O surrealismo. Unha achega documental

Páxina Anterior

Capítulo 7. A arte surrealista (parte 1ª)

Páxina Seguinte

v1xggsurrealismo008a.html

7. A arte surrealista.

¿Existe unha arte surrealista, unha pintura surrealista? En 1925, Pierre Naville, desde as páxinas de LRS puña en dúbida tal existencia. Breton, tomou as rédeas da revista e comezou a publicación de O surrealismo e a pintura, onde, á parte da famosa frase "o ollo existe en estado salvaxe", propuxo a noción de "modelo interior" mediante a cal tentaba afastar aos artistas da representación realista tal e como se viña facendo en Ocidente. "O artista, endiante, só debe levar ao lenzo unicamente as imaxes que xorden nel mesmo". Esas imaxes son producidas polo automatismo, que representa a posibilidade óptima de acceso do inconsciente á expresión pitórica, desvinculando do xesto creador o control da razón e da prática. A prática do automatismo permitiu a aparición de diversos procedementos como o frottage (frotado), o grattage (raspado), o fumage (afumado), a decalcomanía, o vaciado, que forman parte deste automatismo que poderiamos chamar mecánico. [Fronte á pintura tradicional, que só se preocupa por pintar o que é, o automatismo permitiría pintar o que será. Esta convicción é inherente á pintura surrealista, na que o azar, provocado ou non, de onde provén a obra, é voluntariamente aceptado ou, en todo caso, interpretado até que desvela o seu sentido.]
     Outro tipo de automatismo surrealista é o chamado automatismo sensorial (produto da visión e da audición interna exteriorizados de maneira que revesten o carácter de case percepcións). A diferenza do automatismo mecánico produtor de fondos que convén interpretar axiña, o automatismo sensorial presenta unha imaxe definitiva, que o artista debe limitarse a transcribir sen o menor esforzo de interpretación -Chirico dicía que pintaba baixo o ditado dun guía misterioso. Aínda existe un terceiro tipo de automatismo, que, como o anterior, procede de F.W. Henry Myers (véxase, A relación crítica (65), de Jean Starobinski, o capítulo "Freud, Breton, Myers"): o automatismo motor que procede, segundo Myers, de "impulsos motrices internos independentes da vontade consciente". O máximo representante deste tipo de automatismo no surrealismo é André Masson, e foi "usado" por Miró, Domínguez, Esteban Francés, Paalen, Matta, etc. É certo, porén, que a pintura surrealista adoita situarse nos niveis intermedios destes diversos tipos de automatismos, aínda que o arranque sexa automático, o esforzo de interpretación vén despois (a pintura de Yves Tanguy, Europa despois da chuvia de Ernst, etc.). Desde diversos puntos de vista, sobre todo desde os teóricos do arte abstracto, tense acusado ao surrealismo de facer unha "pintura literaria". A verdade é que demasiadas das achegas ao surrealismo visual -o surrealismo nunca quixo ser "arte"- que foron feitas nos últimos tempos, desde diversos puntos de vista, pecaron de esquematismo "categorizaron sen piedade os obxectos até convertelos en simples rótulos do imaxinario noutro tempo activos. A exposición do Guggenheim demostra que existe un fondo vixente de formas adoptado polos surrealistas que intensifica a nosa cultura actual e evidencia, a contracorrente, o diálogo sen tempo entre o individuo concreto e o que aínda chamamos mundo. Entre a enerxía fabuladora do primeiro e a materia nunca inerte que brinda o segundo", escribía hon hai moito J.F. Yvars (66). O surrealistas, o surrealismo visual sempre intentou intensificar o diálogo do individuo co mundo, coa natureza, por se tratar dun diálogo entre o "interno" do pintor, do seu mundo interior -en certa maneira obxectivado a través das cores- co mundo interno do espectador, daquel que está a contemplar a pintura -que non a arte- feita, quizais inconscientemente, polo pintor surrealista.


                                                                      ¿QUE É O SURREALISMO?

