v1xggsurrealismo004b.html
Frente
vermella
...................................................................
Un azucarillo para o meu canciño
Un dedo de campaña Si Señora
Estamos Chez Maxim's o ano mil
novecentos trinta
Póñense tapetes baixo as botellas
para que o seu cu aristocrático
non sofra das dificuldades da vida
tapetes para esconder a terra
tapetes para apagaren
o romor das solas dos camareiros
.........................................................................
Quebrade os faros como aristas
facede bailar os quiosques os bancos as fontes Wallace
Camaradas
Liquidade os polis
Camaradas
Liquidade os polis
Máis lonxe máis lonxe cara ao oeste onde dormen
os nenos dos ricos e as putas de primeira clase
Avanza alén da Madelaine proletariado
Varre coa túa forza o Elíseo
Tamén ti tes dereito ao Bois de Boulogne entre semana
Un día farás saltar o Arco do Triunfo
Proletariado coñece a túa forza
Coñece a túa forza e desencadéaa
Prepara o seu día espera a súa hora
o seu minuto o seu segundo
en que o golpe será mortal
e o chumbo tan seguro que todos os médicos
social-fascistas
inclinados sobre o corpo da vítima
por moito que deslicen os seus dedos para furaren baixo a
camisa de encaixe
e ausculten con aparellos de precisión aquel corazón xa
en descomposición
non encontrarán o remedio habitual
e serán prendidos polos revoltosos que os lanzarán ao
paredón
Fogo contra Leon Blum
Fogo contra Broncour Frossard Déat
Fogo contra os osos sabios da socialdemocracia
..................................................................................
Louis
Aragon
Novembro 1931
|
Ruptura que chega despois de
diversos acontecementos -entre eles o suicidio de René Crevel-
que teñen lugar durante o Congreso Internacional de escritores
pola defensa da cultura, que se celebrou en xuño de 1935. En
xullo, vinteseis surrealistas asinan o manifesto Do tempo en
que os surrealistas tiñan razón, onde denuncian: a vaga de
cretinismo que sopra na URSS, o culto ao xefe, ao pai, á
familia, a política da III Internacional, e acaban: "A este
xefe, a este réxime, non podemos máis que manifestarlles
formalmente a nosa desconfianza". Un ano despois comezaban
os procesos de Moscova, que os surrealistas denunciaron. Leon
Trostki, co que Breton se encontra en México en 1938, é
asasinado por un esbirro estalinista de nacionalidade española,
pertecente ao Partit Socialista Unificat de Catalunya. En 1947, o
grupo surrealista, recomposto, publica o manifesto Ruptura
inaugural (23), contra o PCF, contra o movemento
comunista que xa non é revolucionario.
Despois da ruptura co comunismo
estalinista, os surrealistas achéganse progresivamente ás
pósicións de Léon Trotski. Con todo, tampouco os trosquistas
franceses foron uns compañeiros de viaxe fáceis. Benjamin
Péret, que durante tres anos militou na Oposición de esquerda
-trosquista- do Brasil, viu como lle era denegada a súa
militancia no movemento trosquista francés, dirixido polo ex
surrealista Pierre Naville, se antes non "renegaba" do
surrealismo. É só a partir da ruptura co estalinismo que os
trosquistas acollen, primeiramente con desconfianza, despois con
certo entusiasmo, os surrealistas. As relacións entre eles
continuarán despois do encontro en México entre Breton e o
fundador da IV Internacional, que dará lugar ao manifesto,
asinado por Breton e Diego Rivera; a sinatura deste último
aparecía por motivos tácticos, mais escrito por Troski e
Breton, "Por unha arte revolucionaria e independente",
que aparecerá en México en xullo de 1938. De resultas deste
encontro nacerá a F.I.A.R.I (Federación Internacional da Arte
Revolucionaria e Independente), e en decembro dese ano o órgano
desta Federación, Clé, dirixido por un home de
confianza de Pierre Naville e futuro historiador do surrealismo,
Maurice Nadeau. Nos poucos numeros aparecidos de Clé,
cuxo comité estaba formado por Yves Allégret, André Breton,
Michel Collinet, Jean Giono, Maurice Heine -surrealista-, Pierre
Mabille -surrealista-, Marcel Martinet, André Masson
-surrealista-, Henry Poulaille, Gérard Rosenthal (ex surrealista
que abandonara o movimendo canda Pierre Naville), Victor Serge,
Maurice Wullens,
ROGO
DE INSERCIÓN PARA "CLÉ"
Toda tendencia progresiva en arte é difamada polo
fascismo como unha dexeneración. Toda creación libre é
declarada fascista polos estalinistas.
