v1xggsurrealismo005b.html
Do caso Aragon a 1935, no momento
en que se produce a ruptura co PCF e a III Internacional, pouco a
pouco vanse afastando Tzara, que entrará no Partido, e Crevel,
ben que este intenta un novo achegamento entre surrealistas e
comunistas, sobre todo no momento do Congreso para a Defensa da
Cultura en 1935, do que foi un dos organizadores. Ao non se
producir Crevel suicídase. No entanto, Roger Caillois
afastárase do grupo, e Char abandónao silenciosamente.
4.4. Salvador Dali.
Coa entrada de Salvador Dalí no grupo surrealista, prodúcese
neste unha revitalización, o método paranoico-crítico vai dar
belos días ao surrealismo. Os filmes de Dali e Buñuel, Le
chien andalou e L'âge d'or poden ser considerados
como os dous únicos filmes surrealistas até despois de 1945.
Dalí é un xenio, como afirmaba Luis Buñuel "Picasso era
un pintor, Dalí algo máis". Seduce ao grupo, leva ao
extremo a irresponsabilidade, renova a pintura -e o pensamento-
surrealista, mais o seu lado exhibicionista acaba por gañar a
partida. Defende a Hitler, a Franco e ao Vaticano. Os
surrealistas non poden aguentalo e Dalí é expulsado. Breton
aponlle o alcume de Avida Dollars, mesmas letras que nome e
apelido do pintor catalán.
4.5. Outras exclusións.
En 1939, e debido que colabora con revistas próximas aos
comunistas nas que se ataca e insulta a Breton e aos
surrealistas, Éluard é expulsado do grupo, silenciosamente. O
poeta de A capital da dor -que non asinara as protestas
contra os procesos de Moscova e outros manifestos políticos
surrealistas desde 1936-, fora distanciándose pouco a pouco de
Breton sen chegar a romper. En 1948 son excluídos, por
"traballo fraccional" Matta, Jouffroy e Bauer. En 1951
explode o "Affaire Carrouges". Michel Carrouges, autor
de brillantes traballos sobre Breton e o surrealismo, era ben
visto por este, mais era católico, e en certa maneira tenta unha
recuperación católica do surrealismo, tanto no seu libro André
Breton et les données fondamentales du surréalisme (32),
como no brillante estudo Les machines celibataires (33),
que, por outra parte, foi desmontado polo miúdo e
contundentemente por Jehan Mayoux (34). Heni Pastoureau
inicia o ataque a Carrouges e implica a todo o grupo. Para
Pastoureau, Breton era condescendente de máis con Carrouges. O
affaire sáldase co abandono do citado Pastoureau, Marcel Jean,
Maurice Henry e Patrick Waldberg. (Comentando o affaire
anos despois, o poeta surrealista portugués Mário Cesariny
dicía que Carrouges sería católico, mais escribía cousas ben
interesantes, moito máis interesantes do que o ateo Pastoureau.)
E en 1955, por aceptar o Grande Premio de Pintura da Bienal de
Venecia, é excluido Max Ernst (como curiosidade, digamos que un
dos asinantes da exclusión é o pintor galego de nación,
surrealista, Eugenio Fernández Granell.)
AO
SEU GOSTO
Os
que abaixo asinan
considerando que Max Ernst recibiu o Grande Premio de
Pintura da Bienal de Venecia
que nin mesmo se pode considerar que vencera nunha competición,
xa que dispuxo dun pabellón para el só (independente
dos pabellóns "nacionais"), demostra
claramente que esta consagración oficial lle estaba
asegurada desde o principio e que non podería estar tan
ben orquestrada se non fixese todo o posíbel para
conseguila,
que o antigo surrealista e dadaísta de primeira hora -un
dos máis conscientes responsábeis dos principios sobre
os que asenta a nosa actividade- renega así, de maneira
flagrante, do non-conformismo e do espírito
revolucionario do que sempre se reclamara,
que, asinante da maior parte dos textos colectivos que
tiveron por obxecto, en circunstancias críticas, lembrar
ao Surrealismo as sús esixencias fundamentais e
restabelecer a súa cohesión, mostrouse, durante moito
tempo, un dos máis intransixentes cara aos desvíos e
abandonos de toda clase,
que ao aceptar tais "honras" sacrifica
alegremente aos seus intereses materiais o que
coincidiamos en considerar intereses superiores do
espírito, facendo táboa rasa de todos os vínculos
humanos que o unían a nós,
que, de non ser sancionada, semellante actitude, que
xulgarían severamente todos os círculos independentes,
pode prexudicar grandemente ao Surrealismo, máis aínda
porque, polo seu carácter, é susceptíbel de desorientar
á mocidade.
Resolven que Max Ernst se colocou pola súa propia
iniciativa fóra do Surrealismo e decretan que non se
solidarizan con nada do que este poida facer no futuro
J.-L. Bédouin, R. Benayoun, A. Breton, A. Dax, Ch.
Flamand, G. Goldfayn, E:F: Granell, Simon Hantaï, G.