                                                                                                              En xeral, a palabra delito non foi comprendida

Perduraba no mundo da cultura occidental como derradeira superstición, como un triste residuo do mito da creación, a lenda do poder creador do artista. Un dos primeiros actos revolucionarios do surrealismo foi o de atacar este mito, valéndose de métodos obxectivos, na forma máis corrosiva e, sen a menor dúbida, destruílo para sempre. Ao mesmo tempo, o surrealismo insistía con forza no papel puramente pasivo do "autor" no mecanismo da inspiración poética e denunciaba como contrario a esta calquer control "activo" da razón ou da moral e calquer consideración estética, o autor pode asistir como un espectador ao nacemento da súa obra e seguir as fases do desenvolvemento desta con indiferencia ou con paixón. De mesmo xeito que o poeta espía o curso do seu pensamento e toma nota de todos os incidentes, o pintor plasma no papel ou na tela o que lle suxire a súa inspiración visual.
Por suposto, con isto pode darse por liquidada a vella concepción do "talento", ao igual que a divinización do heroe e a fábula, grata aos lúbricos da admiración, que enxalza a fecundidade do artista e pon tres ovos ao día, dous ao día seguinte e ningún o domingo. Como queira que calquer home "normal" (e non só "o artista") leva en si propio, segundo é sabido, unha reserva inesgotábel de imaxes que se refuxiaron no seu subsconciente, é cuestión de valor ou do procedemento de liberación que se empregue (así, a "escrita automática") tirar á luz do día, mediante exploracións no inconsciente, achados non falsificados, "imaxes" que non foron descoridas por control ningún e cuxo encadeamento pode calificarse de coñecemento irracional ou de obxectividade poética, de acordo coa definición de Paul Éluard: "A obxectividade poética só existe na sucesión, no encadeamento de todos os elementos subxectivos dos que, até nova orde, o poeta é escravo e non señor". De aí que o "artista" falsifique.