Uns por comodidade de espírito, outros por docilidade
partidista, numerosos intelectuais miran e representan a
revolución social quer como terminada quer como
irrealizábel. É tempo de rebelarse contra tal
descoñecemento das realidades que nos arrodean e do
determinismo que as goberna.
A revolución está inscrita na orde do século. Terá
lugar malia os falsarios e os derrotistas que, aínda
onte, lle xuraban fidelidade. Mais é necesario, na
medida mesma en que é ineluctábel, esclarecela,
comprendela e pór fin ás confusións ideolóxicas
existentes. Á vez pola cultura que encarnan e polos
móbiles afectivos que comandan a súa vocación, os
escritores e os artistas están chamados a xogaren en
todo período prerrevolucionario un papel específico que
ninguén máis pode encher, pois a revolución que nós
queremos, destinada a "cambiar a vida",
destinada a "transformar o mundo", ten dereito
a un concurso non improvisado senón, pola contra,
longamente premeditado.
As grandes obras do pasado engadíndose ás obras do
presente, deben contribuír, polo seu poder emotivo, a
levar o ton revolucionario indispensábel á acción
liberadora.
É a esta tarefa precisa que quere se consagrar a
F.I.A.R.I. É a súa razón de ser e actuar. É
igualmente neste sentido que Clé, o boletin da
F.I.A.R.I. -o mesmo que as súas outras actividades-
servirá as causas intimamente solidarias da arte, da
revolución, do home.
Contra todas as forzas de represión e de corrupción,
sexan fascistas, estalinistas ou relixiosas, o que
queremos:
A
Independencia da arte -pola revolución,
a revolución -pola liberación definitiva da arte
|
viu publicados traballos de
Breton, Pastereau, Robert Rius, Péret e outros surrealistas e de
escritores non surrealistas como o italiano Ignazo Silone e un
etcétera que seria longo reseñar.
Cando estala a segunda guerra
mundial, tanto os surrealistas como os trosquistas dispérsanse.
Unha vez acabada esta, moitos trosquistas, entre eles Naville,
Gerard ou Nadeau, abandonarán toda militancia partidaria, aínda
que despois se acheguen a un ou outro movemento: Gerard ao
Rassemblement Démocratrique, patrocinado por Sartre, ao que
tamén apoian indirectamente os surrealistas, Naville
participará na fundación do Partido Socialista Unificado; os
surrealistas, aínda que algún deles milite na IV Internacional,
como o dramaturgo Sylvain Itkine -asasinado pola Gestapo, como
foron asasinados ou morreron outros surrealistas, até un total
de nove dun grupo que non superaba os cincuenta, na loita contra
o nazismo- ou o sempre rebelde Benjamin Péret, que despois
revisara a tanto a súa actividade -surrealista e política- como
o seu pensamento político e surrealista. Os surrealistas, malia
todo e non militar na IV Internacional, sentiranse ligados, mais
ou menos sentimentalmente, mais ou menos emocionalmente, á
figura de Trostki, como é o caso de Breton, Jehan Mayoux -sempre
anarquista- ou Benjamin Péret. Péret, en 1945, con Natalia
Sedov -a viúva de Trotski- e G. Munis, intentarán un cambio de
rumbo da IV Internacional que, ao non producirse, precipita a
súa saída da organización trosquista para formar novos grupos
con camaradas españois, como o galego Jaime Fernández (24).
Grupos que se sitúan alén do trosquismo, e que denuncian á
URSS xa non como un estado obreiro dexenerado, cantinela que os
trosquistas non están dispostos a abandonaren, senón como un
estado que cualifican como "capitalismo burocrático de
estado".
