DO TEMPO
EN QUE OS SURREALISTAS TIÑAN RAZÓN
Ao dirixiren a súa adhesión colectiva ao
"Congreso internacional para a defensa da
cultura", os escritores surrealistas, que pensaban
participar nunha discusión real, fixáranse dous
obxectivos principais: 1º chamar a atención sobre o que
esas palabras tomadas por si soas, "defensa da
cultura", poden comportar de incondicional e de
perigoso*, 2º facer de maneira que todas as sesións
previstas non se vaian en palabras antifascistas ou
pacifistas máis ou menos vagas, senón que sexan
ampliamente debatidas unha serie de cuestións que
continúan a estaren en litixio e fan, ao permaneceren
sistematicamente na sombra, que toda afirmación de
acción converxente no período actual non sexa máis que
palabras.
[...] O "Congreso internacional para a defensa da
cultura" desenvolveuse baixo o signo da asfixia
sistemática: oufegamento dos verdadeiros problemas
culturais, oufegamento das voces non recoñecidas polos
organizadores. Dirixida a esa maioría de novos
conformistas a toda proba, a frase do discurso de
apertura de Gide: "paréceme case imposíbel, hoxe,
na sociedade capitalista en que vivimos aínda, que a
literatura de valor poida ser outra cousa que unha
literatura de oposición", tiña un sentido
enigmático de abondo cruel. Asfixia parcial dos
discursos de Madeleine Paz, de Plisnier, escamotaxe pura
e simple do delegado chinés, retirada absoluta da
palabra a Nezval (¡Cantos coñecedores deses métodos
preferirían non teren estado alí!) mais pola contra -no
intervalo de conmovedoras declaracións como as de
Malraux, Waldo Frank ou Pasternak-, chuvia de
repeticións, de consideracións infantís e de incenso:
os que pretenden salvar a cultura escolleron para ela un
clima insalubre. A maneira en que este Congreso -de
inspiración pretendidamente revolucionaria- se disolveu,
estivo exactamente á mesma altura da maneira en que se
anunciou. Anunciárase mediante carteis nos que
salientaban certos nomes en caracteres maiores e en
vermello: concluíu na creación dunha "Asociación
internacional de escritores para a defensa da
cultura", dirixida por un buró de 112 membros, cun
presidium na cabeza, buró que, segundo todas as
aparencias, se designou a si propio, xa que sobre a súa
composición non foron consultados nin os participantes
nin os asistentes ao Congreso.
A ese buró, a esa asociación, non podemos máis que
significarlles formalmente a nosa desconfianza.
[...] Se nos alzamos violentamente contra calquer
tentativa da rehabilitación da idea de patria, contra
toda chamada, nun réxime capitalista, ao sentimento
nacional, non é só, hai que dicilo, porque desde o
máis profundo e máis afastado de nós propios nos
sentimos incapaces de adherirmos a ela, e non só porque
vexamos neses feitos o avivecer dunha ilusión sórdida
que só serviu para facer arder con demasiada frecuencia
o mundo, senón sobre todo porque coa mellor vontade non
podemos deixar de tomalas por síntomas dun mal xeral
caracterizábel. Ese mal é caracterizábel a partir do
momento en que tal síntoma pode ser comparado con outros
síntomas igualmente mórbidos e constituír con eles un
grupo homólogo. Reprochóusenos, hai moito tempo,
facermos eco das protestas que ocasionaba o espectáculo
de certas películas soviéticas de tendencia parvamente
moralizadora. "O vento de cretinización
sistemática que sopra na URSS..." non tivera o
temor de dicir un dos nosos corresponsais. [...] Pasemos
rapidamente polas decepcións que nos causaron as
mesquiñas realizacións da 'arte proletaria' e do
realismo socialista. Non deixamos tampouco de
preocupármonos polo culto idólatra con que algúns
celadores interesados se esforzan por ligar as masas
obreiras, non só á URSS, senón tamén á persoa do seu
xefe (o "todo isto grazas a ti, grande Stalin do
antigo bandido Avdeenko non deixa de evocar o "o que
vostede queira, meu xeneral", do innobre Claudel).
Mais se aínda puidese quedarnos algunha dubida sobre o
desenlace do seu mal (non se trata de descoñecer o que
foi e o que fixo a Revolucion rusa, se non de saber se
aínda vive, como se porta), esa dúbida, debemos
declararlo, non podía resistir á lectura das cartas
que, no seu número do 12 de xullo de 1925, reproduciu Lu
da Komsomolska Pravda...[...]