Ao principio non pareceu fácil aos pintores e escultores dar cun procedemento análogo á "escrita automática" e adaptado ás súas posibilidades técnicas de expresión, co obxecto de acadar a obxectividade poética, é dicir, de proscribir do proceso de elaboración da obra de arte a razón, o gosto e a vontade consciente. Calisquera indagacións teóricas non podían serlle de utilidade ningunha naquel caso. Pola contra, só as experiencias práticas e o seu resultado podían axudalos. "O encontro fortuíto nunha mesa de disección dunha máquina de coser e dun paraugas" (Lautréamont) é hoxe un exemplo universalmente coñecido, e que chegou case a se converter en clásico, do fenómeno descuberto polos surrealistas, isto é, que
a aproximación de dous ou máis elementos de natureza oposta a de cada un deles provoca as máis violentas deflagracións poéticas. Innumerábeis experiencias individuais ou colectivas (por exemplo, as coñecidas polo nome de "cadáver esquisito") demostraron o partido que pode tirarse de tal procedemento. Ao actuar así, salta á vista que canto máis arbitrario era o encontro de tales elementos con maior certidume, mediante o fogonazo de poesía que suscitaba, debía de se producir un cambio completo ou parcial do sentido dos obxectos.
[...]
(...) Cando se di que os surrealistas son pintores dunha realidade onírica en constante cambio, non debe entenderse que copien os seus propios soños na tela (o que equivalería ao naturalismo inxenuo e descritivo) ou que cada un deles se constrúa cos elementos do seu soño o seu pequeño mundo propio, para procurar a súa comodidade ou exercer a súa malevolencia (o que equivalería á "A fuxida do tempo"). "Polo contrario, isto significa que os surrealistas se moven con liberdade, ousadía e plena naturalidade na rexión fronteriza entre o mundo interior e o mundo exterior, que, ben que sexa aínda imprecisa, posúe unha total realidade ("surrealidade", sobrerrealidade) física e psíquica; que transcriben cando ven en tal zona e que interveñen enerxicamente cando os seus instintos revolucionarios lles impulsan a facelo"*. A oposición fundamental entre meditación e acción (segundo a concepción clásico-filosófica) vense abaixo ao mesmo tempo que a distinción entre mundo exterior e mundo interior e nisto radica a significación universal do Surrealismo, isto é, no feito de que tras semellante descubrimento ningunha rexión da vida pode serlle allea. Así, a escultura, que gardaba fronte a todo automatismo unha actitude visibelmente hostil, debía tamén acceder ao Surreralismo. Xunto ás esculturas de Hans Arp e de Giacometti presentadas nesta exposición, deben mencionarse os obxectos surrealistas de "funcionamento simbólico" (por exemplo,
A bola suspendida de Giacometti) e os proxectos utópicos dos que pode dar algunha idea ao lector a descrición que se segue: "grandes automóbeis, tres veces maiores que o tamaño natural, serán reproducidos (cunha minuciosidade no pormenor que superará os moldeados máis exactos) en xiz ou ónice, para seren encerrados, envolvidos en roupa interior feminina, nas sepulturas, cuxo emprazamento só será recoñecíbel en virtude da presenza dun subtil reloxo de palla" (Salvador Dali).
Algunhas obras plástica existentes poden funcionar xa, na experimentación surrealista, como calquer outra "realidade, en canto elementos poéticos, como se evidenciou no caso das indagacións colectivas encamiñadas a un embelecemento irracional de París: "As estatuas máis convencionais embelecerían maravillosamente o campo. Unhas cantas mulleres núas de mármore causarían o mellor efecto a unha grande planura de terra cultivada. Animais nos regatos e concilios de grandes personaxes con gravata negra nos ríos formarían deliciosos penedos na monotonía das augas. As encostas dos montes adornaríanse maravillosamente coas petrificacións do baile. E, para ter en conta a mutilación indispensábel, ¡cantas cabezas polo chan, cantas mans nas árbores, cantos pés nos restrollos!" (Paul Éluard).
¿Que é o Surrealismo? Os que esperan unha definición que dé unha resposta a esta pregunta veranse decepcionados tanto tempo como dure o movemento surrealista. A miña exposición, máis que sumaria, non se encamiñaba senón a desbaratar nalgunha medida a confusión de ideas a propósito do Surrealismo, que se estende e se introduciu fortemente nun sector da opinión pública. Polo demais, non podo aquí senón remitir ao lector ás dúas obras de André Bretón:
Manifestos do Surrealismo e Os Vasos comunicantes. O feito de que se detectaran contradicións nas sucesivas actitudes dos surrealistas e continúen a se presentaren outras, é un sínmtoma de que o movemento segue o mellor camiño posíbel. Posto que alterou radicalmente as relacións entre as "realidades", non podía senón contribuír a acelerar a crise xeral de consciencia e de coñecemento de si propio que é perceptibel na actualidade.

MAX ERNST (1934)

*En oposición ao abstractismo que, pola contra, limita intencionadamente as súas posibilidades ás accións recíprocas e puramente estéticas de cores, superficies, volumes, liñas, espazo, etc. Ao parecer, para axudar a que se consolide de novo a vella fe na creación, segundo se evidencia no mesmo nome do grupo: "Abstraction et création".



7.1. O obxecto surrealista. En 1927, no seu Discurso sobre a pouca realidade, André Breton escribe: "... unha das últimas noites, soñando que estaba nun mercado ao aire libre perto de Saint-Malo, dei cun libro de abondo raro. O lombo era un gnomo de madeira de barba branca, cortada ao estilo asirio, que descía até os pés. O espesor da estatuíña era normal e non impedía en nada, mentres tanto, xirar as páxinas do libro, que eran de grosa la negra. Apresureime a adquirilo e, ao acordar, lamentei non achalo ao meu carón. Sería relativamente fácil de reconstruír. Gostaríame facer circular algúns obxetos deste tipo, dos que o destino me parece eminentemente problemático e inquietante (...) Máquinas de construción moi sabia quedarían sen emprego; deseñaríanse polo miúdo planos de cidades inmensas que no punto en que estamos sentiriámonos incapaces de fundar (...) Autómatas absurdos e moi perfeccionados que non farán nada con ninguén" (67). Posto no tapete o problema das creacións imaxinarias, faltaba o desencadeante, e este foi o obxecto achado, unha mascariña de esgrima que encontrou Giacometti no Marché aux Puces de París e que lle permitiu rematar unha escultura inacabada, por non saber por onde continuar (cf. O amor louco, André Breton, cap. III). O obxecto achado é un obxecto paixonal, e pode aportar unha solución sopresiva a un problema que non se solucionaba.
     Outros obxectos. O obxecto natural: unha raíz, unha cuncha, unha pedra de preferencia. Non se trata de ir dar un paseo polo campo e achar o obxecto, senón que, dicía Breton unha pedra procurada, desexada con todos os desexos, ten un inmenso valor e pode educar o sentido poético do home, e cultivalo. O obxecto achado interpretado: engádese algo a un obxecto achado e convértese nun obxecto curioso. Oscar Dominguez, engadindo pernas de muller a un vello fonógrafo pintado de branco. O obxecto de funcionamento simbólico, inventado por Dali e que o definiu como un obxecto producido por unha "perversión obxectiva", a expresar un desexo reprimido ou permitindo a satisfacción compensatoria da libido. Un deles era un zapato de muller que tiña no seu interior un vaso de leite; o "funcionamento simbólico" consistía en mergullar no leite un torrón de azucre que tiña deseñado un zapato de muller. Diversos accesorios completaban o obxecto, entre eles unha caixa de azucre de recambio. O obxecto soñado, obxecto humilde ao que por un capricho do desexo se lle dá unha aparencia suntuosa: A cunca de peles, de Meret Oppenheim, onde taza, culler e pratiño están forrados de cetín vermello. Ensamblaxe, componse dunha reunión de obxectos naturais ou obxectos achados dispostos de tal maneira que formen unha escultura ou un releve. André Masson e Max Ernst son os que máis usaron deste "obxecto".
     O obxecto surrealista, sexa cal for, non é un medio para decorar o salón da casa, nin para asombrar aos inxenuos. É un medio para educar poeticamente, para modelar subxectivamente a experiencia, para non deixar escapar nunca a imaxinación, para que esta non perda o seu poder de creación.
7.2. A escultura surrealista. Se o automatismo pode levarse á prática na pintura, ¿é posíbel na escultura? Pensamos que non, de aí, quizais, que non exista unha escultura surrealista, e a que existe debe definirse (ou redefinirse) a partir dos obxectos surrealistas. Hans Arp, Giacometti, son os únicos escultores que poden, nun momento ou outro, considerarse surrealistas, aínda que tamén deban considerarse surrealistas esculturas feitas por Miró ou Ernst, e mesmo Masson e outros pintores do movemento como Seligman, Paalen ou Fernández Granell. Mais as súas esculturas parten dos diversos obxectos surrealistas, sobre todo do "obxecto encontrado", ou do "obxecto aparecido en soños". Estes obxectos, destinados, segundo Breton, a estabelecer unha ponte entre o soño, ou o azar, e a realidade, responden mellor e máis palpabelmente que a pintura a profundas esixencias. Mais decatémonos que non nacen -os obxectos, as esculturas, xa que logo- nunca dun automatismo que, neste caso, é imposíbel.