Legrand, B. Péret, J. Pierre, J. Schuster, Toyen
Xaneiro, 1955
|
Asociación
libre de individuos fortes, dixemos. O grupo surrealista non vive
dun modo relaxado ou, diriamos hoxe, pasota. Se un membro vulnera
a ética surrealista [prohibición de honras e premios, oificiais
ou non; pór a poesía ao servizo da política, mesmo
revolucionaria; usar do cinismo, o truco, a mentira, aínda que
sexa para facer belos "poemas" ou excelentes
"textos"; traballar de xornalista; a escrita
automática non debe desembocar nun estupefaciente, é necesario
xulgar a autenticidade ou non dun texto surrealista; o
surrealista debe usar a obxectividade, a autobiografía, a
sinceridade, a confesión máis que a maquinación e/ou as
máscaras, (de aí a imposibilidade para un surrealista o
escribir novelas ou facer teatro -nun principio-, etc.)], a súa
expulsión debe ser decidida en asemblea xeral. Os surrealistas
son extremistas en moral, dobremente extremistas. Defenden o
desexo máis delirante e o exame máis riguroso. Por un lado, dá
libre curso á súa paixón e á súa imaxinación; polo outro,
manexa a navalla da intransixencia. Non se poden comprender os
principais desafíos do surrealismo (da utopía surrealista) se
se silencia a dupla aspiración ao frenesí do desexo e á
sentencia de morte. Todo desvío, é castigado pola exclusión.
Se se estudan de cerca as
exclusións do grupo, verase que, deixando de fora o caso Artaud
(cuxa exclusión foi un dos grandes erros do surrealismo e que
aínda hoxe debe pagar por ela), estas son debidas á traizóns
non aos medios do grupo, nin as "técnicas"
surrealistas, senón son traizóns que visan o fin último da
utopía surrealista, son traizóns éticas daqueles que usan do
surrealismo para uso persoal. Nuns casos, pór a poesía ao
servizo da política -Aragon-, noutros aceptar premios -Ernst-,
noutros procurar o éxito personal -Matta, Bauer, etc-, ou a
personal promoción -Pastoureau- por cima dos intereses da
utopía, do grupo, outros seguer unha carreira nas
"letras" -Soupault. Os surrealistas eran -son-
surrealistas en todas as esferas, públicas ou privadas, da súa
vida. O contrario, mesmo se non se enteraba o resto do grupo, era
unha traizón á utopía do surrealismo. (Traizón que, por outra
parte, consumaron despois de 1969 homes como Jean Schuster, José
Pierre ou Jean-Claude Silbermann, os predilectos de Breton, cando
converteron o surrealismo nunha bolsa permanente, como denunciou
Annie Le Brun en Qui vive! Considérations actuelles sur
l'inactualité du surréalisme (35).)
O surrealismo, o grupo surrealista,
os homes e mulleres que o compuñan, ou todo aquel que forme
parte dun grupo surrealista, non pode vivir o surrealismo a un
tanto por cento da súa vida: a entrega debe ser total. Todos
sabemos que "os seres humanos non son capaces de se
recoñeceren a si propios na sociedade, nin esta neles, porque
están enaxenados entre si e respecto ao conxunto. [...] A falsa
consciencia é ao mesmo tempo correcta, vida interior e vida
exterior estas esgazadas. A súa relación só se expresa
adecuadamente definindo a diferenza entre ambas [...]. A verdade
do conxunto está na unilateralidade, non na síntese
pluralista", escribiu Adorno (36) hai xa moitos
anos. Trátase no surrealismo de unir vida interior e vida
exterior, unha unión que se debe levar a cabo non só mediante a
poesía, a liberdade e o amor, senón tamén a reunión libre de
homes e mulleres libres. Fronte ao exterior, é dicir, fronte a
unha sociedade en que non se pode recoñecer, o grupo surrealista
opta pola "unilateralidade", lonxe de toda síntese.
Quen abandona o grupo, opta pola síntese, é dicir, pola
sociedade que esmaga o individuo, ao home a á muller, opta por
comportarse segundo as regras do xogo -literario, político,
económico, societario, etc-, mentre o grupo opta por refusar a
participar e para a sociedade esta opción conduce ao
"asocial, ao criminal. Refusar participar no xogo faise
sospeitoso e expón á vinganza social mesmo a quen non necesita
pasar fase nin durmir baixo as pontes" (37). (O
exemplo paradigmático estaría na vida-obra de Benjamin Péret,
quen berraba aos novos surrealistas que estaban alí -no grupo-
para soñar xuntos.) Non se abandona, pois, impunemente o
surrealismo, a traizón é demasiado "forte" como para
esquecela. Mais tampouco se pode permitir que un surrealista
acepte as regras do xogo, se o grupo non reaccionase, sería unha
traizón aínda maior.
Sobre o individuo surrealista e o grupo -surrealista.
No surrealismo, desde os seus inicios, desde a súa primeira
elaboración intelectual, púxose o acento entre as relacións
dialécticas, en certo sentido marcadas de ambivalencia, que
manteñen o creador e mais o grupo. A individualidade creadora
só adquire o seu releve por referencia á colectividade
surrealista, non podía ser de outra maneira, ao ser un grupo
libre formado por homes libres. As personalidades menos definidas
conciben a colectividade como unha uniformidade e modélana
realmente polos seus modos de ser e actuar. O feito creador
isolado fecunda a colectividade -exemplos: os soños de Desnos,
as invencións pictóricas de Ernst, de Domínguez, as posicións
políticas de Péret, o método paranoico-crítico de Dalí, a
invención do cadáver esquisito, etc.- e agrégalle unha
verdadeira inspiración. Mediante esta -a inspiración-
disípanse as tensións entre a individualidade e mais o grupo e
as hostilidades que as prepara paro seu seu cara a cara.
Neste sentido, a historia do surrealismo é rica en ensinos. A
disciplina interior que traducía en termos ideolóxicos unha
connivencia espontánea e fundaba intelectualmente a noción de
movemento surrealista, non impidiu o desenvolvemento de un bo
número de personalidades de grande altura. Aínda que a
participación de moitas delas fose de curta duración (Roger
Caillois, Francis Ponge, Raymond Queneau, Pierre Naville, etc.)
é mesmo no seo dunha colectividade en que ratifican as opcións
que os seus poderes se forxaron inicialmente. Nos momentos de
cristalización da personalidade, está claro que vivir nunha
colectividade numericamente restrinxida e asumir as súas
escollas revela os trazos da silueta por pouco que as ambicións
e os volumes espirituais do feito colectivo sexan eficaces; a
enerxía centripeta que anima o creador produce o resultado
inverso do que se podía esperar da unanimidade das opinións.
Esta exaltación dos poderes personais non é de maneira ningunha
retardada polo emprego dun vocabulario común ou pola
designación implícita, a vontade das necesidades políticas ou
práticas, dun individuo entre outros como emblema, como portavoz
ou como organizador. Este papel, por pouco tempo e
excepcionalmente, foi compartido por Aragon e Breton en París,
por Teige e Nezval en Praga, por Trost e Luca en Romenia. Así é
todo foi un papel compartido desigualmente, a favor de Breton e
de Teige, como se sabe, arredor dos cales, tanto nun como noutro
caso, polarizáronse as actividades até o punto de que
constituíron axiña o centro de gravidade. Quizais menos que
aptitudes de que evidentemente dispuñan para tomar este papel,
trátase aquí da proxección do superego nunha personalidade,
única, simbólica do conxunto da colectividade e garante da súa
cohesión no tecido de relacións creadas pola necesidade de
proxección simbólica, a personalidade creadora é présa de
sentimentos ambivalentes, compostos de admiración e de repulsa
respecto á personalidade a que é transferido o papel de
superego exterior. No curso deste xogo que exaltan as relacións
contraditorias, os trazos da personalidade son convocados ben a
se borraren ben a se acusaren. Ao mesmo tempo, o movemento, que
se proveu dunha instancia central, depositaria da autoridade e
dunha estrutura de selección, consolida desta maneira a súa
orientación, as súas perspectivas e a súa continudade.
Na constitución destas relacións entre o individuo creador e a
colectividade, pesa de maneira preponderante o contexto
psicosocial que historicamente corresponde ás fases de xuventude
e desenvolvemento do surrealismo -é dicir, o final do primeiro
período e os primeiros anos do segundo- aínda cando se propuña
acelerar a súa transformación do medio cultural en que naceran.
Procedentes deste medio sociocultural, vinculados fatalmente a el
por hábitos de pensamento que a vontade de subversión non pode
por si soa extirpar, os surrealistas, ademais, dependían del
cando debían prover a súa existencia material. Nestas primeiras
etapas, os surrealistas acháronse moitas veces prisioneiros das
condicións exteriores, conducidos a conflitos dolorosos entre a
súa moral revolucionaria e a necesidade material resultado dunha
civilización rexeitada. En moitos casos prevaleceu, aínda que
nunca exenta de fraquezas, unha actitude verdadeiramente
ascética que abría o camiño ás forzas mitóxenas. Expresaba
un maximalismo surrealista, que fortalecía a fundación do
movemento e a súa autonomía, máis que aportar á súa
realización unha aspiración á identidade absoluta da
consciencia e da existencia, alén diso irrealizábel nas
condicións do tempo e do lugar. Os suicidios verificados nas
fileiras do surrealismo, ¿non testemuñan, en grande maneira, o
carácter dramático das consecuencias que resulta da confusión
destas dúas nocións?
Desde aquela, as orientacións de conxunto do surrealismo
afirmáronse máis claramente; a idea de revolución,
remontándose á súa orixe, ampliouse, aínda que se deixase
encerrar no círculo intelectual e xeográfico das sociedades de
clase e da civilización técnica, non ceifa xa os fundamentos
psicolóxicos. De aí se segue que o centro de gravidade da
intervención revolucionaria desprazouse, da mesma maneira que
paralelamente se estendeu o campo de acción do surrealismo, á
actitude revolucionaria persoal, á crítica teórica ou con
maior razón artística, engadíronse os instrumentos dun método
máis radical e máis amplo, tais que desde o seu ponto de
partida o surrealismo se consagraba a forxalos.