[...] Case é inútil remarcarmos a miseria totalmente
conformista de elucubracións semellantes, que aquí a
penas acharían lugar nun xornal da patronal. O menos que
se pode dicir é que dan unha aparencia de xustificación
serodia ao famoso "Moscova a mimosa" dun dos
que na actualidade se presta mellor, a cambio de algunha
vantaxe, a servila de xoellos. Mimosa ou non,
limitémonos a rexistrar o proceso de rápida regresión
que pretende que despois da patria sexa a familia a que
saia indemne da agonizante Revolución rusa (¿que
pensaría Gide?). Xa só lles queda restabelecer a
relixión -¿por que non?- e a propiedade privada para
acabaren coas máis belas conquistas do socialismo. Ao
risco de provocar o furor dos seus turefarios,
preguntamos se é preciso algún outro balanzo para
xulgarmos polas súas obras un réxime, en concreto o
réxime actual da
Rusia soviética e o xefe todopoderoso baixo o cal ese
réxime vai á negación mesmo do que debería ser e do
que foi.
A ese réxime, a ese xefe, non podemos máis que lle
mostrar formalmente a nosa desconfianza.
Agosto 1935
*Lembremos por eses mesmos anos Walter Benjamin estaba a
redactar o seu traballo Historia e coleccionismo:
Eduard Fuchs, onde por vez primeira aparece a famosa
frase-tese: "Nunca se dá un documento cultural que
ao mesmo tempo non sexa documento da barbarie". Esta
tese reaparecerá, retocada, nas Teses sobre a
filosofía da historia: "Nunca se dá un
documento de cultura que non sexa á vez un documento da
barbarie". A tese non necesitaría explicacion
ningunha, mais, infelizmente, hoxe aínda é necesaria,
sobre todo nun momento en que a cultura é barbarie non
só técnica, senón tamén filosófica, está á orde do
día. Un exemplo, os arcos de trunfo romanos son
documentos de cultura á vez que de barbarie, pois son
monumentos que celebran a guerra e a masacre. Un exemplo
máis próximo. O Val dos Caídos franquista -deixando de
lado o seu lado "monumental" e
"pompier", o seu kischt insultante-
querería ser un monumento-documento de cultura, cando
non deixou de ser, continúa a selo, un documento da
barbarie. Un exemplo aínda máis cercano no tempo; hai
poucos anos o Centro Dramático Galego levou a cabo, cos
orzamentos necesarios para a difusión do teatro en
galego, a representación, en español, de
obras de Valle-Inclán. Representar a Valle é un
documento de cultura, mais a maneira en que foi levada a
cabo esta representación -no fondo unha dinamitaxe do
teatro en galego, do idioma galego en xeral xa que logo-;
esta (a representación das obra de Valle), por obra e
graza dos responsábeis culturais-teatrais da Xunta de
Galiza, converteuse nun documento de barbarie.
O que din os surrealistas nesta proclama-manifesto,
"chamar a atención sobre o que esas palabras
tomadas por si soas, 'defensa da cultura', comportan de
incondicional e perigoso", únese directamente á
tese de Benjamin. A cultura, por si soa, non é
defendíbel -e non fai falta ler Totem e tabú
de Freud para sabelo. Defendemos a Mozart, mais lembremos
que os verdugos de Auschwitz apagaban os berros das súas
vítimas con música do austriaco, que naquel momento
fedía. Para dicilo con palabras de Adorno (Dialéctica
negativa): "Toda a cultura despois de Auschwitz
é, incluíndo a súa crítica, lixo. Ao se restaurar
despois das cousas que aconteceron sen resistencia no seu
propio campo, a cultura converteuse enteiramente na
ideoloxía que fora en potencia; na ideoloxía que é
desde que pretendeu, en oposición á existencia
material, iluminar naquela existencia coa luz que lle
fora negada pola separación entre espírito e traballo
manual. Sexa quen for que defenda o manteñemento desta
cultura radicalmente culpábel, convértese no seu
cómplice, mentres o home que di non á cultura está
directamente fomentando a barbarie que a nosa cultura
mostrou ser". Por iso non hai escapatoria: ou
eriximos o ideal estético -poético- en ideal social
articulando co que non é arte, ou a cultura continuará
a feder e a ser documento de barbarie, porque unha
defensa incondicional da cultura pode ser -e a historia
nolo demostra- moi perigosa. Os surrealistas soubérono
ver, de aí que en nome da cultura non tomada por si soa,
se neguen a pregarse ao ideal estaliniano.
|