7.3 O cinema surrealista. O poeta, como o cinema, proxecta a súa existencia sobre un escenario, monta planos e secuencias, asocia duracións. Nun sentido, todo filme, en tanto que aparición de imaxes e frotamento de duracións, é surrealista. Con todo, para que un film sexa surrealista, son necesarias condicións excepcionais de creación como en Un chien andalou ou L'âge d'or, de Buñuel e Dali, onde se combinan a paixón e a provocación. Existiron outros filmes surrealistas, dirixidos por surrealistas ou con guións feitos por surrealistas (lembremos: Entr'acte, de Picabia e René Clair; Anemic cinema, de Marcel Duchamp, L'étoile du mer, Le mystére de château de Dés, de Man Ray; La coquille et le clergyman, de Germain Dulac sobre guión de Antonin Artaud; L'Invention du monde, de Peret, Bédouin e Zimbacca, etc.), mais o cinema foi a grande fustración do surrealismo. Tamén os surrealistas escribiron multitude de guións cinematográficos, de Benjamin Péret a Robert Denos, pasando por Philippe Soupault, Louis Aragon, Artaud -evidentemente-, Jacques Baron, Georges Hugnet -quen chegou a filmar La perle-, Francis Picabia, etc., sen esquecer os guións, nunca filmados, de Dali Baoubou e de Buñuel, Une giraffe ou Ilexíbel fillo de flauta.
Por non falar de Jacques Prévert, guionista de diversos films de Marcel Carné e outros, Raymond Queneau e Jean Ferry -dialoguistas de Buñuel, entre outros- e Jacques B. Brunius, home de cine pertencente ao grupo surrealista ou Roland Tual, produtor cinematográfico, sen esquecer o actor Pierre Brasseur, que pertenceu ao grupo nos seus inicios.
     Os surrealistas amaron o cine mudo, os irmáns Marx, Charlot, Mark Sennett, filmes como Peter Ibbetson, o cinema de episodios (ao que Aragon e Breton renderon homenaxe na obra teatral O tesouro dos xesuitas (68)). O mesmo Benjamin Péret fixo de critico cinematográfico no xornal comunista L'Humanité; o maior crítico francés de cinema até 1960 -malia erros de apreciación brutais e louvanzas partidistas e partidarias-, Georges Sadoul, foi membro do grupo. Despois de 1945, diversos críticos cinematográficos formaron parte do grupo de París até a súa disolución: Gérard Legrand, Robert Benayoun, Georges Goldfayn, Ado Kyrou, que despois de fundaren a revista L'Âge du cinema pasarían a conformar a plana maior da revista cinematográfica Positif, a grande rival de Cahiers du cinema nos anos 50 e 60, en perpetua loita contra o cinema de La Nouvelle vague... Os surrealistas puxeron grandes esperanzas no cinema, sobre el escribiron Mais... escribía Breton en Como nun bosque: "Agora sábese -puiden dicir hai tempo- que a poesía debe conducir a algunha parte. O cine tíña todo o necesario para unirse a ela, mais en conxunto -especifiquemos: como actividade dirixida- o menos que pode dicirse é que non tomou ese camiño" (69).
     Cinema surrealista só foron as realizacións de Luis Buñuel, mais todo un cinema foi influído polo surrealismo, e así as primeiras obras de Alain Resnais, ou a obra enteira de Georges Franju se poden situar baixo a éxida do surrealismo. Como, en certa maneira, baixo a órbita do surrealismo, se poden colocar os filmes, Zero en Conduite, L'Atalante, de Jean Vigo, un dos primeiros en saudar unha obra como Le chien andalou. Tamén surrealistas se poden considerar os filmes de Robert Benayoun, Paris n'existe pas, e de Ado Kyrou Bloko -sobre un episodio da resistencia antinazi nos suburbios de Atenas-, Le moine -segundo guión de Buñuel e J.-C. Carrière baseado na novela homónima de Lewis-, ou curtometraxes como La chevelure, baseado nun relato de Maupassant, etc. Se o cinema puido ser surrealista, xa perdeu a oportunidade, pois cada día está máis afastado da poesía. Con todo, máis que cineastas os surrealistas, á parte o grande Luis Buñuel, foron críticos cinematográficas. Eis unhas mostras:


Páxina Anterior

Ir ao índice de Páxinas

Páxina Seguinte


logoDeputación logoBVG © 2006 Biblioteca Virtual Galega