Anarquismo e surrealismo
En Arcane 17, que ve luz en 1945, André Breton escribe:
"Sempre conservarei para a bandeira vermella, libre de
distintivos e de enseñas, os ollos que tive para ela aos
dazaseis anos, cando, durante unha manifestación popular nas
proximidades da outra guerra, a vin despregarse a millares no ceo
baixo do Pré Saint-Gervais. E, non obstante -noto que coa razón
nada podo explicar-, continuarei a vibrar aínda mais ao evocar o
momento en que ese mar flamante foi traspasado, en puntos pouco
numerosos e claramente circunscritos, polo voo de bandeiras
negras. [...] En torno ás bandeiras negras, é certo, facíanse
máis sensíbeis os estragos físicos, mais a paixón traspasara
realmente algúns ollos, deixara neles puntos de incandescencia
inesquecíbeis. [...] xamais esquecerei o alivio, a exaltación e
o orgullo que me causou, unha das primeiras veces que, de neno,
me levaron a un cemeterio, o descobrimento -entre tantos
monumentos funerarios deprimentes ou ridículos- dunha simple
lousa de granito gravada en maiúsculas vermellas coa seguinta
divisa: NIN DEUS NIN AMO" (25). Este libro de
Breton, escrito en 1944, está atravesado, tamén, polo
pensamento do chamado socialismo utópico: Flora Tristan, Charles
Fourier -sobre todo- e, en certa maneira, o Père Enfantin. Na
citada proclama-manifesto "Ruptura inaugural", pódese
ler: "O surrealismo e estes diferentes movementos [as
diversas tendencias e partidos proletarios á marxe dos PCs], que
se extende mesmo até a anarquia -é posíbel que do lado da
anarquía os escrúpulos morais do surrealismo encontrasen máis
apaciguados que noutra parte-, encóntranse aínda nun plano á
vez de protesta canto o presente e de reivindicación
intranxisente e lúcida canto o futuro". Non esquezamos,
tampouco, que a declaración colectiva "Liberdade é unha
palabra vietnamita", polo chovinismo da Francia recén
liberada naquel momento, abril de 1947, gobernaba o país un
executivo tripartito (gaullistas, socialistas e comunistas saído
da Resistencia, presidido por Ramadier), unicamente foi
reproducida polo órgano anarquista Le Libertaire, en
cuxas páxinas, ese mesmo mes de abril, André Julien saudaba o
retorno de André Breton que trouxera "dous novos escritos
cuxo contido explosivo non traizoa o de Nadja e o dos Manifestos"
(26) (trátase de Arcane 17 e Prolegómenos a un
terceiro manifesto do surrealismo ou non). Durante os anos que
van de 1947 a 1951, os contactos entre surrealistas e a
Federación anarquista francesa van medrando; no citado
hebdomario desta organización ven lume diferentes textos de
surrealistas, desde proclamas colectivas a artigos de Benjamín
Péret e André Breton. É entón que o responsábel do
semanario, Georges Fontenis, convida os surrealistas a escribiren
no órgano anarquista. A verdade, como afirma Pietro Ferrua, para
a maior parte dos anarquistas os surrealistas eran unha
curiosidade (supomos que burguesa). Mais estes, sen un órgano
propio naquel momento, e tamén levados da boa fe dalgúns deles
que participan nas reunións da Federación anarquista -outros
como Jehan Mayoux militan en provincia desde hai anos- ou da
necesidade de clarificar o seu pensamento -como Benjamín
Péret-, van colaborar con paixón e sen nunca baixar o seu
nivel: escríbese para obreiros como se escribe para
intelectuais.
As colaboracións dos surrealistas
en Le Libertaire están recollidas no volume Surréalisme
et anarchie (27), organizado por José Pierre. Repasando as
colaboracións propiamente surrealistas, as recollidas nos Billets
surréalistes, vese que estes falan tanto de arquitectura
-contra a arquitectura funcionalista, o que non debía sentar moi
ben ao populismo anarquista- como de soño, de ecoloxía -un
texto "avanzado" de Jacqueline Sénard-Duprey, a dona
do poeta Jean-Pierre Duprey-, de poesía, de pintura, de
revolución ou de revolta. Foi precisamente unha resposta a
L'homme revolté, de Albert Camus, o 30 de maio de 1952,
"Évolution", escrita por Adou Kyrou co pseudónimo de
Jean Charlin -usaba diversos pseudónimos por estar a tramitar o
permiso de residencia, xa que escapara da represión
antiesquerdista que se estaba a levar a cabo en Grecia (28),
e se ben escribía co seu nome as críticas de cine, cando falaba
de política usaba pseudónimos-, vai producir a primeira
protesta dos anarquistas e unha polémica "intramuros"
entre anarquistas e surrealistas que acabará coa desaparición
das sinaturas destes últimos do órgano da Federación
anarquista.
Se, digamos, a ruptura cos
anarquistas non foi tan dramática como cos comunistas, quizais
foi debido a que, como afirma José Pierre no citado volume, a
ruptura cos primeiros tivo como orixe o "crime" -é
dicir, o asasinato de Trotski e outros- cometido por estes, cos
segundos, simplementes, debeuse á "necidade" dos
anarquistas. Con todo, tampouco cabe esquecer que o máis
político dos surrealistas, Benjamín Péret, nunca foi
anarquista, aínda que colaborara nos seus órganos.
Mais os surrealistas non se limitaron a escribir sobre temas que,
teóricamente, lle eran propios. G. Goldfayn, Adou Kyrou, dous
dos homes que con Gérard Legrand e Robert Benayoun (tamén
surrealistas) darían o empuxe definitivo á revista de cinema Positif,
farán reseñas de cinema nas páxinas de Le Libertaire.
E Benjamin Péret escribirá catro artigos -que no fondo era un
ataque ao sindicalismo dos anarquistas- de grande interese: Os
sindicatos contra a revolución, un estudo sobre de como os
sindicatos sempre traizoaron ou estiveron en contra da
revolución (véxase Apéndice A).