita facer fotografías que algún día, comenta sempre, transformará nun libro.

Páxina Anterior

Ir ao índice de Páxinas

Páxina Seguinte


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega